Research Article
BibTex RIS Cite

ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN SERBEST OKUMA DURUMLARI

Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 1180 - 1192, 15.09.2020

Abstract

Bu çalışmada, Türkiye’de üniversite öğrenimi gören uluslararası öğrencilerin okuma alışkanlıkları; seçilen okuma materyalinin türü, okuma yapılan konular, okuma için ayrılan süre gibi değişkenler açısından değerlendirilerek serbest okuma durumları hakkında fikir sahibi olmak amaçlanmıştır. Çalışma, nitel bir araştırmadır. Çalışmada elde edilen veriler görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Sakarya Üniversitesinde öğrenim gören dokuz yabancı uyruklu öğrenci ile aynı yıl İstanbul Üniversitesinde öğrenim gören on bir yabancı uyruklu öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma sonucunda, öğrencilerin serbest okuma için materyal seçme konusunda zorlandıkları, basılı materyal okumak yerine ekran okumayı tercih ettikleri, sınıf düzeyleri arttıkça serbest okumaya ayırdıkları sürenin azaldığı gibi bulgulara ulaşılmıştır.

References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumunda sunulan bildiri. Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kıbrıs.
  • Aktaş C., M. (2014). Nitel veri toplama araçları. İçinde: M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alyılmaz, S., Biçer N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), , 328-338.
  • Ammigan, R. (2019). Institutional satisfaction and recommendation: what really matters to international students? Journal of International Students, 9(1), 262-281.
  • Biçer, N., Çoban, İ. ve Bakır, S. (2014). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştığı sorunlar: Atatürk Üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 125-135.
  • Bozkaya, M. ve Erdem-Aydın, İ. (2011). Kültürlerarası iletişim kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus öğrencileri değişim programı örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 39, 29-42.
  • Çağlar, A. (1999). Türk üniversitelerinde öğrenim gören Türk Cumhuriyetleri ve akraba toplulukları öğrencilerinin sorunları. TODAİE Amme İdaresi Dergisi, 32(4), 133-169.
  • Ergin, G. ve Türk, F. (2010). Türkiye’de öğrenim gören Orta Asyalı öğrenciler. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 35- 41.
  • Genç, A. (1995). Yabancı dilde okuma alışkanlığı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 71-74.
  • Gökyer, N. (2016). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin psikolojik uyumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(1), 98-108.
  • Gülnar, B. ve Balcı, Ş. (2010). Televizyon izleme motivasyonları ve kültürleşme: Yabancı uyruklu üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 28, 447-483.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2014).Yükseköğretimin uluslararasılaştırılması çerçevesinde Türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi haline getirilmesi araştırma raporu. Ankara: Kalkınma Araştırmaları Merkezi.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Maden, S., Dincel, Ö. ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(2), 748-769. Miles, M. B. & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öz, F. (2011). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayınları.
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özyürek, R. (2009). Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen Türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
  • Polat, T. (2011). Kültürlerarası bildirişimde etkin bir süreç: yabancı dilde okuma-anlama. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi 7, 69-90.
  • Paksoy, H.M., Paksoy, S. ve Özçalıcı, M. (2012). Türkiye’de yüksek öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin sosyal sorunları: GAP bölgesi üniversiteleri örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 85-94.
  • The European Language Certificates (2013). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi: öğrenim, öğretim ve değerlendirme.
  • Tezcan, M. (1992). Boş zamanların değerlendirilmesi sorununun sosyolojik ve eğitimsel yönleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 165- 179.
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yardımcıoğlu, F, Beşel, F. ve Savaşan, F. (2017). Uluslararası öğrencilerin sosyo-ekonomik problemleri ve çözüm önerileri (Sakarya Üniversitesi örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12, (1), 203-254.
  • Bayraktaroğlu, S. ve Mustafayeva L. (2010). Türk yükseköğretim sistemi ve Türk dünyası ilişkileri: Sakarya Üniversitesinde eğitim gören yabancı uyruklu öğrenciler örneği, Journal of Azerbaijani Studies, 223-239.
  • Beltekin, N. ve Radmard, S. (2013). Türkiye’de lisansüstü eğitim gören uluslararası öğrencilerinin üniversiteye ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(43), 250-269.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. ve Okur, A. (2010) İlköğretim okullarındaki okuma etkinliklerinde göz ardı edilen bir konu: sözcük öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 753-773.
Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 1180 - 1192, 15.09.2020

