Fıtrat, İslam literatüründe üzerine yoğun anlamlar yüklenen Kur’an ve Sünnet kaynaklı bir kavramdır. Yaratılışın özünü, ilke ve esaslarını ifade etmek için fıtrat kavramı kullanıldığı gibi her bir varlığın yaratılıştan getirdiği ortalama maddi ve manevi varlığını ifade etmek için de fıtrat kavramı kullanılır. Müşahede âlemimizdeki her bir varlığa Allah yaratılıştan maddi bir suret ve manevi kabiliyetler vermiştir. Varlıklar içinde insan, iradeye bağlı sorumluluk bilincini emanet olarak yüklenerek Allah’ın yeryüzündeki halifesi olma vasfını kazanmıştır. Hayvanlar, bitkiler ve diğer cemadat ise gayri iradî olarak fıtrat üzere varlıklarını sürdürür. İnsanın sorumluluk bilinciyle iradesini fıtrata uygun olarak kullanması, seçimlerinde iyiye, güzele ve hayra yönelmesini gerektirir. Üstelik bunu sadece kendisi için değil doğrudan ve dolaylı ilişkide olduğu bütün varlıklar için istemeli ve yapmalıdır. Allah gökteki ve yeryüzündeki varlıkları insanın hizmetine vermiştir. Bu varlıklardan faydalanırken onların fıtratlarına saygı gösterilmesi ve onlarla ilişkilerde insanın kendi fıtratı ile birlikte diğer varlıkların da fıtratlarının gözetilmesi gerekir. Hakîm sıfatının sahibi olan Allah’ın yaratmasında ve yaratılıştan varlıkları belirli bir fıtrat üzere var etmesinde anlaşılabilen hikmetler olduğu gibi herkesin kolayca anlayamayacağı hikmetler de bulunabilir. Bu sebeple ister insanla, ister hayvan, bitki ve diğer cansız varlıklarla ilgili bir değişiklik olsun, bir değiştirme düşünüldüğünde öncelikle Allah’ın yaratmasına ve koyduğu fıtrata saygı göstermeli ve anlamaya çalışılmalıdır. Sonra her türlü değişim, ilim ve hikmetle, yaratılış ve fıtratı geliştirecek ve iyileştirecek tarzda yürütülmelidir.
Fitrah is a concept in Islamic literature that comes from the Quran and Sunnah and is understood to have a deep meaning. Fitrah is used both as the essence, principles, and rules of creation and as a way of expressing the material and spiritual value that each being has due to creation. Allah has created every being in the observable world with a material image and spiritual capabilities. Among these beings, human-beings, by having willpower and responsibility, have taken on the role of the khalifah of Allah on earth. Animals, plants, and other beings live their lives without willpower and based on fitrah. Humans need to act responsibly and live in accordance with fitrah, and make the choice for the good and the righteous. They should do this not only for themselves but rather for all beings to whom they are directly or indirectly related. Allah has given beings in the sky and the earth to the service of human beings. When benefiting from these beings, it is important that humans respect the fitrah of these beings alongside their own. The fact that Allah, whose one attribute is Hakîm, created all beings with a fitrah might be due to a wisdom, part of which is easily understandable and part of which not. For this reason, whenever one considers a change to a being -whether it is a human, animal, plant, or something else- one should first respect and try to understand the fitrah that Allah has put into that being. Any change and innovation should be based on science and wisdom, and be done in a manner that will improve creation and fitrah.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |
TEVILAT is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).