Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin halı sektöründeki ihracat rekabet gücünün belirlenmesi ve halı ihracatında aslan payına sahip ülkeler (Belçika, Çin, Hindistan, Hollanda) ile ihracat uzmanlaşma düzeylerinin bir karşılaştırmasını yapmaktır. Bu amaçla çalışmada, ülkelerin 2008- 2017 yıllarına ait ihracat ve ithalat verileri, Comtrade veri tabanından çekilmiştir. SITC Rev. 3 sınıflamasına ait “659-Halılar ve Diğer Yer Kaplamaları” ürün grubu altındaki 6 halı ürün grubu için Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (RCA) yöntemi kullanılarak analizler yapılmıştır. Vollrath İndeksi sonuçlarına göre, Türkiye’nin 4, Çin’in 2, Hindistan’ın ise 5 halı ürün grubunda rekabet avantajına sahip olduğu belirlenmiştir. Net İhracat İndeksine göre ise, Türkiye ve Çin’in tüm halı ürün gruplarının ihracatında uzmanlaştığı (rekabet avantajına sahip olduğu) sonucuna varılmıştır.
The purpose of this study is identifying competitiveness of Turkey in carpet sector and comparing export specialization levels with the countries those have the lion's share (Belgium, China, India, Holland). For this purpose, the carpet export and import data of the countries for the years 2008- 2017 have been used in this study. These data have been gotten from Comtrade database. For the six product group under "659- Carpets and Other Floorings" which belong to SITC REV. 3 classification have been analysed by using Revealed Comparative Advantage (RCA) method. According to Vollrath index results, it has been determined that Turkey has 4, China has 2 while India has 5 competitive advantages in product groups. According to net export index however, it has been concluded that Turkey and China has specialized (having competitive
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 27 Issue: 118 |