Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Sosyal Bilgiler Programlarındaki Beceri Öğretiminin Farklı Ülkelerle Karşılaştırılması

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 22 - 44, 31.12.2024

Öz

Sosyal bilgiler dersi bir toplumdaki bireyler için günlük hayatta ihtiyaç duyduğu tüm bilgi, yetenek, becerilerin kazandırılması konusunda önemli bir konuma sahiptir. Bu ders ile bireylerin toplumda aktif bir birey olmaları, düşüncelerini rahat bir şekilde aktarmaları, eleştirel düşünmeleri, farklı kültürlere saygı duymaları, araştırma yapmaları, bilimselliği sevmeleri gibi becerileri edinmeleri sağlanır. Çalışmamızın amacı dünyadaki farklı ülkelerin sosyal bilgiler programındaki becerilerin neler olduğunu belirlemektir. Araştırmada şu ülkeler incelenmiştir: Çek Cumhuriyeti, Finlandiya, Güney Afrika Cumhuriyeti, İngiltere, İrlanda Cumhuriyeti, Almanya, ABD, Yeni Zelenda, Kanada (Ontario), Japonya, Mısır, Pakistan, Norveç, İsveç, Danimarka, Jamaika, Yunanistan ve Suudi Arabistan. Bu çalışmada elde ettiğimiz veriler sonucunda bazı ülkelerde benzer beceriler yer almakta iken bazı ülkelerde ise farklı becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. Bu beceriler belirlenirken söz konusu ülkenin kültürüne, göreneklerine ve ihtiyaçlarına göre belirlenmektedir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi benimsenmiş olup elde edilen veriler doküman analizi ile çözümlenmiştir.

Kaynakça

  • Avcı, S. (2009). Güney Afrika Cumhuriyeti eğitim sistemi. İçinde (Ed.). Ada, S. ve Baysal, N. Eğitim yapıları ve yönetimleri açısından çeşitli ülkelere bakış. Ankara: Pegem.
  • Aktin, K. (2021). İsveç. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 5(2), 368-388.
  • Chaıroula, P. (2011). Eğitim denetimi: Türkiye-Yunanistan-Bulgaristan örneği (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative. Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Çetin, M. A. (2018). Suudi Arabistan Krallığı ve Türkiye Cumhuriyeti sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılıklı incelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi [Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction], 6(1), 26-52.
  • Çevik, H. (2008). Mısır’ın turizm coğrafyası (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Ortadoğu Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul.
  • Çolak, B. G. (2021). Çek Cumhuriyeti. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Çolak, K. (2021). Norveç. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Demirkan, S. (2018). Finlandiya eğitim sisteminden Türkiye’ye mesajlar. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi (ASOBİD), 2(49, 171-195.
  • Doğan, S. (2020a). Federal Almanya eğitim sistemi. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 4(1), 22-35.
  • Doğan, S. (2020b). İsveç eğitim sistemi. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 1(1).
  • Ekinci, A. (2010). Japon eğitim sisteminden Türk eğitim sistemine iyi örnekler. Millî Eğitim Dergisi, 40(188), 32-49.
  • Emen, M., ve Aslan, D. (2020). Early Childhood Education in Czech Republic. Early Childhood Education in Different Countries. Ankara: Pegem.
  • Erman, Y. ve Boobekova, K. (2016). Almanya, Kırgızistan ve Türkiye eğitim sistemlerinin karşılattırılması. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 170-185.
  • Fılıppıdou, G. 2021). Yunanisan. İçinde (Ed). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Güçlü, N. ve Bayrakçı M. (2004). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi ve hiçbir çocuğun eğitimsiz kalmaması reformu. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 5(2), 51-64.
