Research Article
BibTex RIS Cite

ANA DİLİ KAZAK TÜRKÇESİ OLAN ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRENİM SÜRECİNDE YAZMA BECERİLERİ SORUNLARI

Year 2023, Volume: 12 Issue: 1, 239 - 252, 15.03.2023
https://doi.org/10.7884/teke.5641

Abstract

Öğrenim amacıyla Türkiye’ye gelen yabancı ve Türk soylu öğrencilerin
sayısı ve Türkçe öğrenme ihtiyacı katlanarak artmakta, dolayısıyla Türkçenin
yabancı dil olarak öğretimi önemli süreçlerden geçmektedir. Özellikle
Türkiye’ye gelen Türk soylu öğrenciler içinde Kazak Türkü öğrenci
sayısındaki hızlı artış, ana dili Kazak Türkçesi olanlara Türkiye Türkçesi
öğretmeye yönelik araştırmalar ve özel çalışmalar yapma gerekliliği ortaya
çıkarmıştır. Bu bağlamda çalışmanın amacı; ana dili Kazak Türkçesi olan
öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğrenimi sürecinde, yazma becerilerindeki
durumu inceleyip yazma becerilerini geliştirmeye yönelik önerilerde
bulunarak, öğrencilere ve öğretenlere katkı sağlamaktır. Araştırmanın amacı
doğrultusunda, dil öğretiminde yazma becerisi ve Kazak Türkçesi ile ilgili
genel bilgiler verildikten sonra öğrencilerin Türkçe öğrenim sürecindeki
yazım hataları ele alınmıştır. Araştırmanın verileri; Gazi TÖMER’de, ana dili
Kazak Türkçesi olup, Türkçe kursu alan öğrencilerin bizzat yürütülen yazma
derslerinden ve yazma dersi sınav evraklarından elde edilmiştir. Daha sonra
bu bulgular içerik inceleme yöntemiyle, belirlenen ölçütler doğrultusunda
incelenip değerlendirilerek, yapılan yanlışlıklara çözüm önerilerinde
bulunulmuştur.

References

  • Akyol, H. (2007). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Alyılmaz, S.; Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4,1: 328-338.
  • Arslan, M. ve Kılıc, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisinin gelişiminde karşılaşılan sorunlar: Bosna Hersek örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,5,2:169-182.
  • Aydoğmuş, E. (2018). Türkiye Türkçesi öğrenen Kazakların Rusça etkisiyle yaptıkları yanlışlar. Türklük Bilim Araştırmaları, 44: 11-27
  • Aydın, İ. (2014). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Çalışmalarındaki Sorunlar Üzerine Bir İnceleme. KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si 16 (Özel Sayı I): 166-170,
  • Barcın, S. (2019). “Kırgızlara Türkçe Öğretiminde Ad Durum Eklerinin Yeri”. Aydın Tömer Dil Dergisi, 4,1: 30-55
  • Başoğul, D. ve Can, F. S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Balkanlı öğrencilerin yazılı anlatımda yaptıkları hatalar üzerine tespitler. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2,10: 100-119.
  • Bayyurt, Y., Kaili, A. Ç., Erdem, B., Cam C., Uysal, H. H., Yağmur, K., Martı, L., Akıncı, M. A., Dinçtopal, N. (2009). Yabancılara Türkçe öğretimi politika yöntem ve beceriler. Ankara: Anı.
  • Biçer, N. ve Alan, Y. (2018). Türk soylulara Türkçe öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29 (1), 143-157.
  • Buran A. ve Alkaya E. (2006). Türk lehçeleri. Akçağ
  • Carter, C.; Bishop, J. ve Kravıts, L. S. (2002). “Keysto Effective Learning”. New Jersey: Printice Hall.
  • Doğan, A. (1989). Yabancıların Türkçe öğrenirken karşılaştıkları güçlükler ve yaptıkları bazı hatalar. H Ü. Edebiyat Fak. Dergisi, 6, 1-2: 259-261.
  • Ercilasun, B. A. (2005). Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri. Ankara: Akçağ
  • Kumsar, E. ve Kaplankıran, İ. (2016). Kazakların Türkiye Türkçesi öğreniminde yaptıkları yanlışlıklar ve bu yanlışlıkların düzeltilmesine yönelik öneriler. Diyalektolog, 12: 81- 103.
  • Kussainova, M. (28.01.2021). Kazakistan’ın Latin harflerine uyarlanan yeni alfabesi tanıtıldı. Anadolu Ajansı.https://www.aa.com.tr/tr/dunya/kazakistan-in-latin-harflerineuyarlanan-yeni-alfabesi-tanitildi/2126333# (Erişim Tarihi: 24.10.2022)
  • Kussainova, M. (30.12.2021). Kazakistan’da görsel bilgi ve işaretlerin Rusça yazılma zorunluluğu kaldırıldı. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/kazakistan-dagorsel-bilgi-ve-isaretlerin-rusca-yazilmasi-zorunlulugu-kaldirildi/2460981 (Erişim tarihi: 07.12.2022)
  • Özdemir, C. ve Arslan, M. (2018). Öğretmen görüşüne göre yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Kazak öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar. İdil, 7, 41: 15-23
  • Şimşek, P. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde, öğrencilerin ana dilleri ve mensup oldukları dil ailelerinin Türkçe yazma becerisine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tiryaki, E. N. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1,1: 38-44
  • Ülper, H. ve Çetinkaya, G. (2017). Türk soylu öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, 361-368.
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yılmaz, O. (2015). Türkiye Türkçesi öğrenen Kazakistanlıların karşılaştıkları sorunlar, TÜBAR, 7, 30: 257-275
Year 2023, Volume: 12 Issue: 1, 239 - 252, 15.03.2023
https://doi.org/10.7884/teke.5641

