This study examines Friedrich Nietzsche’s philosophical engagement with Epicurus and explores how Epicurus’s pleasure- and tranquility-centered teaching is reinterpreted within Nietzsche’s life-affirming thought. Nietzsche does not regard Epicurus as a precursor of modern nihilism, but rather as a representative of a wisdom harmonious with nature and life itself. The Epicurean concept of ataraxia (tranquillity of the soul) is interpreted by Nietzsche not merely as an escape from pain but as a way of wisely accepting the inevitable sufferings of existence. In this context, philosophy is understood not only as a theoretical activity but also as an art of living and a therapy that transforms the soul. Nevertheless, the German thinker criticizes Epicurus’s desire to avoid pain as an attitude that restricts and dulls the creative forces of life. For Nietzsche, a genuine affirmation of life is possible not by repressing or ignoring suffering, but by transforming it. Therefore, in Nietzsche’s philosophy, Epicurus represents both the starting point of life affirmation and a boundary to be surpassed. The purpose of this article is to reveal this creative tension between the two thinkers and to highlight the distinctive aspects of Nietzsche’s interpretation of Epicurus.
Bu çalışma, Friedrich Nietzsche’nin Epikuros’a yönelik felsefi ilgisini ve Epikuros’un haz ile dinginlik merkezli öğretisinin Nietzsche’nin yaşamı olumlayıcı düşüncesinde nasıl yeniden anlam kazandığını incelemektedir. Friedrich Nietzsche, Epikuros’u modern nihilizmin habercisi olarak değil, doğaya ve yaşama uyumlu bir bilgelik anlayışının temsilcisi olarak değerlendirmektedir. Epikuros’un ataraksia (ruh dinginliği) kavramı, Nietzsche açısından yalnızca acıdan kaçışın değil, aynı zamanda varoluşun kaçınılmaz acılarını bilgece kabullenmenin bir yolu olarak yorumlanmaktadır. Bu bağlamda felsefe, yalnızca teorik bir etkinlik değil, ruhu dönüştüren bir yaşam sanatı ve terapi olarak düşünülmektedir. Bununla birlikte Alman düşünür, Epikuros’un acıdan uzak durma arzusunu, yaşamın yaratıcı güçlerini sınırlayan ve körelten bir yönelim olarak eleştirmektedir. Çünkü ona göre hakiki yaşam onaylaması, acıyı bastırmakla ya da acıya kayıtsız kalmakla değil onu dönüştürmekle mümkün olacaktır. Dolayısıyla Epikuros, Nietzsche düşüncesinde hem yaşamı olumlamanın başlangıç noktasını hem de aşılması gereken bir sınırı temsil etmektedir. Bu makalenin amacı, iki düşünür arasındaki bu yaratıcı gerilimi ortaya koymak ve Nietzsche’nin Epikuros okumasının özgün yönlerini açığa çıkarmaktır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Philosophy of Society, Philosophy of History, Systematic Philosophy (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | December 1, 2025 |
| Submission Date | October 21, 2025 |
| Acceptance Date | November 12, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 24 |