  • Gülçay, Ç. (2018). “Ustalığın sırrı: Yetenek mi kasıtlı alıştırma mı?”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(34), s. 417-450.
  • Gündoğdu, Y. B. (2013). Suudi Arabistan eğitim sistemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 35(0), 135-158.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A, Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 8(0), 39-49.
  • Kab, İ. (2012). Türkiye’deki sosyal bilgiler ders kitaplarının Almanya’daki tarih, coğrafya ve vatandaşlık eğitimi ders kitaplarıyla karşılaştırılması, (Yükseklisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 663-672.
  • Katıtaş, S. (2018). Norveç eğitim sistemi üzerine bir inceleme: Türk eğitim sistemi için bazı çıkarımlar. Route Educational and Social Science Journal, 5(6), 40-52.
  • Kaya, E. (2021). Almanya. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Kaya, B. (2021). İrlanda Cumhuriyeti. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Keskin, C. S. ve Yüceer, D. (2013). Danimarka’da vatandaşlık eğitimi. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 97-120.
  • Koç, B. Y. (2017). Danimarka eğitim sistemi: Amaç, yapı ve süreç açısından Türkiye ile karşılaştırılması. Route Education and Social Science Journa, 4(12), 295-308.
  • Kop, Y. (2021). Finlandiya. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Küçükali, R. ve Çoşkun, H. C. (2020). Pakistan eğitim sistemi ve okullara yönetici atama kriterlerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 86-98.
  • Paksoy, M. (2020). Kanada ülkesi Ontario Eyaleti eğitim denetimi sistemi ile Türkiye eğitim denetimi sistemlerinin karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Sarıkaya, M. ve Eş, H. (2010). Türkiye ve İrlanda fen öğretimi programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 9(3), 1092-1105.
  • Şafak-Şendemir, F. (2023). İngiltere eğitim sistemi ve erken çocukluk eğtimi. İçinde (Ed.). Avcı, F. ve Ateş Ö. Dünyada eğitim sistemleri ve erken çocukluk eğitimi uygulamaları. Konya: Eğitim Yayınevi
  • Şahin, T. C. (2021). Japonya. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Taşkın, M. A. ve Bozkurt, F. (2022). Kanada (Ontario) ve Türkiye sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi. Journal of Qualitative Research in Education, 34, 65-88.
  • Tuncel, G., ve Güngör-Akıncı, B. A. (2016). Kanada. C. Öztürk (Ed.). Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları içinde (s. 301-326). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türkoğlu, A. (2012). Karşılaştırmalı Eğitim Nedir?. S. Aynal (Ed.). Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları içinde (s. 2-22). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, M.(2010). ). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özden, Ö. D. (2021). Güney Afrika Cumhuriyeti. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Özerbaş, M. A. ve Safi, B. N. (2022). İngiltere, Japonya, Norveç, Finlandiya, Singapur, Rusya ve Türk eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 63-80.
  • Osmanoğlu, E. A. (2021a). Jameika. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Osmanoğlu, E. A. (2021b). Mısır. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Osmanoğlu, E. A. (2014). Modern Mısır eğitim sisteminin temelleri. Internaional Journal of History, 6(1), 123-137.
  • Yazıcı, K. (2009). Yeni Zelanda sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye’deki sosyal bilgiler öğretim programı ile karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(0), 422-435.
  • Yiğit, Ö. (2021a). İngiltere. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Yiğit, Ö. (2021b). Pakistan. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem

