The preschool period, which covers the first years of life, is a process in which the learning potential is quite high, the first knowledge, skills and experiences are acquired and the foundations of personality are laid. The role of preschool teachers is very important in children's learning and development processes. Preschool teachers, children in the 3-5 age group; They are the first formal teachers to enter children's lives and help them develop physically, socially, psychologically, emotionally and cognitively. When we look at the gender distribution of pre-school teachers, it is seen that female teachers are in the majority. According to 2021-2022 MEB teacher statistics; A total of 79,952 preschool teachers work in pre-school education institutions, 74,335 (92.97%) of whom are female and 5,617 (7.03%) of whom are male.
In this study; It was aimed to examine the experiences of male preschool teachers depending on the gender variable. The research is a qualitative research and was conducted with a case study design. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as a data collection tool. Content analysis method was used to analyze the research data. 22 male preschool teachers working in preschool institutions in various provinces of Turkey formed the study group of the research. As a result of the research; teachers choose their profession depending on their feelings of love towards children, the society reacts with surprise to male pre-school teachers, but the negative reactions of parents change over time and turn into positive feelings as they get to know the teacher, fathers act more supportive towards male teachers, and male pre-school teachers are more likely to be affected by the gender variable. It has been observed that they think that the concept of kindergarten-kindergarten should be changed to a pre-school education institution in order to reduce the pressure they feel.
Okul öncesi dönem yaşamın ilk yıllarında; öğrenme potansiyelinin oldukça yüksek olduğu, kişiliğin temellerinin atıldığı, ilk bilgi, beceri ve deneyimlerin kazanıldığı bir dönemdir. Çocukların öğrenme ve gelişim süreçlerinde okul öncesi öğretmenlerinin rolü oldukça önemlidir. Okul öncesi öğretmenleri, 3-5 yaş grubundaki çocukların; fiziksel, sosyal, psikolojik, duygusal, bilişsel yönlerden gelişmesine yardımcı olan ve çocukların yaşamlarına giren ilk formel öğretmenlerdir. Okul öncesi öğretmenlerinin cinsiyet dağılımlarına bakıldığında kadın öğretmenlerin çoğunlukta olduğu görülmektedir. 2021-2022 MEB öğretmen istatistiklerine göre; Okul öncesi eğitim kurumlarında 74.335 (%92,97) kadın, 5.617 (%7,03) erkek olmak üzere toplam 79.952 okul öncesi öğretmeni görev yapmaktadır. Bu çalışmada; erkek okul öncesi öğretmenlerinin cinsiyet değişkenine bağlı olarak yaşadıkları deneyimlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir araştırma olup, durum çalışması deseniyle yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Türkiye’nin çeşitli illerindeki okul öncesi kurumlarında çalışan 22 erkek okul öncesi öğretmeni araştırmanın çalışma gurubunu oluşturmuştur. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin çocuklara karşı sevgi duygusuna bağlı olarak meslek seçiminde bulunduğu, toplumun erkek okul öncesi öğretmenlerine şaşkınlıkla tepki verdikleri fakat velilerin olumsuz tepkilerinin, zaman içinde öğretmeni tanıdıkça değişim göstererek olumlu duygulara dönüştüğü, babaların erkek öğretmenlere karşı daha destekleyici davrandıkları ve erkek okul öncesi öğretmenlerinin cinsiyet değişkenine bağlı olarak hissettiği baskının azalması için anaokulu-anasınıfı kavramının okul öncesi eğitim kurumu olarak değiştirilmesi gerektiğini düşündükleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | February 1, 2024 |
Publication Date | July 15, 2024 |
Submission Date | December 27, 2023 |
Acceptance Date | January 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 23 |