The main purpose of this research is to comparatively analyze the inclusion of history of mathematics in 6th grade mathematics textbooks in Greece and Turkey. For this purpose, the research was conducted on the basis of qualitative research method and document analysis was used. The data sources for the research are 6th grade mathematics textbooks taught in public schools in Greece and Turkey in the 2020-2021 academic years. The data of the research were analyzed by the content analysis method. According to the findings of the research, the number of items that include the history of mathematics in the Greek 6th grade mathematics textbook is quantitatively higher than the Turkish 6th grade mathematics textbook. In addition, while Greece focuses on the history of mathematics in the "Geometric" learning area in the 6th grade mathematics textbook, Turkish focuses on "Numbers and Operations" in the 6th grade mathematics textbook. However, it has been observed that the contents of the history of mathematics in both countries are similar, and the history of mathematics is included in different sections of the textbook.
Bu araştırmanın temel amacı, Yunanistan ve Türkiye'deki 6. sınıf matematik ders kitaplarında matematik tarihine yer verilmesinin karşılaştırmalı olarak analiz edilmesidir. Bu amaçla araştırma nitel araştırma yöntemi esas alınarak yürütülmüş ve doküman analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın veri kaynakları 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Yunanistan ve Türkiye'deki devlet okullarında okutulan 6. sınıf matematik ders kitaplarıdır. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, Yunanistan 6. sınıf matematik ders kitabındaki matematik tarihini içeren madde sayısı, Türkçe 6. sınıf matematik ders kitabından niceliksel olarak daha fazladır. Ayrıca Yunanistan 6. sınıf matematik ders kitabında "Geometrik" öğrenme alanında matematik tarihine odaklanırken, Türkçe 6. sınıf matematik ders kitabında "Sayılar ve İşlemler" konusuna odaklanmaktadır. Ancak her iki ülkede de matematik tarihi içeriklerinin benzer olduğu ve ders kitaplarında farklı bölümlerde matematik tarihine yer verildiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education, Other Fields of Education (Other), Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Kitap İncelemeleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 7, 2023 |
Publication Date | July 15, 2024 |
Submission Date | October 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 23 |