Year 2020, Volume 4 , Issue 7, Pages 412 - 425 2020-02-28

MOVIE DIALOGUE: HOW SHOULD CHARACTERS TALK?
FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI?

Sevra BAKLACI [1]


The purpose of this study is to investigate different aspects of the dialogue as an element of the cinematic narrative and contribute to the literature and practices. In this regard, theorists' views on dialogue are reviewed, the difference of the movie dialogue from the dialogues used in daily life is examined, theater and literature are examined, and then how movie characters should speak is suggested. The most important finding revealed by comparing the movie dialogue with the other dialogues is that movie dialogue has its own rules and functions, the concept of dialogue varies in different areas and to decide whether a dialogue is a good dialogue or not, it is necessary to look at where it is used. Another finding in this study is that the dialogue should be created in a moderate and balanced way by reason of the fact that each dialogue used unconsciously will become a factor that weakens the film, except the situations that picture will display deep meanings with words.

Bu çalışmanın amacı; sinemasal anlatının bir öğesi olarak diyaloğun özelliklerini farklı boyutlarıyla inceleyerek alandaki yazın ve uygulamalara katkı sağlamaktır. Bu bağlamda, kuramcıların diyaloğa ilişkin görüşleri ele alınmış ve film diyaloğunun günlük yaşamda, tiyatroda ve edebiyatta kullanılan diyaloglardan farkları incelenmiş, ardından film karakterlerinin nasıl konuşması gerektiği ortaya konulmuştur. Film diyaloğunun diğer alanlarda kullanılan diyaloglarla karşılaştırılmasından elde edilen en önemli sonuç; film diyaloğunun tamamen kendilerine özgü kuralları ve işlevleri olduğu, diyalog kavramının diğer her bir alan için de değişkenlik gösterdiği ve bir diyaloğun iyi bir diyalog olup olmadığını söyleyebilmek için nerede kullanıldığına bakmak gerektiğidir. Bu çalışmada ulaşılan sonuçlardan bir diğeri ise diyaloğun, tasarruflu ve dengeli bir şekilde oluşturulması; görüntünün, sözlerle birlikte daha derin anlamlar taşıyacağı durumlar dışında bilinçsizce kullanılan her diyaloğun, filmi zayıflatan bir unsura dönüşeceğidir.
  • Asheim, Lester E. (1949). From book to film: A comparative analysis of the content of selected novels and the motion pictures based upon them. Doctoral dissertation. Faculty of the Graduate Library School. University of Chicago.
  • Aslanyürek, S.(2014). Senaryo Kuramı: Agora kitaplığı
  • Başol, Ö. (2010). Senaryo Kitabı ‘Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Örnekleri’. İstanbul: Pana Film.
  • Berliner, T. (1999). Hollywood movie dialogue and the “real realism” of John Cassavetes. Film Quarterly, 52(3): 2-16.
  • Blacker, I. (1986). The Elements of screenwriting: A guide for film and television writers. New York, Macmillan.
  • Bordwell, D. (1985). Narration in the fiction film. London: Methuen.
  • Brady, B. (1994). Principles of adaptationfor film and television. Austin,University of Texas Press.
  • Chion, M. (1987) Bir Senaryo Yazmak, Afa Yayınları.Çeviren: Nedret Tanyolaç.
  • Herman, V. (1995). Dramaticdiscourse: Dialogue as interaction in plays. London: Routledge.
  • Korz, M. (2011). Senaryoda Diyalog: Altıkırkbeş Yayın, Çeviri: Gonca Gülbey.
  • Kozloff, S. (2000). Overhearing Film Dialogue, University of California Press.
  • Kracauer, S. 1960). Theory of film: The redemption of physical reality: New York, Oxford University Press.
  • Luzzati, D. (2007). Spontane ousspoken dialogue: which objects for whichc orpora. Revued’ Interaction Homme-Machine. 8(2): 23-36.
  • McKee, R. (1997). Story: Substance, structure, style, and the principles of screenwriting. New York, Harper-Collins Publishers.
  • Peterson, V., ve B. Nicolosi (2015). Notes to Screenwriters: Advancing Your Story, Screenplay, and Career with Whatever Hollywood Throws at You. Studio City, CA: Michael Wiese Productions.
  • Rauma Sara I. 2004. Cinematic dialogue, literary dialogue, and the art of adaptation. Dialogue metamorphosis in the film adaptation of the Green Mile. Pro Gradu Thesis. University of Jyvaskyla.
  • Rimmon-Kenan, S. 1983 (1989). Narrative fiction: Contemporary poetics. London: Methuen
  • Truby, J. (2007). Anatomy of the story: 22 steps to becoming a master stroyteller. New York, Faber and Faber.
Primary Language tr
Subjects Social
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-2804-0923
Author: Sevra BAKLACI (Primary Author)
Institution: MARMARA ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date : February 28, 2020

Bibtex @research article { tjsosci687753, journal = {The Journal of Social Science}, issn = {}, eissn = {2587-0807}, address = {thejournalofsocialscience@gmail.com}, publisher = {Cenk AKSOY}, year = {2020}, volume = {4}, pages = {412 - 425}, doi = {10.30520/tjsosci.687753}, title = {FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI?}, key = {cite}, author = {Baklacı, Sevra} }
APA Baklacı, S . (2020). FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI? . The Journal of Social Science , 4 (7) , 412-425 . DOI: 10.30520/tjsosci.687753
MLA Baklacı, S . "FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI?" . The Journal of Social Science 4 (2020 ): 412-425 <https://dergipark.org.tr/en/pub/tjsosci/issue/52625/687753>
Chicago Baklacı, S . "FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI?". The Journal of Social Science 4 (2020 ): 412-425
RIS TY - JOUR T1 - FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI? AU - Sevra Baklacı Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.30520/tjsosci.687753 DO - 10.30520/tjsosci.687753 T2 - The Journal of Social Science JF - Journal JO - JOR SP - 412 EP - 425 VL - 4 IS - 7 SN - -2587-0807 M3 - doi: 10.30520/tjsosci.687753 UR - https://doi.org/10.30520/tjsosci.687753 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 The Journal of Social Science FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI? %A Sevra Baklacı %T FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI? %D 2020 %J The Journal of Social Science %P -2587-0807 %V 4 %N 7 %R doi: 10.30520/tjsosci.687753 %U 10.30520/tjsosci.687753
ISNAD Baklacı, Sevra . "FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI?". The Journal of Social Science 4 / 7 (February 2020): 412-425 . https://doi.org/10.30520/tjsosci.687753
AMA Baklacı S . FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI?. TJSS. 2020; 4(7): 412-425.
Vancouver Baklacı S . FILM DIYALOĞU: KARAKTERLER NASIL KONUŞMALI?. The Journal of Social Science. 2020; 4(7): 412-425.