Türk markalarının sınırları aşmasının, Türk üreticisinin fason üretimi bir kenara bırakması gerektiğinin, uluslararası platformdaolumlu bir imaj edinilmesinin önemi çeşitli yayınlarda ve toplantılarda sürekli vurgulanmaktadır. Sektörün artık markalaşmasınıngerekliliği her geçen gün daha fazla anlaşılmaktadır. Bu gereklilikten yola çıkılarak yürütülen araştırmayla, Türk Ekonomisi’nin enönemli sektörlerinden biri olan Hazır Giyim Sektörü’nün markalaşma konusunda yaşadığı sorunların incelenmesi amaçlanmıştır. Buamaçla araştırmacı tarafından sektöre ilişkin karakteristik bilgilere ulaşmaya ve markalaşma sorunlarını belirlemeye yönelik sorularınyer aldığı anket formu hazırlanmıştır. Anket formu 8 farklı ilde faaliyet gösteren, fason üretim yapmayan orta ve büyük ölçekli 136işletmeye uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS 15.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. İşletmelerin ölçeklerine göreverilen cevaplar çapraz tablolarda sunulmuştur. Çalışmada 5’li likert ölçeği ile ölçülen 13 farklı değişken için ölçekgeçerliliği/güvenilirliği için Cronbach Alfa (α) test istatistiği yapılmıştır. İşletmelerin ölçek değişkeni ile markalaşmaya ilişkindeğişkenleri arasında istatistiksel ilişkinin ölçümü için 2 ilişki analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar (P) < α = 0,05 anlamlılıkdüzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda hazır giyim üreten işletmelerin markalaşma konusunda en önemli sorunlarınıngerek moda-marka tasarımı gerekse marka yönetimi konularında nitelikli elemana ulaşamamak, tasarım ve ürün kalitesinde yaşanılansorunlar, finansman yetersizliği, yetersiz marka tanıtım çalışmaları ve halkla ilişkiler çalışmaları, marka oluşturma ve marka tescilçalışmalarının karmaşıklığı ve uzun zaman alması olduğu belirlenmiştir
The importance of the fact that Turkish brands should cross the borders, that Turkish manufacturer should leave aside contractmanufacturing and that a positive image should be acquired in the international platform is continuously emphasized in variouspublications and meetings. The necessity of the sector to build brands is much better understood with each passing day. With theresearch that was undertaken upon setting off from this necessity, it was aimed to examine the problems of branding encountered byReady-to-Wear Sector that is one of the most important sectors of Turkish Economy. For this purpose, a survey form was prepared bythe researcher that included questions towards reaching the characteristic information and determining the branding problemspertaining to the sector. The survey form was applied to 136 medium and large scale establishments that operate in 8 different provincesand that do not carry out contract manufacturing and the data that was obtained was analyzed by using SPSS 15.0 statistics program.The answers given according to the scales of establishments are presented in cross tables. Cronbach Alfa (α) test statistic was carriedout for the scale validity/reliability for 13 different variables that were measured with the 5 point Likert scale. For the measurement ofstatistical relations between establishments’ scale variable and the variable pertaining to branding, 2 relation analysis was used. Theresults that were acquired were evaluated on (P) < α = 0,05 significance level. At the end of the research it was determined that the mostimportant problems of ready-to-wear establishments are inabilities of finding qualified personnel both in fashion-brand design andbrand management subjects, the problems encountered in design and product quality, insufficient financing, insufficient brandpromotion studies and public relations studies, complexity of studies of brand establishing and brand registry and the time spent forthese studies
Other ID | JA87PZ34ZY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Submission Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 18 Issue: 1 |