-
Mughals adapted an ever-growing and self-renewing conception in art and architecture. Shāh Jahān’s (d. 1076/1666) period includes an important era when architectural activities of Mughals were intense and the classical age of art and architecture was experienced. Mughal architecture underwent a tremendous change and developed into a structural renaissance. The subject of the research includes the change and improvement parameters of the art of Shāh Jahān period. Mughal art, which began to flourish with effective and solid foundations during the reign of Akbar Shah (d. 1014/1605), began to experience its golden age with aesthetic and elegant accents during the Shah Jahan period. In this regard, there is a perceivable and instant transition from the effective and strong early Mughal style of Akbar Shāh to Shāh Jahān’s aesthetic and elegant late period of Mughal style. The main material of red sandstone in Akbar Shāh’s constructions left its place to white marble, and the decorations created by inlay technique with precious and semi-precious gemstones on marble became the seal of Shāh Jahān period. Monumentalism in buildings, huge domes, multi-foil arches, double columns (Shāh Jahān column), symmetry and proportion became the characteristic architectural features of Shāh Jahān period. Change and development in art were exhibited in a distinctive way under the interaction of Turkish culture with local and surrounding cultures. Therefore, the purpose of the study is to reveal the difference between the art of Shāh Jahān and that of the other Mughal period. For this research, literature review was conducted using primary sources and current releases, the works of the period were viewed by on-site field study, and it was tried to deduce about the art style of the period through these studies. In this study, the question why Shāh Jahān period is called “golden age” in Mughal art is tried to be answered through the general characteristics of Shāh Jahān period architecture, innovations observed in many fields of the art and improvements that stroke the period.
An ethical declaration is not required.
It is not supported by any institution.
-
-
Bâbürlüler sanat ve mimaride sürekli gelişen ve kendini yenileyen bir anlayışı benimsemişlerdir. Şah Cihan (öl. 1076/1666) dönemi, Bâbürlülerin mimari faaliyetlerinin yoğun olduğu, sanat ve mimarinin klasik çağının yaşandığı önemli bir devri içermektedir. Bâbürlü mimarisi, Şah Cihan’ın hükümdarlığında muazzam bir değişim göstererek yapısal rönesans kimliği kazanmıştır. Araştırmanın konusunu Şah Cihan dönemi sanatının değişim ve gelişim parametreleri oluşturmaktadır. Ekber Şah (öl. 1014/1605), döneminde etkili ve sağlam temellerle filizlenmeye başlayan Bâbürlü sanatı Şah Cihan döneminde estetik ve zarif vurgularla altın çağını yaşamaya başlamıştır. Bu bağlamda Ekber Şah’ın etkili ve sağlam erken Bâbürlü tarzından, Şah Cihan’ın estetik ve zarif geç dönem Bâbürlü tarzına hissedilir oranda ve ani bir geçiş olmuştur. Ekber Şah’ın yapılarındaki ana malzeme kırmızı kumtaşı yerini beyaz mermere bırakmış, mermer üzerinde kıymetli ve yarı kıymetli taşların kakma tekniği ile oluşturulmuş süslemeleri Şah Cihan döneminin bir damgası olarak tarihe geçmiştir. Yapılarda anıtsallık, devasa kubbeler, çok dilimli kemerler, çifte sütunlar (Şah Cihan sütunu), simetri ve orantı Şah Cihan döneminin karakteristik mimari özellikleri haline gelmiştir. Sanattaki değişim ve gelişim, Türk kültürü ile yerli ve çevre kültürlerin etkileşimi altında kendine özgü bir biçimde sergilenmiştir. Dolayısıyla Şah Cihan dönemi sanatının diğer Bâbürlü dönemi sanatı ile olan farkını ortaya koymak araştırmanın amacını teşkil etmektedir. Bu araştırma için birincil kaynaklar ile güncel yayınlara başvurularak literatür taraması yapılmış, yerinde saha çalışması ile bu dönemin eserleri incelenmiş ve bunlar üzerinden dönemin sanat üslubuyla ilgili çıkarımlar yapılmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada Şah Cihan döneminin Bâbürlü sanatında neden “altın çağ” olarak ifade edilebileceğine dair soruya Şah Cihan dönemi mimarisinin genel özellikleri, sanatın birçok alanında gözlemlenen yenilikler ve döneme damga vuran gelişmeler üzerinden cevap verilmeye çalışılacaktır.
Etik beyan gerekmemektedir.
Herhangi bir kurum tarafından desteklenmemektedir.
-
-
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Islamic Arts |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Project Number | - |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | August 31, 2025 |
| Acceptance Date | October 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: Özel Sayı |