It was studied in the research if public libraries under the Ministry of Culture and Tourism in Ankara serve in accordance with the Circular of Library Service Principles. The troubles -if any- experienced during the implementation of the Circular and the possible reasons of those troubles were detected. Descriptive method was used in the research. Semi-structured interview technique was used to collect the data and the managers of the sample libraries were interviewed face-to-face. As a result of the research, it was found that public libraries sustain their traditional library services and mandatory administrative transactions generally related to public institutions in accordance with the Circular of Library Service Principles but the library services requiring more strategy, innovation and quality do not comply with the Circular due to several reasons. Some suggestions were presented for the related institutions.
Araştırmada, Ankara'da Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bağlı halk kütüphanelerinin Kütüphane Hizmet Esasları Genelgesi'ne uygun olarak hizmet verip vermediği incelenmiştir. Genelgenin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar varsa, bunların nedenleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmada betimleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmış ve örneklem olarak belirlenen kütüphanelerin yöneticileri ile yüz yüze görüşülmüştür. Araştırma sonucunda halk kütüphanelerinin, genel olarak kamu kurumlarını ilgilendiren zorunlu idari işlemlerini ve geleneksel kütüphane hizmetlerini Kütüphane Hizmet Esasları Genelgesi'ne uygun olarak sürdürdükleri ancak daha stratejik, yenilik ve nitelik gerektiren kütüphane hizmetlerini çeşitli nedenlerden dolayı genelgeye uygun olarak sürdüremedikleri anlaşılmış ve ilgili kurumlara öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 30 Issue: 4 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.