Bu makalede, Nietzsche’nin hakikat anlayışının kimi boyutlarını eleştirel bir bakış açısından inceliyorum. Baştan sona Nietzsche’nin sanata ilişkin olarak “esin” teorisi ile hareket ettiğini göstermeye çalışıyorum. Muhtemelen hayatla sanatkarane iştigalin tüm önemini oluşturan şey bu, yani, sanatın esin yoluyla hayata getirdiği yaratıcı boyut. Sanat hayatla tahayyülsel bir ilişkiyi özgür kılıyor ve böylelikle estetik momenti aslileştiriyor. Ancak Nietzsche’nin neredeyse hiç sorgulamadan kabul ettiği sanatsal üretimin özerkliğine ilişkin kimi sorular ortaya atıyorum. Bu özerklik varsayımı Nietzsche’nin Kant’ı takip ederek sanat ve hakikat arasındaki bağları gözardı etmesinin bir parçası. Bu özerkliğin savunulamazlığı her türlü sanatın işlevi için esas olduğunu düşündüğüm hakikatle ilişkinin yeniden ele alınmasını davet ediyor. Bu anlamda, bu ilişkinin tahkik edilmesinin sanatın insan hayatındaki yerinin tam olarak takdir edilmesi noktasında hayati bir şey olduğunu ileri sürüyorum. Bu ise tahayyül ve esini en önce hakikatin perspektifinden anlamamızı gerekli kılıyor.
In this paper, I attempt to explore certain aspects of Nietzsche’s understanding of truth from a critical point of view. I try to show that Nietzsche from the beginning to the end works with an inspiration theory of art. Perhaps this constitutes the whole importance of artistic engagement with life, that is, the creative moment that art brings to human life via inspiration. Art frees an imaginative relationship with life and thereby makes aesthetic moment the principal one. But I raise several questions concerning the autonomy of artistic production which Nietzsche almost takes for granted. This supposition of autonomy is part of Nietzsche’s dissociating art from truth following Kant. The indefensibility of this autonomy invites a reconsideration of art’s relationship with truth, which, I believe, is constitutive of the function of all art. In this sense, I argue that exploring this relationship is something indispensable for a full appreciation of the place of art in human life. But this in turn requires that we understand imagination and inspiration first of all from the perspective of truth
Nietzsche truth art life man creativity inspiration imagination autonomy
Other ID | JA22AB94KT |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Submission Date | January 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 2 |