The irreversible damages caused by the consumerism, which is one of the dilemmas of today's world and modern man, and its effects on new generations are undeniable. Due to the industrialization and rapid increase in migration to cities, our natural resources in many areas, especially energy sources, are running out and coming to the point of threatening humanity. In recent years, with the climate crisis and global warming affecting the whole world, states have started to support investments in the ecological balance. However, sustainability awareness needs to be transformed into a lifelong learning principle starting from pre-school age. In this context, when the schools where millions of students are educated are built with sustainable design principles, environmental awareness will have an impact on students as a permanent behavior change and will take an easier place in society.
In this study, the extent to which schools, which are seen as a mirror of the society, realize the principles of sustainable design and in which areas they set an example to their surroundings are examined through some schools in the European Union and Türkiye. In the conclusion, a number of recommendations are made to increase the number of ecological schools and schools with sustainable design, which have various applications in the world, and to lead the society.
Günümüz dünyasının ve modern insanın çıkmazlarından biri olan tüketim çılgınlığının doğaya verdiği geri dönülemez zararları ve yeni nesillere etkileri yadsınamaz bir gerçek olarak karşımıza çıkmaktadır. Sanayileşme ve kentlere göçün hızla artması sebebiyle başta enerji kaynakları olmak üzere birçok alanda doğal kaynaklarımız tükenmekte ve insanlığı tehdit eder noktaya gelmektedir. Son yıllarda tüm dünyayı etkisi altına alan iklim krizi ve küresel ısınma ile birlikte devletler ekolojik dengeyi güden yatırımları desteklemeye başlamıştır. Bununla birlikte sürdürülebilir bilincin, okul öncesi çağdan itibaren hayat boyu öğrenme ilkesine dönüşmesi gerekmektedir. Bu kapsamda, milyonlarca öğrencinin eğitim aldığı okulların sürdürülebilir tasarım ilkeleri ile inşa edilmesi durumunda çevre bilinci, kalıcı davranış değişikliği olarak öğrenciler üzerinde etkili olacak ve toplumda daha kolay yer edinecektir.
Bu çalışmada toplumun bir aynası olarak görülen okulların sürdürülebilir tasarım ilkelerini ne derecede gerçekleştirdiği ve hangi alanlarda çevresine örnek oluşturduğu, Avrupa Birliği ve Türkiye’deki bazı okullar üzerinden incelenmiştir. Sonuç bölümünde, dünyada çeşitli uygulamaları olan ekolojik okullar ve sürdürülebilir tasarımlı okulların giderek artması ve topluma öncülük etmesini amaçlayan bir takım önerilerde bulunulmuştur. Derleme çalışması olması nedeniyle etik kurul kararı gerektirmemektedi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | September 2, 2024 |
Publication Date | September 15, 2024 |
Submission Date | February 27, 2024 |
Acceptance Date | July 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 24 |