Comparison of Skills Teaching in the Turkish Social Studies Program with Different Countries

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 22 - 44, 31.12.2024

Öz

Social studies course has an important position for individuals in a society to gain all the knowledge, abilities and skills they need in daily life. With this course, it enables individuals to become active individuals in society, to transfer their thoughts comfortably, to think critically, to respect different cultures, to do research, to love science. The aim of our study is to determine what the skills are in the Social Studies programmes of different countries in the world. The following countries were analysed in our research: Czech Republic, Finland, Republic of South Africa, United Kingdom, Republic of Ireland, Germany, United States, New Zealand, Canada (Ontario), Japan, Egypt, Pakistan, Norway, Norway, Sweden, Denmark, Jamaica, Greece and Saudi Arabia. As a result of the data we obtained in this study, while some countries have similar skills, some countries aim to provide different skills. While determining these skills, they are determined according to the cultures, customs and needs of their countries. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the study.

Kaynakça

  • Avcı, S. (2009). Güney Afrika Cumhuriyeti eğitim sistemi. İçinde (Ed.). Ada, S. ve Baysal, N. Eğitim yapıları ve yönetimleri açısından çeşitli ülkelere bakış. Ankara: Pegem.
  • Aktin, K. (2021). İsveç. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 5(2), 368-388.
  • Chaıroula, P. (2011). Eğitim denetimi: Türkiye-Yunanistan-Bulgaristan örneği (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative. Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Çetin, M. A. (2018). Suudi Arabistan Krallığı ve Türkiye Cumhuriyeti sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılıklı incelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi [Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction], 6(1), 26-52.
  • Çevik, H. (2008). Mısır’ın turizm coğrafyası (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Ortadoğu Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul.
  • Çolak, B. G. (2021). Çek Cumhuriyeti. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Çolak, K. (2021). Norveç. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Demirkan, S. (2018). Finlandiya eğitim sisteminden Türkiye’ye mesajlar. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi (ASOBİD), 2(49, 171-195.
  • Doğan, S. (2020a). Federal Almanya eğitim sistemi. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 4(1), 22-35.
  • Doğan, S. (2020b). İsveç eğitim sistemi. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 1(1).
  • Ekinci, A. (2010). Japon eğitim sisteminden Türk eğitim sistemine iyi örnekler. Millî Eğitim Dergisi, 40(188), 32-49.
  • Emen, M., ve Aslan, D. (2020). Early Childhood Education in Czech Republic. Early Childhood Education in Different Countries. Ankara: Pegem.
  • Erman, Y. ve Boobekova, K. (2016). Almanya, Kırgızistan ve Türkiye eğitim sistemlerinin karşılattırılması. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 170-185.
  • Fılıppıdou, G. 2021). Yunanisan. İçinde (Ed). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Güçlü, N. ve Bayrakçı M. (2004). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi ve hiçbir çocuğun eğitimsiz kalmaması reformu. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 5(2), 51-64.
  • Gülçay, Ç. (2018). “Ustalığın sırrı: Yetenek mi kasıtlı alıştırma mı?”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(34), s. 417-450.
  • Gündoğdu, Y. B. (2013). Suudi Arabistan eğitim sistemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 35(0), 135-158.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A, Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 8(0), 39-49.
  • Kab, İ. (2012). Türkiye’deki sosyal bilgiler ders kitaplarının Almanya’daki tarih, coğrafya ve vatandaşlık eğitimi ders kitaplarıyla karşılaştırılması, (Yükseklisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 663-672.
  • Katıtaş, S. (2018). Norveç eğitim sistemi üzerine bir inceleme: Türk eğitim sistemi için bazı çıkarımlar. Route Educational and Social Science Journal, 5(6), 40-52.
  • Kaya, E. (2021). Almanya. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Kaya, B. (2021). İrlanda Cumhuriyeti. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Keskin, C. S. ve Yüceer, D. (2013). Danimarka’da vatandaşlık eğitimi. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 97-120.
  • Koç, B. Y. (2017). Danimarka eğitim sistemi: Amaç, yapı ve süreç açısından Türkiye ile karşılaştırılması. Route Education and Social Science Journa, 4(12), 295-308.
  • Kop, Y. (2021). Finlandiya. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Küçükali, R. ve Çoşkun, H. C. (2020). Pakistan eğitim sistemi ve okullara yönetici atama kriterlerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 86-98.
  • Paksoy, M. (2020). Kanada ülkesi Ontario Eyaleti eğitim denetimi sistemi ile Türkiye eğitim denetimi sistemlerinin karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Sarıkaya, M. ve Eş, H. (2010). Türkiye ve İrlanda fen öğretimi programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 9(3), 1092-1105.
  • Şafak-Şendemir, F. (2023). İngiltere eğitim sistemi ve erken çocukluk eğtimi. İçinde (Ed.). Avcı, F. ve Ateş Ö. Dünyada eğitim sistemleri ve erken çocukluk eğitimi uygulamaları. Konya: Eğitim Yayınevi
  • Şahin, T. C. (2021). Japonya. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Taşkın, M. A. ve Bozkurt, F. (2022). Kanada (Ontario) ve Türkiye sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi. Journal of Qualitative Research in Education, 34, 65-88.
  • Tuncel, G., ve Güngör-Akıncı, B. A. (2016). Kanada. C. Öztürk (Ed.). Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları içinde (s. 301-326). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türkoğlu, A. (2012). Karşılaştırmalı Eğitim Nedir?. S. Aynal (Ed.). Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları içinde (s. 2-22). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, M.(2010). ). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özden, Ö. D. (2021). Güney Afrika Cumhuriyeti. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Özerbaş, M. A. ve Safi, B. N. (2022). İngiltere, Japonya, Norveç, Finlandiya, Singapur, Rusya ve Türk eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 63-80.
  • Osmanoğlu, E. A. (2021a). Jameika. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Osmanoğlu, E. A. (2021b). Mısır. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Osmanoğlu, E. A. (2014). Modern Mısır eğitim sisteminin temelleri. Internaional Journal of History, 6(1), 123-137.
  • Yazıcı, K. (2009). Yeni Zelanda sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye’deki sosyal bilgiler öğretim programı ile karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(0), 422-435.
  • Yiğit, Ö. (2021a). İngiltere. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem.
  • Yiğit, Ö. (2021b). Pakistan. İçinde (Ed.). Öztürk, C. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları. Ankara: Pegem
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tarık Sağlam 0000-0001-6476-2141

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2024
Kabul Tarihi 29 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sağlam, T. (2024). Comparison of Skills Teaching in the Turkish Social Studies Program with Different Countries. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Dergisi, 6(1), 22-44.

19029     25743   

27283     27282