BibTex RIS Cite

Is Information Manageable? A ConceptualApproach

Year 2015, Volume: 29 Issue: 3, 550 - 565, 01.07.2015

Abstract

In this study, in the light of knowledge and management concepts is intended to answer the question of the conditions under which information can be managed. Therefore, unlike the first insights behind the different definitions of the concept with emphasis on the concept of knowledge management are grouped under three main headings. The first of these approaches, knowledge management basically considers the problems associated with information technology as a computer network. Other approache is based on the employees how to work and know what is being done through the creation and collection of this information, storage, dissemination and adaptation, knowledge management. According to last approach is that the information management issues which an human resource that focuses more on organizational culture and teamwork.Secondly, examining the debate is not being managed or managed to draw attention to the paradox between information and knowledge management concepts. Although concept of knowledge management used very extensively, the knowledge by investigating what is actually managed is focused on the circumstances in which the problem can be managed. Knowledge management refers to the management information when it receives the focus, it may cause unnecessary non- productive use of information technology also made to several investment. Whereas management is related to the management of people.

References

  • Altaş, Y. (2006). Bilgi yönetimi 1 Haziran 2006 tarihinde www.bilgiyonetimi.org adesinden erişildi.
  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi yönetimi. (2. Bs.). İstanbul: Kariyer.
  • Brooking, A. (1997). The management of intellectual capital. Long Range Planning. 30 (3), 364-365.
  • Castells, M. (1989). Informational city. Oxford: Blackwell.
  • Celep, C. ve Çetin, B. (2003). Bilgi yönetimi. Ankara: Anı.
  • Charan, R. (1991). How networks reshape organizations for results? Harvard Business Review, 69 (5), 104-115.
  • Çapar, B. (2006). Bilgi: Yönetimi üretimi ve pazarlanması. 6 Haziran 2006 tarihinde www. bilgiyonetimi.org adresinden erişildi.
  • Davenport, T. H. ve Prusak, L. (2001). İş dünyasında bilgi yönetimi. (G. Günay, Çev.). İstanbul: Rota.
  • Drucker, P. F. (2000). Yeni gerçekler. (B. Karanakçı, Çev.). (7. Bs.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Drucker, P. F. (1999). 21. Yüzyıl için yönetim tartışmaları. (İ. Bahçıvangil ve G. Gorbon, Çev.). İstanbul: Epsilon.
  • Drucker, P. F. (1998a). Sonuç için yönetim. (B. Toksöz, Çev.).İstanbul: İnkılap.
  • Drucker, P. F. (1998b). Fırtınalı dönemlerde yönetim. (B. Toksöz, Çev.). İstanbul: İnkılap.
  • Drucker, P. F. (1993). Kapitalist ötesi toplum. (B. Çorakçı, Çev.). İstanbul: İnkılap.
  • Drucker, P. F. (1954). Thepractice of management. New York: Harper and Row.
  • Fromm, E. (1955). The sane society. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Gel, O. C. (2006). Bilgi işlem'denbilgi yönetimine. 5 Haziran 2006 tarihinde www.bilgiyonetimi. org adresinden erişildi.
  • Herzberg, F.,Mausner, B. ve Syderman, S. (1960). The motivation to work. New York: Wiley.
  • Hicks, H. G. (1975). Örgütlerin yönetimi: Sistemler ve beşeri kaynaklar açısından. (O. Tekok, B. Aytek ve B. Bumin, Çev.). C.1. (2. bs.). Ankara: Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi.
  • Hinterhuber, H. ve Levin, B. M. (1994). Strategic networks: The organization of the future. Long Range Planning. (27) 3, 43-53.
