Bu çalışmanın amacı 2004-2022 yılları arasında Türkçe ders kitapları
üzerine gerçekleştirilen makale ve tez çalışmalarındaki eğilimleri
belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi
kullanılmıştır. Çalışma kapsamında incelenen araştırmalara YÖK Ulusal tez
merkezi, Google Akademik ve Researchgate veri tabanlarından ulaşılmıştır.
Araştırmalar incelenirken sınıflama formundan yararlanılmış ve betimsel
analiz yapılmıştır. Araştırma sonunda Türkçe ders kitapları üzerine
gerçekleştirilen çalışmaların %77’sinin makale, %19’unun tez, %2’sinin kitap
bölümü ve bildiri türünde olduğu; 30’unun ilkokul, 130’unun ortaokul, 4’ünün
ilkokul ve ortaokul düzeyindeki ders kitaplarına yönelik olduğu; %91’inde
nitel, %1’inde karma araştırma yönteminin kullanıldığı, %8’inde kullanılan
araştırma yönteminin belirtilmediği; %35’inde içerik analizi, %27’sinde
betimsel analiz, %4’ünde frekans/yüzde hesaplamaları, %0.40’ında
kategorisel çözümlemenin veri analiz yöntemi olarak kullanıldığı tespit
edilmiştir. Türkçe ders kitabı üzerine gerçekleştirilen 248 çalışmanın 32’sinde
örnekleme yer verildiği; araştırmaların %67’sinin ders kitabındaki metinleri,
%18’inin etkinlikleri, %13’ünün geneli, %2’sinin görselleri ve %0.75’inin
tema değerlendirme sorularını incelediği çalışma kapsamında ulaşılmış diğer
sonuçlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2023 |
Submission Date | October 15, 2022 |
Acceptance Date | February 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |