The Cold War era was a period when states primarily focused on their security, placing utmost importance on hard power, with significant emphasis on military strength and material capacity. Additionally, it was a time when states were compelled to align their policies with those of their bloc leaders. However, in the new world order that emerged following the end of the Cold War, countries began to execute relatively more independent policies. Although hard power did not lose its significance entirely, soft power, along with its extension—public diplomacy—became integral to the policies implemented by states.
In this context, Turkey has enhanced its soft power capacity in the 21st century by increasing its cultural diplomacy activities, an extension of public diplomacy efforts, both in the private sector and at the state level. The Turkish soap opera industry, a significant component of Turkey's cultural diplomacy, has become one of the instruments of Turkish public diplomacy.
This study aims to examine how Turkish soap operas have achieved success through aspects such as cultural influence, international recognition and interaction, the ability to establish an emotional connection with audiences, and soap opera-induced tourism. The Turkish soap opera industry will be analyzed in detail within the context of public diplomacy. Furthermore, the following questions will be addressed: Are Turkish soap operas successful within the framework of cultural diplomacy? Do Turkish soap operas serve as instruments of cultural diplomacy? Does Turkey have a strategic cultural diplomacy initiative in place?
culture public diplomacy cultural diplomacy Turkish soap operas Türkiye
Soğuk Savaş dönemi devletlerin güvenliklerine odaklanmalarından mütevellit sert gücün en üst düzeyde önem arz ettiği ve devletlerin askeri güce ve materyal kapasiteye büyük önem verdiği dönemdir. Buna ek olarak Soğuk Savaş aynı zamanda devletlerin kendi blok liderlerinin politikalarına paralel politikalar izlemek zorunda oldukları dönemdir. Soğuk Savaş’ın sona ermesinden sonra ise oluşan yeni dünya düzeninde ise ülkeler nispeten daha bağımsız politikalar icra edebilmeye başlamış ve sert güç önemini tam anlamıyla kaybetmese de yumuşak güç ile bunun bir uzantısı olan kamu diplomasisi devletler tarafından uygulanmakta olan politikalar haline gelmiştir.
Bu bağlamda, Türkiye, 21. yüzyılda kamu diplomasisi faaliyetlerinin bir uzantısı olan kültürel diplomasi faaliyetlerini, gerek özel sektör gerek ise devlet bağlamında arttırarak yumuşak güç kapasitesini de arttırmıştır. Türkiye’nin kültürel diplomasi faaliyetlerinin en önemli ayaklarından birisi olan Türk dizi sektörü, bu alanda Türk kamu diplomasisinin araçlarından birisi olmuştur.
Bu çalışmada, Türk dizilerinin kültürel etki, uluslararası kabul ve etkileşim, izleyicilerle duygusal bağ kurma yeteneği ve dizi turizmi gibi unsurlar üzerinden nasıl bir başarı elde ettiği incelenecek ve Türk dizi sektörü kamu diplomasisi bağlamında detaylı olarak değerlendirilecektir. Bununla birlikte şu sorulara cevap aranacaktır: Türk dizileri kültürel diplomasi bağlamında başarılı mıdır? Türk dizileri birer kültürel diplomasi aracı mıdır? Türkiye'nin planlı bir kültürel diplomasi faaliyeti mevcut mudur?
kültür kamu diplomasisi kültürel diplomasi Türk dizileri Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uluslararası Siyaset |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 5 |