Amaç: Bu çalışmada; üniversite öğrencileri ve ailelerinde bitkisel ürün kullanımının belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Üniversite öğrencileri ve ailelerinde bitkisel ürün kullanımının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı araştırmamız 855 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Kişilere yüz yüze görüşme yöntemiyle anket uygulanmıştır.Bulgular:Katılımcıların yarıdan fazlası kadın ve bekârdır. Erkeklerin yarıdan fazlası üniversite mezunudur. Erkek ve kadınların yaş ortalamaları sırasıyla 35,2±10,52 ve 30,7±11,8’dir. Kadınlar erkeklere göre daha fazla bitkisel ürün kullanmaktadır. Zayıflama amacıyla bitkisel ürün kullanımı kadınlarda %30,6 , erkeklere göre %15,1 daha fazladır. Erkeklerin yarıdan fazlası %57,6 soğuk algınlığı durumunda bitkisel ürün kullanmaktadır. Kadınlarda bitkisel ürünün çay ve tablet formunda kullanımı %76,0 ve %9,5 erkeklere göre %36,6 ve %4,0 fazladır p
Objective: The supplementary study which aims to determine the use of herbal products among university students and their families.Methods: This study has been conducted with 855 participants. The questionnaire form has been applied to individuals through face-to-face meeting.Results: More than a half of the participants are female and single. More than a half of the males are university graduates. The average ages of males’ and females’ are 35.2±10.52 and 30.7±11.8 years respectively. Females use more herbal products than males do. Females’ use of herbal products on the purpose of weight-loss 30.6% is more than that of the males 15.1% . More than a half of the males 57.6% prefer herbal products in the case of common cold. Females’ use of herbal products in the forms of tea and tablets 76.0% and 9.5% is more than that of males 4.0% and 36.6% . Most of the participants male: 75.8% female: 86.6% buy such products from herbalists. More than a half of them male: 51.5% female: 56.0% state that they get the necessary information and usage method from their neighbours and relatives whereas üçte biri erkek: %39,4; kadın: %26,7 araştırma yapmadan ürünü kullandığını belirtmiştir. Erkeklerin %19,2’sinin, kadınların %24,5’inin haftada iki-üç kez bitkisel ürün kullandığı ve kadınların %49,4’ünde bu ürünlerin kullanım süresinin bir yıldan fazla olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların büyük çoğunluğu %74,0 , kullandığı bitkisel ürünü doktoruyla paylaşmamaktadır. Sorgulanan 95 bitki içinde kuru bitki olarak en çok kullanılan ilk beş bitki sırasıyla; karabiber %37,1 , tarçın %30,1 , çörek otu %28,4 , kırmızı biber %24,5 ve kekik %23,8 ’tir. Taze bitki olarak en çok havuç %34,0 , zeytin %33,2 , nar %32,0 , maydanoz %27,9 ve ceviz %24,0 ; bitki çayı olarak ise yeşil çay %34,5 , ıhlamur %32,5 , kuşburnu %29,2 , oğul otu %21,2 ve rezene %19,0 tercih edilmektedir.Sonuç: Yapılan araştırma sonucunda, bitkisel ürün kullanımının katılımcılar arasında yüksek olduğu, ancak bireylerin çoğunluğunun bitkisel ürünleri aktardan aldığı ve kullandıkları ürünleri doktoru ile paylaşmadıkları belirlenmiştir. Bu durum, tüm sağlık profesyonelleri tarafından ciddiye alınmalı ve gerekli bilgilendirme yapılarak, hastaların sağlığının zarar görmesi engellenmelidir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 74 Issue: 1 |