It is possible to describe the journeys a person undertakes throughout their life as migration. While some migrations are temporary in nature, others are permanent and take the form of irreversible movements. In this journey, where they leave everything behind, the person/migrant, as an atopos, encounters various hardships and pains. This journey, from which there is no return, causes the person to accept their life as it is. The person/migrant as an atopos is affected by everything. As an atopos, the migrant fights for everything with their boldness. Even though they accept their situation throughout the journey, they find themselves in a state of aporia. This aporia is a vortex for them. Whenever they want to bring themselves to a new existence, they find themselves in the bottomless pit created by these aporias. Therefore, the subject of this study is the aporias experienced by the migrant as an atopos. This study addresses the aporias experienced by migrants, such as “exile,” “culture, identity, and language,” “integration and assimilation,” and “self and other.” The study aims to express the existence of the atopos person/migrant by addressing the aporias they experience. As an atopos, the migrant is atopic. This study examines how the migrant, as an atopos, adapts or fails to adapt their own culture and identity to the culture and identity of the society they encounter. The study aims to argue that the human/migrant is an atopos through aporias. The importance of the study lies in the claim that as an atopos, the human/migrant can be themselves while accepting the existence of others by transforming themselves and the other. Consequently, in the journey of life, humans experience atopos in linguistic, cultural, identity, and spatial terms. This atopos makes them extraordinary. They constantly ask themselves, am I myself or am I the other? As this is a qualitative study, it uses a descriptive/analytical method.
İnsanın yaşamı boyunca gerçekleştirdiği yolculukları göç olarak nitelendirmek mümkündür. Bazı insan göçleri geçici nitelik taşırken, bazıları ise kalıcı olarak gerçekleşmekte ve geri dönüşü mümkün olmayan hareketlilikler şeklinde ortaya çıkmaktadır. Her şeyini geride bıraktığı yolculukta bir atopos olarak insan/göçmen birtakım sıkıntılar, acılarla karşılaşmaktadır. Geri dönüşün imkânsız olduğu bu yolculuk, insanın hayatını bulunduğu hali ile kabul etmesine neden olmaktadır. İnsan/Göçmen atopos olarak her şeyden etkilenir. Atopos olarak göçmen, o gözü pekliği ile her şey için savaşır. Yolculuk boyunca bulunduğu hali kabullense de birtakım aporiler içerisinde kendini bulur. Bu aporiler onun için bir girdaptır. Her ne zaman kendini yeni varoluşa götürmek isterken bu aporilerin oluşturduğu dipsiz kuyuda kendini bulur. Bu nedenle bu çalışmanın konusunu atopos olarak göçmenin yaşadığı aporiler oluşturmaktadır. Bu çalışmada göçmenin yaşadığı “sürgün”, “kültür, kimlik ve dil”; “entegrasyon ve asimilasyon” ve “ben ve öteki” gibi aporiler ele alınmaktadır. Çalışma, atopos insanın/göçmenin yaşadığı aporileri ele alarak onun varoluşunu ifade etmeyi amaçlamaktadır. Bir atopos olarak göçmen, atopiktir. Bu çalışmanın atopos olan göçmenin kendi kültür ve kimliğini karşılaştığı toplumun kültür ve kimliğiyle ne şekilde uyum sağlayıp sağlamadığı ele alınmaktadır. Çalışma aporiler aracılığıyla insan/göçmen/in bir atopos olduğunu iddia etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın önemi, bir atopos olarak insan/göçmen kendi olabilmekle birlikte başkalarının varlığını ise, kendini ve ötekini başkalaştırarak kabul ettiği iddia edilebilir. Sonuç olarak hayat yolculuğunda insan, dilsel, kültürel ve kimliksel ve mekânsal anlamda atoposluk yaşar. Bu atoposlukta onu sıra dışı yapar. Her zaman kendine sorar ben kendim miyim yoksa öteki miyim? Çalışma, nitel bir araştırma olduğu için çözümlemeci/analiz yöntemi kullanmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Philosophy of Human Being |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | December 1, 2025 |
| Submission Date | September 9, 2025 |
| Acceptance Date | October 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 24 |