Çalışanların Yaşam Kalitesini Etkileyen Faktörler Bu çalışmanın amacı bir üniversite kampüsünde çalışmakta olan yardımcı personellerin yaşam kalitelerini bazı sosyo-demografik veriler ile karşılaştırarak yaşam kalitelerini etkileyen faktörleri saptamak ve çalışanların yaşam kalitelerini arttırmaya yönelik öneriler sunmaktır. Yöntem: Bu çalışma bir üniversite kampüsünde çalışan yardımcı personeller üzerinde yapılmış kesitsel, tanımlayıcı bir çalışmadır. Ocak 2012 – Şubat 2012 tarihleri arasında üniversite kampüsünde çalışmakta olan 83 personel araştırma kapsamına alınmıştır. Katılımcıların yaşam kalitesini saptamak için Dünya Sağlık Örgütü Kısa Yaşam Kalitesi Ölçeği (WHOQOL-BREF) kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde anlamlı p değeri p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Çalışmaya katılanların ortalama yaşı 35,89±5,36 (min: 23, max: 51) yıldı, 20’si kadın (% 24,1) ve 63’ü erkek (% 75,9) 83 kişi mevcuttu. Çalışmaya katılanların iş memnuniyeti değerlendirildiğinde, % 3,6’sının (n=3) işinden hiç memnun olmadığı, % 9,6’sının (n=8) memnun olmadığı, % 24,1’inin (n=20) kararsız olduğu, % 50,6’sının (n=42) işinden memnun olduğu ve % 12,1’inin (n=10) çok memnun olduğu saptandı. Çalışanların sosyo-demografik verileri ile WHOQOL-BREF yaşam kalitesi ölçeği arasındaki korelasyon incelendiğinde yaş, öğrenim durumu, medeni durum, çocuk sayısı, beden kitle indeksi (BKİ) ve çalışma süresi ile yaşam kalitesi, genel sağlık durumu algısı, fiziksel durum, psikolojik durum, sosyal durum ve çevresel durum arasında istatistiksel anlamlı bir korelasyon yoktu (p>0,05). İş memnuniyeti ile yaşam kalitesi arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif korelasyon vardı (p<0,05). Sonuç: İş memnuniyeti arttıkça kişilerin yaşam kalitesi de artmakta ve kişilerin sağlığına, psikolojik durumlarına, soysal çevrelerine olumlu katkılar sağlamaktadır.
Factors that Affecting Quality of Life of Employees The purpose of this study is comparing the quality of life (QoL) of personnel at an university campus with some socio-demographic data to identify factors that affect on QoL and to offer suggestions for improve employees QoL. Methods: This cross-sectional, descriptive study was performed on personnel that working at an university campus. Eighty-three employees that are currently working between January 2012–February 2012, were included in the research. The World Health Organization Quality of Life Brief Scale (WHOQOL-BREF) was used to determine the QoL of the participants. P<0.05 was accepted as statistical significant p value in statistical analyzes. Results: The mean age of the participants was 35.89±5.36 (min:23,max:51) years. There were 83 people and 20 of them were women (24.1%), 63 of them were men (75.9%). When we evaluated the job satisfaction of the participants, found that 3.6% (n=3) were not at all satisfied, and 9.6% (n=8) were not satisfied, 24.1% (n=20) were unstable, 50.6% (n=42) were satisfied with his job and 12.1% (n=10) were very satisfied. When we examined correlation between socio-demographic data with WHOQOL-BREF, there wasn’t a statistically significant correlation between age, education level, marital status, number of children, body mass index (BMI) and duration of work with QoL, general health perception, physical status, psychological status, social status and environmental status (p> 0.05). There was a statistically significant positive correlation between job satisfaction and QoL (p<0.05). Conclusion: Job satisfaction increases, increasing the QoL of persons and provides a positive contribution to people\'s health, psychological status, social environment.
Journal Section | Orijinal Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 7 Issue: 4 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.