Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinde umut ve kişilik özelliklerinin
öğrencilerin azim düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmada ayrıca, anne baba birliktelik durumuna ve algılanan
gelir düzeyine göre öğrencilerin azim, umut ve kişilik özellikleri arasındaki
farklılaşmanın anlamlı düzeyde olup olmadığı ele alınmıştır. Araştırmanın
çalışma evreni, Balıkesir il merkezinde bulunan Balıkesir Necatibey Eğitim
Fakültesi’nin 2020-2021 öğretim yılında öğrenim hayatına devam eden
öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu evren
içerisinden uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş, 193’ü kadın (% 77,5), 56’sı
erkek(% 22,5) toplam 249 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem grubundaki
öğrencilerin yaşlarının 18-32 aralığında olduğu görülmüştür. (𝑋̅ =19,86 Ss=
2,27). Araştırmada veri toplama yöntemlerinden kişisel bilgi formu, Kısa
Azim Ölçeği, Sürekli Umut Ölçeği, Beş Faktör Kişilik Ölçeği uygulanmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin umut ve kişilik
özelliklerinin öğrencilerin azim düzeylerini anlamlı bir şekilde yordadığı, umut
ve kişilik özelliklerinin birlikte azim puanlarındaki değişimin %43’ünü
açıkladığı görülmüştür. Ebeveynlerin birliktelik durumuna göre azim ve umut
puanları arasında anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı bulgulanmıştır.
Ebeveynlerin birliktelik durumuna göre kişilik özelliklerinden gelişime açıklık
puan ortalamaları açısından ebeveynleri birlikte olan bireylerin puanları ile
ebeveynleri ayrı olan bireylerin puanları arasında ebeveynleri ayrı olan bireyler
lehine anlamlı bir farkın olduğu saptanmıştır. Son olarak öğrencilerin algılanan
gelir düzeyi açısından azim, umut ve kişilik özellikleri arasında anlamlı bir
farklılaşmanın olmadığı görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2023 |
Submission Date | October 15, 2022 |
Acceptance Date | February 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |