Nowadays, many developments and changes are taking place in the scientific and technological field, and the expected life skills of people are also changing. These skills are currently expressed as 21st century skills. 21st century skills are expressed as the skills that individuals need in order to respond to the expectations of the time in which they live. In the “Partnership for 21st Century Learning (P21)” project, which is a strategic educational project supported by 33 institutions in the USA, implemented in 21 states, 21st century skills are grouped under three headings: “Learning and Innovation Skills”, “Information Media and Technology Skills” and “Life and Career Skills”. In this study, learning and innovation skills are focused on. The behaviors that students want to be taught are included in the curriculum. Schools also continue their education and training activities in accordance with these programs. The timeliness of the acquisitions included in the curriculum and the level of meeting the 21st century skills are becoming important in terms of realizing timely teaching effects. In this research, it is aimed to examine the acquisitions in the Primary School Science Education Programs implemented in 2013 and 2018 in terms of learning and innovation skills. The document analysis method was used in the research conducted within the framework of the qualitative research approach. The research data are composed of the acquisitions included in the 2013 and 2018 Science course curriculum. The “Acquisition Examination Form” developed by the researchers was used as a data collection tool. In the form acquisitions are placed in rows, and critical thinking, creative thinking, communication and cooperation skills, which are included in learning and regeneration skills, are placed in columns. In the research, the acquisitions in the curriculum were examined according to the opinions of three classroom teachers. Descriptive analysis was performed to analyze the acquisitions examined in the research. As a result of the research, it was found that critical and creative thinking skills are in the majority in both curricula, and learning and innovation skills are not distributed in a balanced way. It has been determined that learning and innovation skills are given more space in the 2018 Science course curriculum among the teaching programs and it has been concluded that this situation will contribute to students' acquisition of skills. Based on the research result, various suggestions have been developed, such as that Science education programs can be examined in terms of “Life and career” and “Information, Media and Technology” skills.
Günümüzde bilimsel ve teknolojik alanda birçok gelişim ve değişim yaşanmakta ve insanlardan beklenen yaşam becerileri de değişmektedir. Bu beceriler günümüzde 21. yy. becerileri olarak ifade edilmektedir. 21. yy. becerileri, yaşadığı zamanın beklentilerine cevap verebilmek için bireylerin ihtiyaç duyduğu beceriler olarak ifade edilmektedir. ABD’de 33 kurum tarafından desteklenen, 21 eyalette uygulanan ve stratejik bir eğitim projesi olan “Partnership for 21st Century Learning (P21)” projesinde 21. yy. becerileri “Öğrenme ve Yenilenme Becerileri”, “Bilgi Medya ve Teknoloji Becerileri” ve “Yaşam ve Kariyer Becerileri” olmak üzere üç başlık altında gruplanmıştır. Bu çalışmada öğrenme ve yenilenme becerilerine odaklanılmıştır. Öğrencilere kazandırılmak istenen davranışlar öğretim programlarında yer almaktadır. Okullar da bu programlara uygun olarak eğitim öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Öğretim programlarında yer alan kazanımların güncelliği ve 21. yy. becerilerini karşılama düzeyi zamana uygun öğretim etkinlikleri gerçekleştirilmesi açısından önem kazanmaktadır. Bu araştırmada, 2013 ve 2018 yıllarında uygulamaya konulan ilkokul Fen Bilimleri öğretim programlarında yer alan kazanımların öğrenme ve yenilenme becerileri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde yürütülen araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerini 2013 ve 2018 Fen Bilimleri dersi öğretim programlarında yer alan kazanımlar oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kazanım İnceleme Formu” kullanılmıştır. Formda kazanımlar satırlara, öğrenme ve yenilenme becerileri içerisinde yer alan eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, iletişim ve iş birliği becerileri ise sütunlara yerleştirilmiştir. Araştırmada öğretim programında yer alan kazanımlar üç sınıf öğretmeninin görüşüne göre incelenmiştir. Araştırmada incelenen kazanımları analiz etmek için betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma sonucunda iki müfredatta da eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerinin çoğunlukta olduğu ve öğrenme-yenilenme becerilerin dengeli bir şekilde dağılmadığı görülmüştür. Öğretim programları arasında 2018 Fen Bilimleri dersi öğretim programında öğrenme-yenilenme becerilerine daha fazla yer verildiği tespit edilmiş ve bu durumun öğrencilerin becerileri edinmelerine katkı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucundan hareketle Fen Bilimleri öğretim programlarının “Yaşam ve kariyer” ve “Bilgi, Medya ve Teknoloji” becerileri açısından incelenebileceği gibi çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | July 17, 2023 |
Publication Date | January 15, 2024 |
Submission Date | June 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 21 |