Research Article
BibTex RIS Cite

LITIGATION AS A POLITICAL SUBJECTIVATION METHOD IN JACQUES RANCİÉRE

Year 2020, Volume: 4 Issue: 7, 284 - 291, 28.02.2020
https://doi.org/10.30520/tjsosci.665500

Abstract

Jacques Rancière is one of the most important figures of contemporary political philosophy. His works are positioned both within and against political philosophy. In this text, the question of what is the concept of litigation, which is the form of visibility of the political and how the litigation takes place, is questioned. It is explained what is meant by being-together to the group of subjects who will make the litigation. It is also clarified how it benefited from the philosophical approach from which it took over the expression being-together, and in what ways it was separated from it. The relationship between the litigation and equality/inequality was investigated. Also, the way in which inequality in the equality is visible through litigation is examined. Accordingly, it has been determined that the claim of equality exists since the beginning of politics and why it is not possible to get rid of this equality network that has existed since the formation of society. In this sense, it is clarified why the being-together, which litigates in the process of political subjectivity, should not claim to establish an equal society.

References

  • Aristoteles. Politika. (Çev. Özgüç Orhan). İstanbul, Pinhan, 2018. Baştürk, Efe (2015). Demokrasi Üzerine Yeniden Düşünmek: Ranciere’in Siyaset Felsefesinde Demos, Polis ve Eşitlik. Felsefelogos, sayı: 58/3, s. 195-217. Deranthy, Jean-Philippe (2010). Jacques Rancière: Key Concepts. Durham, Acumen. Esgün, Toros, Güneş (2012). Jacques Ranciêre’de Siyasetin Olanağı ve Demokrasi. Felsefe Arkivi. Sayı, 36/I, s. 17-28. Heidegger, Martin (2001). Varlık ve Zaman. (Çev. Kaan H. Ökten), İstanbul, Agora.
  • Inwood, Michael (1999). A Heidegger Dictionary. Oxford, Blackwell. May, Todd (2010), “Wrong, Disagreement, Subjectification”, Jacques Rancière: Key Concepts, edited by Jean-Philippe Deranty, Acumen, Durham. Rancière, Jacques (2005). Uyuşmazlık: Politika ve Felsefe. (Çev. Hakkı Hünler), İzmir, Ara-lık. Rancière, Jacques (2007). Siyasalın Kıyısında. (Çev. Aziz Ufuk Kılıç). İstanbul, Metis. Şiray, Mehmet (2019). The Aesthetic Movement of Politics in Jacques Rancière’s Political Theory. Epistemological, Ethical and Political Issues in Modern Philosophy, Berlin, Peter Lang, s. 134-145. Tanke, Joseph J. (2011). Jacques Rancière: An Introduction Philosophy, Politics and Aesthetics, New York, Continuum.

JAQUES RANCİÉRE’DE POLİTİK ÖZNELEŞME YÖNTEMİ OLARAK DAVALAŞMA

Year 2020, Volume: 4 Issue: 7, 284 - 291, 28.02.2020
https://doi.org/10.30520/tjsosci.665500

Abstract

Jacques Rancière çağdaş siyaset felsefesinin en önemli figürlerinden biridir. Onun çalışmaları hem siyaset felsefesinin içinde hem de siyaset felsefesine karşı olarak konumlanmaktadır. Bu metinde, siyasal olanın görünürlüğe çıkma biçimi olan davalaşma kavramının ne olduğu ve davalaşmanın nasıl gerçekleştiği soru konusu edilmiştir. Davalaşmayı gerçekleştirecek olan özneler topluluğuna birlikte-varlık derken bununla neyi kastettiği ve birlikte-varlık ifadesini devraldığı felsefî yaklaşımdan ne şekilde yararlandığı ve ondan hangi bakımlardan ayrıldığı açıklanmıştır. Davalaşmanın eşitlik ve eşitsizlikle olan ilişkisi ve davalaşma yoluyla eşitlikteki eşitsizliğin görünür olma biçimi incelenmiştir. Buna göre eşitlik iddiasının politikanın başlangıcından itibaren var olduğu ve toplumun teşkilinden itibaren var olan bu eşitlik ağından kurtulmanın neden mümkün olmadığı ele alınmıştır. Bu minvalde, politik özneleşme sürecinde davalaşan birlikte-varlığın neden eşitlikçi bir toplum kurma iddiasında olmaması gerektiği açıklanmıştır.

References

  • Aristoteles. Politika. (Çev. Özgüç Orhan). İstanbul, Pinhan, 2018. Baştürk, Efe (2015). Demokrasi Üzerine Yeniden Düşünmek: Ranciere’in Siyaset Felsefesinde Demos, Polis ve Eşitlik. Felsefelogos, sayı: 58/3, s. 195-217. Deranthy, Jean-Philippe (2010). Jacques Rancière: Key Concepts. Durham, Acumen. Esgün, Toros, Güneş (2012). Jacques Ranciêre’de Siyasetin Olanağı ve Demokrasi. Felsefe Arkivi. Sayı, 36/I, s. 17-28. Heidegger, Martin (2001). Varlık ve Zaman. (Çev. Kaan H. Ökten), İstanbul, Agora.
  • Inwood, Michael (1999). A Heidegger Dictionary. Oxford, Blackwell. May, Todd (2010), “Wrong, Disagreement, Subjectification”, Jacques Rancière: Key Concepts, edited by Jean-Philippe Deranty, Acumen, Durham. Rancière, Jacques (2005). Uyuşmazlık: Politika ve Felsefe. (Çev. Hakkı Hünler), İzmir, Ara-lık. Rancière, Jacques (2007). Siyasalın Kıyısında. (Çev. Aziz Ufuk Kılıç). İstanbul, Metis. Şiray, Mehmet (2019). The Aesthetic Movement of Politics in Jacques Rancière’s Political Theory. Epistemological, Ethical and Political Issues in Modern Philosophy, Berlin, Peter Lang, s. 134-145. Tanke, Joseph J. (2011). Jacques Rancière: An Introduction Philosophy, Politics and Aesthetics, New York, Continuum.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Mustafa Türkmen 0000-0002-0177-920X

Publication Date February 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 7

Cite

APA Türkmen, M. M. (2020). JAQUES RANCİÉRE’DE POLİTİK ÖZNELEŞME YÖNTEMİ OLARAK DAVALAŞMA. The Journal of Social Science, 4(7), 284-291. https://doi.org/10.30520/tjsosci.665500