  • İnce, N. (2006). Ancak paylaşılan bilgi yönetilebilir. 1 Haziran 2006 tarihinde www. bilgiyonetimi.org adresinden erişildi.
  • Jarnett, L. De. (1996). Knowledge the latest thing. Information Strategy: The Executives Journal. 12, 3-5.
  • Jensen, P. E. (2005). A contextual theory of Learning and the Learning Organization. Knowledge andProcess Management, 12(1), 53 64.
  • Kalseth, K. ve Cummings, S. (2001). Knowledge Management: Development Strategy or Business Strategy?. Information Development, 17 (3), 163172.
  • Karakaş, M. (2006). Bilgi yönetimi belge yönetimi değildir!. 5 Haziran 2006 tarihinde www'. bilgiyonetimi.org adresinden erişildi.
  • Koçel, T. (2003). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta.
  • Krogh, G. V., Ichijo, K. ve Nonaka, I. (2002). Bilginin üretimi. İstanbul: Dışbank
  • Maslow, A. ve Toward, H. (1962). A pyschology of being. New Jersey: D. Van Nostrand Company & Princeton.
  • Maslow, A. (1965). Eupsychian management: a journal. (R. D. Irwin). Homewood: The Dorsey.
  • Maslow, A. M. (1998). Maslow on management. (John Wiley). New York: Cornell University.
  • Maslow, A. M. (1954). Motivation and personality. New York: Harper and Row.
  • Mcgregor, D. (1960). The human side of enterprise. New York: McGraw-Hill Book Company.
  • Morin, E. (1985). Kaybolmuş paradigma insan doğası. (M. A. Kılıçbay, Çev.). Ankara: Birey ve Toplum.
  • Murphy, J. W. (2000). Postmodern sosyal analiz ve postmodern eleştiri. (H. Arslan, .Çev.), İstanbul: Paradigma.
  • Nonaka, I. ve Takeuchi, H. (1995). The knowledge creating company. New York: Oxford University.
  • O'dell, C., C. Grayson, J. ve Essaides, N. (2003). Ne bildiğimizi bir bilseydik. İstanbul: Dışbank.
  • Öğüt, A. (2001). Bilgi çağında yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Poynder, R. (1998). Getting to the nuts and bolts of knowledge management. Information World Review. 135 (135), 20.
  • Quintas, P., Lefrere, P ve Jones, G. (1997). Knowledge management: A strategic agenda. Long Rage Planning,, 30 (3), 385-391.
  • Robins, S. P Organization Theory. (3rd ed.). New Jersey: Prentice Hall.
  • Southon, G. ve Todd, R. (1999). Knowledge management: Education for the knowledge age. Education for the Library and Information Services: Australia, 16 (3), 21-30.
  • Strauss, G. (1963). Somenotes on power - Equalization, the social science of organization.. New Jersey: Prentice Hall & Engle Wood Cliffs.
  • Taylor, F. (2003). Bilimsel yönetimin ilkeleri. (B. Akın, Çev.). (2. bs.). Konya: Çizgi.
  • Thomas, W. I. ve Merton, R. K. (1974). Social theory and socialstructure. New York: The Free Press of Glencoe.
  • Tiwana, A. (2003). Bilginin yönetimi. (E. Özsayar, Çev.). İstanbul: Dışbank.
  • Todd, R. (1999). Reading the future: knowledge management 1: background and key concepts. Scan, 18 (1), 42-46.
  • Toffler, A. (1990). Powershift: Knowledge, wealth and violence at the edge ofthetwenty-first century. New York: Bantam Books.
  • Townley, C. T. (2001). Knowledge management and academic libraries. College and Research Libraries, 62, 44-56.
  • Türkyılmaz, A. (2003). Kurumsal bilginizi yönetiyor musunuz. EndüstriyelOtomasyon Dergisi,77, 14 Temmuz 2015 tarihinde http://www.fatih.edu.tr/~aturkyilmaz/documents/KM.pdf adresinden erişildi.
  • Weber, M. (1946). From Max Weber: Essays in sociology. (H. H. Gerth ve C. W. Mills, Çev.). Yay. Haz. New York: Oxford University.
  • Weber, M. (1995). Toplumsal ve ekonomik örgütlenme kuramı. (Ö. Ozankaya, Çev.). Ankara: İmge.
  • Yasun, S. (2004). Bilgi yöneti(lir)mi? Önce Kalite Dergisi, 12 (86), 12-18.

