Preschool institutions are among the centers in which children can easily come face to face with qualitative books in term of their contextual, structural and educational issues. Therefore, the richness of book centersregarding features and functionality gives rise to the highest levels of various benefitsthat children can obtain via these kinds of qualitative books. Thisstudy aims to reveal current position of book centers in preschool classrooms in term of their contextual, structural and educational features based on teacher views. Additionally, it was aimed to investigate how equipment of book centers would be effective on children's preferences regarding frequencies of their visits and time they spent on these centers. Public preschools located in district centers of Izmir were used to determine participants based on stratified cluster sampling. In total 87 preschool teachers from 45 preschools participated in the study. The study is a qualitative research including both interviews and also observations. A data collection tool, called Book Center Evaluation Form formed by researchers, which contains 4 sections and 23 questions, was used to conduct face to face interviews with teachers and to observe classrooms. As a result, both teachers and researchers reported that books were required to be improved in terms of their variety and book centers were not positioned independently from other centers in the class. Although for some issues teachers and researchers agreed upon variety, design and contextual features of book centers, teachers reported that book centers had more adequate qualities than researchers did. When book centers were equipped and designed well, children preferred working there.
Okul öncesi eğitim kurumları, çocukların içeriksel, yapısal ve eğitsel özellikler açısından kaliteli kitaplarla karşılaşabileceği ortamların başında yer almaktadır. Bu nedenle kitap merkezlerinin zengin donanımı ve işlevselliği çocukların kitaplardan elde edebilecekleri çeşitli kazanımların en yüksek seviyeye çıkmasında kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı okul öncesi eğitim sınıflarındaki kitap merkezlerinde bulunan kitapların çeşitlilik, tasarım ve eğitsel özellikler açısından mevcut durumlarını öğretmen görüşleriyle birlikte belirlemek ve kitap merkezlerinin donanımının çocukların bu merkezleri tercih etme sıklığı ve orada geçirilen süre üzerindeki etkililiğini değerlendirmektir. Araştırmanın örneklem grubunu İzmir ilinin merkez ilçelerinde yer alan bağımsız ve devlet anaokulları arasından seçilen 45 okulda görev yapmakta olan toplam 87 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma betimsel bir çalışma olup durum tespiti yapmaya yönelik olarak planlanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan 4 bölüm ve 23 soruyu içeren yapılandırılmış Kitap Merkezi Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Form hem öğretmenler ile yapılan yüz yüze görüşmeler için hem de araştırmacılar tarafından her bir sınıfın değerlendirilmesi amacıyla kullanılmıştır. Ayrıca kitap merkezlerinin niceliksel ve niteliksel donanımının çocukların tercihini ve orada geçirilen süreyi etkileyip etkilemediğini değerlendirmek amacıyla gözlem aracı olarak Kitap Merkezi Tercih Gözlem Formu kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğretmenler ve araştırmacılar kitap merkezlerindeki kitapların çeşitlilik açısından geliştirilmeye ihtiyacı olduğu ve bu merkezlerin diğer merkezlerden bağımsız bir şekilde sınıf içinde konumlandırılmadığı konusunda hemfikir olmuşlardır. Ayrıca çalışmada öğretmenler ve araştırmacılar tarafından kitap merkezlerinin çeşitlilik, tasarım, içerik özellikleri hakkında örtüşen düşüncelere sahip olmakla birlikte öğretmenlerin bu özellikler açısından merkezleri daha yeterli gördükleri tespit edilmiştir. Kitap merkezlerinin donanım ve çalışabilirlik açısından zengin olmasının çocukların bu merkezler tercih etmelerinde etkili olduğu da saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 30 Issue: 3 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.