The intellecuatual freedom can be attained by utilizing all forms of printed, visual, and auditory information, published or broadcasted, eventually assimilated via comprehension and learning, as well as expressing them in a creative pattern. The views on the intellecuatual freedom of those people local authority directly administering the society, including the ones responsible for the public libraries, carry lots of weight. This study aimed to determine the approach of the fourth year undergraduate students enrolled in the Political Science and the Public Administration Department of Ankara University's Faculty of Political Science and the Political Science Department of Bilkent University's Economics, Administrative and Social Sciences Faculty. The authors applied, within the prescribed framework, a public survey to 58 students, selected representatively, in the said-schools. It has been determined, at the end of the survey, that the students of both universities, who favor intellecuatual freedom, nevertheless lack throughgoing knowledge about this concept. The majority of the students indicated that the right to the intellecuatual freedom excludes inciting violence, encouraging insults, bending toward humiliating others, and resort to cursing. Half of the students apparently assume that there exists some sort of censorship in the circulation of certain printed material in the libraries. Such an assessment falls short of expectations in terms of intellectual freedom and its effect on library adminisration.
Düşünce özgürlüğü her türlü basılı, görsel, işitsel yayından serbestçe yararlanılması ve öğrenilenlerin özümsenerek, özgün bir şekilde açıklanabilmesiyle gerçekleşir. Halk kütüphanelerinden de sorumlu olarak doğrudan toplumu yöneten kişilerin mülki idare amiri düşünce özgürlüğü konusundaki görüşleri son derece önemlidir. Bu çalışma, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü ile Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Siyaset Bilimi bölümlerinde öğrenim gören dördüncü sınıf lisans öğrencilerinin düşünce özgürlüğü konusundaki yaklaşımlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu çerçevede, bu üniversitelerin ilgili fakültelerindeki toplam 58 öğrenciye 2010 Mayıs ayında anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda her iki üniversitedeki Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü öğrencilerinin de düşünce özgürlüğünden yana olmakla birlikte düşünce özgürlüğü hakkında fazla bilgilerinin olmadığı görülmüştür. Düşüncelerin şiddete teşvik etmesi, hakaret, aşağılama ve küfür içermesi durumunda düşünce özgürlüğünün sınırının olması gerektiği öğrencilerin çoğunluğu tarafından belirtilmiştir. Ancak öğrencilerin yarısı, kütüphanede bazı yayınlara sansür uygulanması yönünde görüşte bulunmuşlardır. Bu da düşünce özgürlüğü ve kütüphaneye yansıması bakımından düşündürücüdür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 25 Issue: 2 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.