Bilgi Yönetilebilir mi? Kavramsal Bir Yaklaşım

Year 2015, Volume: 29 Issue: 3, 550 - 565, 01.07.2015

Abstract

Bu çalışmada, bilgi ve yönetim kavramları ışığında bilginin hangi koşullarda yönetilebileceği sorusuna cevap aramak amaçlanmaktadır. Bu nedenle, ilk olarak bilgi yönetimi kavramı üzerinde durularak kavrama ilişkin farklı tanımlamaların arkasında yatan farklı anlayışlar üç ana başlık altında gruplandırılmaktadır. Bu yaklaşımlardan ilki, bilgi yönetimini temelde, bilgisayar ağlarıyla ilgili olan bir bilgi teknolojisi sorunu olarak ele alır. Diğer yaklaşıma göre çalışanların işin nasıl yapıldığını ve yaratıcılık yoluyla ne yapıldığını bilmeleri ve bu bilginin toplanması, depolanması, dağıtılması ve uyarlanması, bilgi yönetimidir. Son yaklaşım ise bilgi yönetiminin daha çok örgütsel kültür ve takım çalışmaları üzerine yoğunlaşan bir insan kaynağı sorunu olduğudur. İkinci olarak bilginin yönetilip yönetilemeyeceği tartışmaları incelenerek bilgi ve yönetim kavramları arasındaki gerilime dikkat çekilmektedir. Son olarak bilgi yönetimi kavramı çok yaygın bir biçimde kullanılmakla beraber, yönetilenin aslında ne olduğu araştırılarak bilginin hangi koşullarda yönetilebileceği sorunu üzerinde durulmaktadır. Bilgi yönetimi terimi, yönetimin odak noktasına bilgiyi aldığında, pek de verimli kullanılamayan enformasyon teknolojilerine yapılan gereksiz yatırımlara sebep olabilmektedir. Oysa yönetim, insanların yönetimidir.