Abstract

References

  • Akyol, H. (2007). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Alyılmaz, S.; Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4,1: 328-338.
  • Arslan, M. ve Kılıc, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisinin gelişiminde karşılaşılan sorunlar: Bosna Hersek örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,5,2:169-182.
  • Aydoğmuş, E. (2018). Türkiye Türkçesi öğrenen Kazakların Rusça etkisiyle yaptıkları yanlışlar. Türklük Bilim Araştırmaları, 44: 11-27
  • Aydın, İ. (2014). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Çalışmalarındaki Sorunlar Üzerine Bir İnceleme. KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si 16 (Özel Sayı I): 166-170,
  • Barcın, S. (2019). “Kırgızlara Türkçe Öğretiminde Ad Durum Eklerinin Yeri”. Aydın Tömer Dil Dergisi, 4,1: 30-55
  • Başoğul, D. ve Can, F. S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Balkanlı öğrencilerin yazılı anlatımda yaptıkları hatalar üzerine tespitler. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2,10: 100-119.
  • Bayyurt, Y., Kaili, A. Ç., Erdem, B., Cam C., Uysal, H. H., Yağmur, K., Martı, L., Akıncı, M. A., Dinçtopal, N. (2009). Yabancılara Türkçe öğretimi politika yöntem ve beceriler. Ankara: Anı.
  • Biçer, N. ve Alan, Y. (2018). Türk soylulara Türkçe öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29 (1), 143-157.
  • Buran A. ve Alkaya E. (2006). Türk lehçeleri. Akçağ
  • Carter, C.; Bishop, J. ve Kravıts, L. S. (2002). “Keysto Effective Learning”. New Jersey: Printice Hall.
  • Doğan, A. (1989). Yabancıların Türkçe öğrenirken karşılaştıkları güçlükler ve yaptıkları bazı hatalar. H Ü. Edebiyat Fak. Dergisi, 6, 1-2: 259-261.
  • Ercilasun, B. A. (2005). Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri. Ankara: Akçağ
  • Kumsar, E. ve Kaplankıran, İ. (2016). Kazakların Türkiye Türkçesi öğreniminde yaptıkları yanlışlıklar ve bu yanlışlıkların düzeltilmesine yönelik öneriler. Diyalektolog, 12: 81- 103.
  • Kussainova, M. (28.01.2021). Kazakistan’ın Latin harflerine uyarlanan yeni alfabesi tanıtıldı. Anadolu Ajansı.https://www.aa.com.tr/tr/dunya/kazakistan-in-latin-harflerineuyarlanan-yeni-alfabesi-tanitildi/2126333# (Erişim Tarihi: 24.10.2022)
  • Kussainova, M. (30.12.2021). Kazakistan’da görsel bilgi ve işaretlerin Rusça yazılma zorunluluğu kaldırıldı. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/kazakistan-dagorsel-bilgi-ve-isaretlerin-rusca-yazilmasi-zorunlulugu-kaldirildi/2460981 (Erişim tarihi: 07.12.2022)
  • Özdemir, C. ve Arslan, M. (2018). Öğretmen görüşüne göre yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Kazak öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar. İdil, 7, 41: 15-23
  • Şimşek, P. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde, öğrencilerin ana dilleri ve mensup oldukları dil ailelerinin Türkçe yazma becerisine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tiryaki, E. N. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1,1: 38-44
  • Ülper, H. ve Çetinkaya, G. (2017). Türk soylu öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, 361-368.
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yılmaz, O. (2015). Türkiye Türkçesi öğrenen Kazakistanlıların karşılaştıkları sorunlar, TÜBAR, 7, 30: 257-275
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Pınar Şimşek This is me

Publication Date March 15, 2023
Submission Date December 15, 2022
Acceptance Date February 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Şimşek, P. (2023). ANA DİLİ KAZAK TÜRKÇESİ OLAN ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRENİM SÜRECİNDE YAZMA BECERİLERİ SORUNLARI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 12(1), 239-252. https://doi.org/10.7884/teke.5641

27712  27714 27715