Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE FORMASYON GRUBU ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARI İLE MESLEKİ GELİŞİME YÖNELİK TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 11 Issue: 3, 1210 - 1219, 15.09.2022

Abstract

Okuma bireyin gelişimi üzerinde oldukça etkin rolü olan bir beceridir. Öğretim sürecinde ve mesleki hayatta önemli olan bu becerinin ve beceri ediniminde rol oynayacak olan öğretmen adaylarının bu beceri ile ilgili durumları titizlikle incelenmelidir. Tüm bunlar ışığında çalışmada amaç öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları ile mesleki gelişime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesidir. Çalışmada var olan durum var olduğu şekliyle betimlenmeye çalışılacağından, araştırma tarama modelinde yapılandırılmıştır. Veriler Susar Kırmızı (2012) tarafından geliştirilen “Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği” ve Çetin (2018) tarafından geliştirilen “Mesleki Gelişime Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yılında Kafkas Üniversitesi Dede Korkut Eğitim Fakültesi öğretmen adayları ile Pedagojik Formasyon grubu öğrencileri oluşturmuştur. Çalışmanın sonucunda cinsiyet ve program farkları bakımından çeşitli anlamlı farklar olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Arı, E. ve Demir, M. K. (2013). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarını değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • Arslan, Y., Çelik, Z. ve Çelik, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • Batur, Z., Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Uşak eğitim fakültesi örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (2010) 3/1, 32-49.
  • Biçer, N. ve Alan, Y. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının genel öz yeterlikleri üzerindeki etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 100-116.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çetin, F. (2018). Mesleki gelişime yönelik tutum ölçeği (MGTÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 7/2, 827-844.
  • Kantemir, E. (1997). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Engin Yayınları.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi (1-5. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Ders Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Özdemir, E. (2011) Eleştirel okuma. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Saracaloğlu, A. S., Karasakaloğlu, N. ve Yenice, N. (2007). Öğretmen adaylarının problem çözme becerileri ile okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişki. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, 27-29 Nisan 2007, Eskişehir, s. 384–389.
  • Susar Kırmızı, F. (2012). Öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına yönelik tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 7/3, 2353-2966.
  • Şahin, Y. (2011). Okuma eğitimi. Konya: Eğitim Akademi.
  • Türkçe Sözlük. (2011). Ankara: TDK Yayınları. Yalçın İncik, E. ve Akbay, S. E. (2018). Ortaöğretim öğretmenlerine yönelik bir çalışma: mesleki gelişim faaliyetlerine yönelik tutumları ve eğitim ihtiyaçları. Turkish Studies, 13/27, 1653-1676.
Year 2022, Volume: 11 Issue: 3, 1210 - 1219, 15.09.2022

Abstract

References

  • Arı, E. ve Demir, M. K. (2013). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarını değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • Arslan, Y., Çelik, Z. ve Çelik, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • Batur, Z., Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Uşak eğitim fakültesi örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (2010) 3/1, 32-49.
  • Biçer, N. ve Alan, Y. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının genel öz yeterlikleri üzerindeki etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 100-116.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çetin, F. (2018). Mesleki gelişime yönelik tutum ölçeği (MGTÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 7/2, 827-844.
  • Kantemir, E. (1997). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Engin Yayınları.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi (1-5. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Ders Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Özdemir, E. (2011) Eleştirel okuma. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Saracaloğlu, A. S., Karasakaloğlu, N. ve Yenice, N. (2007). Öğretmen adaylarının problem çözme becerileri ile okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişki. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, 27-29 Nisan 2007, Eskişehir, s. 384–389.
  • Susar Kırmızı, F. (2012). Öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına yönelik tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 7/3, 2353-2966.
  • Şahin, Y. (2011). Okuma eğitimi. Konya: Eğitim Akademi.
  • Türkçe Sözlük. (2011). Ankara: TDK Yayınları. Yalçın İncik, E. ve Akbay, S. E. (2018). Ortaöğretim öğretmenlerine yönelik bir çalışma: mesleki gelişim faaliyetlerine yönelik tutumları ve eğitim ihtiyaçları. Turkish Studies, 13/27, 1653-1676.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Berna Ürün Karahan This is me

Publication Date September 15, 2022
Submission Date April 14, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Ürün Karahan, B. (2022). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE FORMASYON GRUBU ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARI İLE MESLEKİ GELİŞİME YÖNELİK TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(3), 1210-1219.

27712  27714 27715