In this study, postgraduate theses written on the theme of sports education were examined in terms of various variables (date, level, university, language, main audience, research method/design/technique, data collection tool and data analysis). The data source of this study, in which the document analysis method was used, consists of 86 postgraduate theses reached in the scanning activity conducted with the concept of “Sports Education” at the National Thesis Center. Content analysis was applied to the obtained data. As a result of the study, it was determined that thesis studies conducted on sports education have increased in recent years, theses are often at the master's level, theses are mostly written in Turkish, the main audience often consists of university students/academicians and quantitative designs are frequently preferred. In addition, it was concluded that difference tests are frequently used in quantitative theses and content analysis is used in qualitative theses.
Bu çalışmada spor eğitimi temasında yazılmış olan lisansüstü tezler çeşitli değişkenler (tarih, düzey, üniversite, dil, ana kitle, araştırma yöntemi / deseni / tekniği, veri toplama aracı ve veri analizi) aşısından incelenmiştir. Doküman analizi yöntemi kullanılan bu çalışmanın veri kaynağı Ulusal Tez Merkezi’nde “Spor Eğitimi” kavramı ile yapılmış olan tarama faaliyetinde ulaşılan 86 lisansüstü tezden oluşmaktadır. Elde edilen verilere içerik analizi uygulanmıştır. Çalışma sonucunda spor eğitimi üzerine yürütülen tez çalışmalarının son yıllarda arttığı, tezlerin sıklıkla yüksek lisans seviyesinde olduğu, tezlerin çoğunlukla Türkçe olarak yazıldığı, ana kitlenin sıklıkla üniversite öğrencilerinden / akademisyenlerden oluştuğu ve nicel desenlerin yoğunlukla tercih edildiği belirlenmiştir. Bunun yanında nicel desenli tezlerde sıklıkla fark testlerinin, nitel desenli tezlerde içerik analizinin kullanıldığı sonucuna varılmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 15, 2025 |
| Submission Date | December 23, 2024 |
| Acceptance Date | March 24, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 2 |