Professionals like teaching play a role to shape the
society. In order to fulfill this role successfully, people who choose these
professions should love their occupation and have the qualities necessary for
the profession. Occupational resilience belief in teaching is a belief that
contributes teachers to adapt difficult conditions in teaching, to deal with
obstacles and to maintain professional commitment. Individuals generally put
specific meanings to events that occur in their environment. These meanings are
the reflections of their individual experiences. As the results of the
experiences, beliefs and approaches are shaped. These beliefs and approaches
are known as attitudes. Professional self-respect is defined as a judgment of
worthiness of an individual regarding an individual's self-esteem, whether
converted a professional choice or not. The purpose of the research
is to examine whether there is a relationship among the occupational resilience
beliefs, attitudes toward teaching, and professional self-respect of
pre-service early childhood education teachers. In accordance with the purpose,
whether there is a relationship between occupational resilience beliefs and
attitudes toward teaching, whether there is a relationship between occupational
resilience beliefs and professional self-respect, and whether there is a
relationship between professional self-respect and attitudes toward teaching,
the relational screening model has been used. 129 pre-service early childhood
education teachers from 4 universities in Istanbul participated in this study.
The data is collected via “Occupational Resilience Beliefs Scale for Teacher
Candidates”, “Attitude Scale towards the Profession of Teaching”, and “The
Scale of Professional Self-Respect”. As the results of statistical
analysis, there is a statistically significant relationship between
occupational resilience beliefs and attitudes toward teaching. Secondly, there
is a statically significant relationship between occupational resilience
beliefs and professional self-respect. Finally, there is a statically
significant relationship between professional self-respect and attitudes toward
teaching. In other words, occupational resilience beliefs and attitudes toward
teaching, occupational resilience beliefs and professional self-respect, and
professional self-respect and attitudes toward teaching are positively
correlated. The findings are discussed in the framework of the relevant
literature.
Resilience professional self-respect attitude pre-service early childhood education teachers
Öğretmenlik mesleği gibi toplumların biçimlendirilmesinde rol oynayan
mesleği seçen kişilerin mutlaka mesleğini seven ve mesleğin gereklerini yerine
getiren unsurları taşıması gerekmektedir. Öğretmenlik mesleki dayanıklılık
inancı “öğretmenlik mesleğinin zor koşullarına uyum sağlayabileceğine ve
engellerle başa çıkabileceğine ve mesleğine bağlılığını sürdürebileceğine
inanç” olarak tanımlanmıştır. Bireyler genellikle çevrelerinde oluşan olaylara
belirli anlamlar yüklerler. Bu anlamları kazanılmış bireysel deneyimler olarak
yansıtırlar. Bu deneyimler sonucunda inançlar ve yaklaşımlar şekillenir. Bu inanç
ve yaklaşımlar tutum olarak adlandırılır. Mesleki benlik saygısı kavramı ise
“mesleki bir tercihe dönüştürülmüş olsun ya da olmasın, birey tarafından meslek
ile ilgili olarak kabul edilen benlik yüklemelerine ilişkin bireyin oluşturduğu
değerlilik yargısı” biçiminde tanımlanmaktadır. Bu araştırmada,
okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki dayanıklılık inançları, öğretmenlik
mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, okul öncesi öğretmen
adaylarının mesleki dayanıklılık inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik
tutumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı, okul öncesi öğretmen
adaylarının mesleki dayanıklılık inançları ile mesleki benlik saygıları
arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı, okul öncesi öğretmen adaylarının
mesleki mesleki benlik saygıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları
arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı korelasyon türü ilişkisel tarama
modeli kullanılarak incelenmiştir. Çalışmaya İstanbul’da bulunan 4
üniversiteden toplamda 129 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Veriler,
Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Mesleki Dayanıklılık İnancı Ölçeği, Mesleki
Benlik Saygısı Ölçeği ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği aracılığıyla
toplanmıştır. İstatistiksel
analizler sonucunda, okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki dayanıklılık
inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında pozitif yönlü
anlamlı bir ilişki, adaylarının mesleki dayanıklılık inançları ile mesleki
benlik saygıları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki, mesleki mesleki
benlik saygıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında pozitif
yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Elde edilen bulgular, ilgili literatür
çerçevesinde tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Submission Date | January 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |