Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanda hazırbulunuşluk öğrencilerin ilkokula uyum sağlama süresi konusunda üzerinde durulması gereken önemli bir noktadır. Ülkemizde okul öncesi eğitim zorunlu olmadığı için aileler çocuklarını istemeleri halinde okul öncesi eğitime göndermeyebilir. Bu durumu tercih eden ailelerin görüşlerini; okul öncesi eğitimin ekonomik boyutu, okul öncesi eğitimi gereksiz bulmaları, okul öncesi eğitim hakkında yeterli bilgiye sahip olmamaları vb. şeklinde sıralayabiliriz. İlkokul 1.sınıfta öğrencilerden sıraya girme, sınıfını bulma, topluluk içinde uygun davranışlar gösterme, kişisel ihtiyaçlarını öğretmeninden yardım almadan giderme, ince motor kaslarını kullanabilme vb. konularda yeterli beceriyi göstermeleri beklenir. Okul öncesi eğitim alan öğrenciler önceden bu alanlarda gerekli eğitim öğretimi aldıkları için 1.sınıfa daha çabuk uyum sağlamaları beklenir. Bu bağlamda öğretmenler bu süreci diğer öğrencilerin uyum sağlaması için harcayabilir. Ülkemizde her eğitim öğretim yılının başında ilkokul 1.sınıf öğrencileri için bir haftalık okula uyum programı uygulanmaktadır. Bu program ile okul öncesi eğitim almayan öğrencilerin ilkokula uyum sorunlarının giderilmesi hedeflenmektedir. Bu araştırmada öğretmenlerin okul öncesi eğitimi alan ve almayan öğrencilerin birinci sınıfa uyum durumlarına ilişkin görüşlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırma nitel desen üzerine yapılandırılmış olup araştırmanın verileri açık uçlu soru formu ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında 42 sınıf öğretmeni örnekleme dâhil edilmiş olup sadece birinci sınıf öğretmenleri ile görüşülmüştür. Bu bağlamda örneklem seçilirken ölçüt örneklem yöntemi temel alınmıştır. Toplanılan veriler alıntılar şeklinde sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına bakıldığında; Öğretmenlerin genel görüşüne göre, okul öncesi eğitim alan öğrencilerin 1. sınıfta daha fazla derse katılım isteği olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul öncesinde sınıf kurallarını ve ders dinleme becerilerini edindikleri için derse katılım sürecinde daha istekli oldukları belirtilmiştir. Okul Öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin okuma becerilerindeki farklılıklar ile ilgili öğretmen görüşlerinin sonucunda ortaya çıkan bulgular incelendiğinde genel kanı, okul öncesi eğitim alan öğrencilerin sesleri tanıma ve ayırt etme becerilerini kazanarak gelmeleri onların okuma becerilerini diğer öğrencilere göre daha çabuk kazandıkları yönündedir. Okul Öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin yazma becerilerindeki farklılıklar ile ilgili öğretmen görüşlerinin sonucunda ortaya çıkan bulgular incelendiğinde yazma becerilerinin de okuma becerilerinde olduğu gibi okul öncesi eğitim alan öğrencilerde daha hızlı kazanıldığı yönündedir.
Okula uyum ilkokul okul öncesi eğitim 1.sınıf. Adaptation to school primary school pre-school education 1st grade.
-
-
-
Cognitive, affective and psychomotor readiness is an important point that should be emphasized in terms of the adaptation period of students to primary school. Since pre-school education is not compulsory in our country, families may not send their children to pre-school education if they wish. Opinions of families who prefer this situation; The economic dimension of pre-school education, the fact that they find preschool education unnecessary, they do not have enough information about pre-school education and so on. Can be listed as. In the first grade of primary school, students are required to queue up, find their class, show appropriate behaviors in the community, meet their personal needs without the help of their teacher, use their fine motor muscles, etc. They are expected to show sufficient skills in the subjects. Students who receive pre-school education are expected to adapt to the first grade more quickly because they have received the necessary education in these areas beforehand. In this context, teachers can spend this process on other students to adapt. In our country, at the beginning of each academic year, a one-week school adjustment program is implemented for primary school 1st grade students. With this program, it is aimed to eliminate the problems of adaptation to primary school of students who do not receive pre-school education. In this study, it was aimed to determine the views of teachers on the first grade adjustment status of students who received and did not receive pre-school education. In this context, the research was structured on a qualitative design and the data of the research were collected with an open-ended question form. Within the scope of the research, 42 classroom teachers were included in the sample and only first grade teachers were interviewed. In this context, the criterion sampling method was taken as a basis while choosing the sample. The collected data are presented in the form of quotations. Looking at the results of the research; According to the general opinion of the teachers, it was concluded that the students who received pre-school education had a desire to attend more classes in the first grade. It has been stated that they are more willing to participate in the lesson because they have acquired the classroom rules and listening skills in pre-school. When the findings of the teachers' opinions about the differences in the reading skills of the students who received and did not receive pre-school education are examined, the general opinion is that the students who receive pre-school education acquire the skills of recognizing and distinguishing sounds, and they acquire their reading skills more quickly than other students. When the findings that emerged as a result of the teachers' opinions about the differences in the writing skills of the students who received and did not receive pre-school education were examined, it was seen that the writing skills were acquired faster in the students who received pre-school education, as in the reading skills.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | April 15, 2023 |
Submission Date | January 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 18 |