Mechanized harvesting systems provide higher quality products and safer operation environment than that of conventional systems. However, heavy harvesting equipment with rubber-tires generate deep ruts over forest soil, which causes several problems such as excessive delays in operations, serious impacts on physical properties of forest soil, and damages on tree roots. In order to overcome these problems, potential rut depth generated by harvesting equipment must be carefully estimated prior to harvesting system planning. In this study, a model was developed to estimate the rut dept resulted from a rubber-tired skidder. The accuracy of the model was tested in a field study where the results indicated an agreement with the results from the model. The model underestimated the rut depths with the average rate of 9%. The results indicated that reduced tire inflation pressure decreased the rut depths with the average rate of 11%. Besides, it was indicated that one of the main factors in formation of deep rut depths was the amount of wheel load.
Keywords: Mechanized harvesting systems, Skidders, Rut depth.
Mekanik bölmeden çıkarma sistemleri geleneksel sistemlerden daha yüksek kalite ürünler ve daha güvenli operasyon ortamı sağlarlar. Ancak, lastik tekerlekli ağır bölmeden çıkarma araçlarının orman toprağı üzerinde oluşturduğu derin tekerlek izleri, operasyonlarda aşırı gecikmeler, orman toprağının fiziksel özellikleri üzerinde ciddi etkiler ve ağaç köklerinde hasarlar gibi bazı sorunlara neden olurlar. Bu sorunların üstesinden gelmek için bölmeden çıkarma araçları tarafından oluşturulacak potansiyel tekerlek izi derinliği, bölmeden çıkarma sisteminin planlanmasından önce dikkatle hesaplanmalıdır. Bu çalışmada, lastik tekerlekli orman traktöründen meydana gelen tekerlek izi derinliğini hesaplamak için bir model geliştirilmiştir. Modelin doğruluğunun test edildiği arazi çalışmasının sonuçları ile modelin sonuçları uyum göstermiştir. Model, tekerlek izi derinliklerini ortalama % 9 oranında eksik hesaplamıştır. Sonuçlar düşürülmüş tekerlek iç basıncının iz derinliklerini ortalama %11 oranında azalttığını göstermiştir. Ayrıca, derin tekerlek izlerinin oluşmasındaki ana faktörlerden birinin tekerlekler üzerindeki yüklenmenin miktarı olduğu ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Mekanik üretim sistemleri, Orman traktörleri, Tekerlek izi derinliği.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Orijinal Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | February 13, 2009 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 8 Issue: 1 |