This is a qualitative study, carried out with the aim to analyze the behavior of children in regard to information seeking behaviors in libraries and on the internet. 115 children of an age group between 10-11 years have been selected among Grade 4 students in order to execute this research. 115 students participating in the study were asked a total of 16 questions, of which 14 were closed-ended and 2 open- ended. Responses to open-ended questions were analyzed by using the content analysis technique. Upon the data analysis result; the following factors were determined: children’s information seek objectives and methods in the library and on the internet, information resource priority, information seek friendliness, methods of information seek in books and on the internet, search engine preferences, forms of usage and evaluation of the information obtained and difficulties encountered when seeking for information in printed resources and on the internet. The findings are as follows: Children require guidance when searching for information in the library, they use internet instead of library and they use search engine instead of library catalogue, they seek for any kind of information both in the library and on the internet, when seeking for information they first seek in books, the easiest way for them to look for information is to take a look to the internet, when they seek for information in books, they most frequently take a look in the content section, when they seek for information on the internet, they most frequently take a look in the first page the site has provided, when they seek for information on the internet, they most frequently use Google search engine, they are first taking notes about the information obtained in the library and on the internet, they doubt the accuracy of the information they obtained on the internet and they have difficulties in finding printed and electronic information appropriate for their comprehension level
User survey information seeking behavior information retrieval information needs childhood.
Bu çalışma, çocukların kütüphanedeki ve internetteki bilgi arama davranışlarının analiz edilmesi amacıyla gerçekleştirilmiş nitel bir çalışmadır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek için 10-11 yaş grubu çocuklardan oluşan 115 adet 4. Sınıf öğrencisi seçilmiştir. Araştırmaya katılan 115 öğrenciye 14 adet kapalı ve 2 adet açık uçlu olmak üzere 16 soruluk bir anket formu uygulanmıştır. Açık uçlu sorulara verilen yanıtlar içerik analizi tekniğinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda; çocukların kütüphanede ve internette bilgi arama yöntemleri, amaçları, bilgi kaynağı önceliği, bilgi arama kolaylığı, kitaplarda ve internette bilgi arama yöntemi, arama motoru tercihi, bulduğu bilgileri kullanma ve değerlendirme biçimi, basılı kaynaklarda ve internette bilgi ararken karşılaştıkları güçlükler belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgular; çocukların kütüphanede bilgi ararken bir rehbere gereksinim duyduklarını, interneti kütüphane yerine ve arama motorunu ise kütüphane kataloğu yerine kullandıklarını, hem kütüphanede hem de internette merak ettikleri her tür konuda bilgi aradıklarını, bilgi ararken ilk önce kitaplara baktıklarını, onlar için bilgi bulmanın en kolay yolunun internete bakmak olduğunu, kitaplarda bilgi ararken en sık içindekiler bölümüne baktıklarını, internette bilgi ararken en sık arama motorunun karşılarına getirdiği ilk sayfadaki ilk siteye baktıklarını, internette bilgi ararken en sık Google arama motorunu kullandıklarını, kütüphanede ve internette buldukları bilgi hakkında ilk önce notlar aldıklarını, internette buldukları bilginin doğruluğundan şüphe duyduklarını ve anlayabilecekleri düzeyde basılı ve elektronik bilgi kaynağı bulmakta zorlandıklarını ortaya koymaktadır.
Kullanıcı araştırmaları bilgi arama davranışı bilgi erişim bilgi gereksinimi çocukluk dönemi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 29 Issue: 3 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.