Mehmet Âkif Ersoy Türk tarihinin hafızasında derin yaralar açan Birinci Dünya Savaşı’nı şiirlerine taşıyan önemli bir şairdir. Savaşa dair manzaraları sosyal ve kültürel unsurlar eşliğinde örerek şiirlerinde işleyen Âkif, Türk milletini sadece fiziksel bir yenilgiden değil manevi bir yenilgiden de uyandırmak niyetindedir. Bu anlamda özellikle “Çanakkale Şehitlerine” ve “Hakkın Sesleri” gibi şiirlerinde milli değerlere vurgu yapar.
Mehmet Âkif’e benzer şekilde İngiltere’deki Birinci Dünya Savaşı’nın adeta panoramasını çıkaran bir diğer şair ise Wilfred Edward Salter Owen’dır. Owen da savaşın insan üzerindeki olumsuz etkilerine odaklanır. “The Show” (“Gösteri”), “Mental Cases” (“Akıl Hastaları”) gibi şiirlerinde savaşın parçalayıcı gücünü ön plana çıkarır. İki şairin şiirlerinde kullandığı savaşan ya da savaşa maruz kalan figürler karşılaştırıldığında ise kurgulanan bedenlerin farklı bakış açılarıyla oluşturulduğu görülür. Âkif parçalanan bedenler üzerinden milli değerlere işaret ederken Owen ise tamamen bireyi kuşatan bir çöküntüyü ortaya çıkarmayı hedef alır.
Bu çalışmanın amacı farklı sosyal ortamlarda cereyan eden aynı savaşa dair algının, söz konusu iki şairin şiirlerinde beden kurgusu üzerinden nasıl farklılaştığını ortaya koymaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2022 |
Submission Date | October 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 1 |