Abstract

References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumunda sunulan bildiri. Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kıbrıs.
  • Aktaş C., M. (2014). Nitel veri toplama araçları. İçinde: M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alyılmaz, S., Biçer N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), , 328-338.
  • Ammigan, R. (2019). Institutional satisfaction and recommendation: what really matters to international students? Journal of International Students, 9(1), 262-281.
  • Biçer, N., Çoban, İ. ve Bakır, S. (2014). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştığı sorunlar: Atatürk Üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 125-135.
  • Bozkaya, M. ve Erdem-Aydın, İ. (2011). Kültürlerarası iletişim kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus öğrencileri değişim programı örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 39, 29-42.
  • Çağlar, A. (1999). Türk üniversitelerinde öğrenim gören Türk Cumhuriyetleri ve akraba toplulukları öğrencilerinin sorunları. TODAİE Amme İdaresi Dergisi, 32(4), 133-169.
  • Ergin, G. ve Türk, F. (2010). Türkiye’de öğrenim gören Orta Asyalı öğrenciler. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 35- 41.
  • Genç, A. (1995). Yabancı dilde okuma alışkanlığı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 71-74.
  • Gökyer, N. (2016). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin psikolojik uyumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(1), 98-108.
  • Gülnar, B. ve Balcı, Ş. (2010). Televizyon izleme motivasyonları ve kültürleşme: Yabancı uyruklu üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 28, 447-483.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2014).Yükseköğretimin uluslararasılaştırılması çerçevesinde Türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi haline getirilmesi araştırma raporu. Ankara: Kalkınma Araştırmaları Merkezi.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Maden, S., Dincel, Ö. ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(2), 748-769. Miles, M. B. & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öz, F. (2011). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayınları.
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özyürek, R. (2009). Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen Türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
  • Polat, T. (2011). Kültürlerarası bildirişimde etkin bir süreç: yabancı dilde okuma-anlama. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi 7, 69-90.
  • Paksoy, H.M., Paksoy, S. ve Özçalıcı, M. (2012). Türkiye’de yüksek öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin sosyal sorunları: GAP bölgesi üniversiteleri örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 85-94.
  • The European Language Certificates (2013). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi: öğrenim, öğretim ve değerlendirme.
  • Tezcan, M. (1992). Boş zamanların değerlendirilmesi sorununun sosyolojik ve eğitimsel yönleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 165- 179.
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yardımcıoğlu, F, Beşel, F. ve Savaşan, F. (2017). Uluslararası öğrencilerin sosyo-ekonomik problemleri ve çözüm önerileri (Sakarya Üniversitesi örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12, (1), 203-254.
  • Bayraktaroğlu, S. ve Mustafayeva L. (2010). Türk yükseköğretim sistemi ve Türk dünyası ilişkileri: Sakarya Üniversitesinde eğitim gören yabancı uyruklu öğrenciler örneği, Journal of Azerbaijani Studies, 223-239.
  • Beltekin, N. ve Radmard, S. (2013). Türkiye’de lisansüstü eğitim gören uluslararası öğrencilerinin üniversiteye ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(43), 250-269.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. ve Okur, A. (2010) İlköğretim okullarındaki okuma etkinliklerinde göz ardı edilen bir konu: sözcük öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 753-773.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Alparslan Okur This is me

Latif Yardım This is me

Neslihan Yücelşen This is me

Publication Date September 15, 2020
Submission Date January 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Okur, A., Yardım, L., & Yücelşen, N. (2020). ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN SERBEST OKUMA DURUMLARI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(3), 1180-1192.

27712  27714 27715