References

  • Altaş, Y. (2006). Bilgi yönetimi 1 Haziran 2006 tarihinde www.bilgiyonetimi.org adesinden erişildi.
  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi yönetimi. (2. Bs.). İstanbul: Kariyer.
  • Brooking, A. (1997). The management of intellectual capital. Long Range Planning. 30 (3), 364-365.
  • Castells, M. (1989). Informational city. Oxford: Blackwell.
  • Celep, C. ve Çetin, B. (2003). Bilgi yönetimi. Ankara: Anı.
  • Charan, R. (1991). How networks reshape organizations for results? Harvard Business Review, 69 (5), 104-115.
  • Çapar, B. (2006). Bilgi: Yönetimi üretimi ve pazarlanması. 6 Haziran 2006 tarihinde www. bilgiyonetimi.org adresinden erişildi.
  • Davenport, T. H. ve Prusak, L. (2001). İş dünyasında bilgi yönetimi. (G. Günay, Çev.). İstanbul: Rota.
  • Drucker, P. F. (2000). Yeni gerçekler. (B. Karanakçı, Çev.). (7. Bs.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Drucker, P. F. (1999). 21. Yüzyıl için yönetim tartışmaları. (İ. Bahçıvangil ve G. Gorbon, Çev.). İstanbul: Epsilon.
  • Drucker, P. F. (1998a). Sonuç için yönetim. (B. Toksöz, Çev.).İstanbul: İnkılap.
  • Drucker, P. F. (1998b). Fırtınalı dönemlerde yönetim. (B. Toksöz, Çev.). İstanbul: İnkılap.
  • Drucker, P. F. (1993). Kapitalist ötesi toplum. (B. Çorakçı, Çev.). İstanbul: İnkılap.
  • Drucker, P. F. (1954). Thepractice of management. New York: Harper and Row.
  • Fromm, E. (1955). The sane society. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Gel, O. C. (2006). Bilgi işlem'denbilgi yönetimine. 5 Haziran 2006 tarihinde www.bilgiyonetimi. org adresinden erişildi.
  • Herzberg, F.,Mausner, B. ve Syderman, S. (1960). The motivation to work. New York: Wiley.
  • Hicks, H. G. (1975). Örgütlerin yönetimi: Sistemler ve beşeri kaynaklar açısından. (O. Tekok, B. Aytek ve B. Bumin, Çev.). C.1. (2. bs.). Ankara: Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi.
  • Hinterhuber, H. ve Levin, B. M. (1994). Strategic networks: The organization of the future. Long Range Planning. (27) 3, 43-53.
  • İnce, N. (2006). Ancak paylaşılan bilgi yönetilebilir. 1 Haziran 2006 tarihinde www. bilgiyonetimi.org adresinden erişildi.
  • Jarnett, L. De. (1996). Knowledge the latest thing. Information Strategy: The Executives Journal. 12, 3-5.
  • Jensen, P. E. (2005). A contextual theory of Learning and the Learning Organization. Knowledge andProcess Management, 12(1), 53 64.
  • Kalseth, K. ve Cummings, S. (2001). Knowledge Management: Development Strategy or Business Strategy?. Information Development, 17 (3), 163172.
  • Karakaş, M. (2006). Bilgi yönetimi belge yönetimi değildir!. 5 Haziran 2006 tarihinde www'. bilgiyonetimi.org adresinden erişildi.
  • Koçel, T. (2003). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta.
  • Krogh, G. V., Ichijo, K. ve Nonaka, I. (2002). Bilginin üretimi. İstanbul: Dışbank
  • Maslow, A. ve Toward, H. (1962). A pyschology of being. New Jersey: D. Van Nostrand Company & Princeton.
  • Maslow, A. (1965). Eupsychian management: a journal. (R. D. Irwin). Homewood: The Dorsey.
  • Maslow, A. M. (1998). Maslow on management. (John Wiley). New York: Cornell University.
  • Maslow, A. M. (1954). Motivation and personality. New York: Harper and Row.
  • Mcgregor, D. (1960). The human side of enterprise. New York: McGraw-Hill Book Company.
  • Morin, E. (1985). Kaybolmuş paradigma insan doğası. (M. A. Kılıçbay, Çev.). Ankara: Birey ve Toplum.
  • Murphy, J. W. (2000). Postmodern sosyal analiz ve postmodern eleştiri. (H. Arslan, .Çev.), İstanbul: Paradigma.
  • Nonaka, I. ve Takeuchi, H. (1995). The knowledge creating company. New York: Oxford University.
  • O'dell, C., C. Grayson, J. ve Essaides, N. (2003). Ne bildiğimizi bir bilseydik. İstanbul: Dışbank.
  • Öğüt, A. (2001). Bilgi çağında yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Poynder, R. (1998). Getting to the nuts and bolts of knowledge management. Information World Review. 135 (135), 20.
  • Quintas, P., Lefrere, P ve Jones, G. (1997). Knowledge management: A strategic agenda. Long Rage Planning,, 30 (3), 385-391.
  • Robins, S. P Organization Theory. (3rd ed.). New Jersey: Prentice Hall.
  • Southon, G. ve Todd, R. (1999). Knowledge management: Education for the knowledge age. Education for the Library and Information Services: Australia, 16 (3), 21-30.
  • Strauss, G. (1963). Somenotes on power - Equalization, the social science of organization.. New Jersey: Prentice Hall & Engle Wood Cliffs.
  • Taylor, F. (2003). Bilimsel yönetimin ilkeleri. (B. Akın, Çev.). (2. bs.). Konya: Çizgi.
  • Thomas, W. I. ve Merton, R. K. (1974). Social theory and socialstructure. New York: The Free Press of Glencoe.
  • Tiwana, A. (2003). Bilginin yönetimi. (E. Özsayar, Çev.). İstanbul: Dışbank.
  • Todd, R. (1999). Reading the future: knowledge management 1: background and key concepts. Scan, 18 (1), 42-46.
  • Toffler, A. (1990). Powershift: Knowledge, wealth and violence at the edge ofthetwenty-first century. New York: Bantam Books.
  • Townley, C. T. (2001). Knowledge management and academic libraries. College and Research Libraries, 62, 44-56.
  • Türkyılmaz, A. (2003). Kurumsal bilginizi yönetiyor musunuz. EndüstriyelOtomasyon Dergisi,77, 14 Temmuz 2015 tarihinde http://www.fatih.edu.tr/~aturkyilmaz/documents/KM.pdf adresinden erişildi.
  • Weber, M. (1946). From Max Weber: Essays in sociology. (H. H. Gerth ve C. W. Mills, Çev.). Yay. Haz. New York: Oxford University.
  • Weber, M. (1995). Toplumsal ve ekonomik örgütlenme kuramı. (Ö. Ozankaya, Çev.). Ankara: İmge.
  • Yasun, S. (2004). Bilgi yöneti(lir)mi? Önce Kalite Dergisi, 12 (86), 12-18.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Barış Safran This is me

Publication Date July 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 29 Issue: 3

Cite

APA Safran, B. (2015). Bilgi Yönetilebilir mi? Kavramsal Bir Yaklaşım. Türk Kütüphaneciliği, 29(3), 550-565.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.