Book Review
BibTex RIS Cite

Karaoğlu, G. (Ed.). (2022). Digital Literacy. Efe Akademik. ISBN: 978-625-8217-07-0

Year 2023, Volume: 37 Issue: 3, 215 - 220, 30.09.2023
https://doi.org/10.24146/tk.1347750

Abstract

In this study, it is aimed to examine the book titled "Digital Literacy" edited by Gülhanım Karaoğlu. The book, each chapter of which was written by different authors, focuses on traditional media literacy, digital media platforms, information/information literacy, digital economy, fake news in new media, digital media literacy in health, digital advertising literacy, etc. It consists of eighteen chapters that deal with a wide range of digital literacy issues such as. In the book, the subject of digital literacy has been comprehensively discussed in many aspects with theoretical and applied studies.The book has a quality that anyone interested in the subject can benefit from. In addition, academicians in the field of Information and Records Management can also benefit from the book within the scope of related courses. On the other hand, information specialists can also benefit from the book while planning training such as user/information literacy in information centers.

References

  • Aksoy, N. C., Karabay, E. ve Aksoy, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(2), 859-894. https://doi.org/10.18094/josc.871290
  • Anisimova, E. (2020). Digital literacy of future preschool teachers. Journal of Social Studies Education Research, 11(1), 230-253. https://www.learntechlib.org/p/216438/
  • Breakstone, J., McGrew, S., Smith, M., Ortega, T. ve Wineburg, S. (2018). Why we need a new approach to teaching digital literacy. Phi Delta Kappan, 99(6), 27–32. https://doi.org/10.1177/0031721718762419
  • Karaoğlu, G. (Editör). (2022). Dijital okuryazarlık. Efe Akademik
  • Pala, Ş. M. ve Başıbüyük, A. (2020). Ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 897-921. https://doi.org/10.30703/cije.672882
  • Silik, Y. ve Aydın, F. (2021). Dijital okuryazarlık ve teknoloji okuryazarlığı: karşılaştırmalı bir inceleme. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4), 17-34. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.907788

Karaoğlu, G. (Editör). (2022). Dijital okuryazarlık. Efe Akademik. ISBN: 978-625-8217-07-0

Year 2023, Volume: 37 Issue: 3, 215 - 220, 30.09.2023
https://doi.org/10.24146/tk.1347750

Abstract

Bu çalışmada, Gülhanım Karaoğlu’nun editörlüğünü yaptığı “Dijital Okuryazarlık” başlıklı kitabın incelenmesi amaçlanmaktadır. Her bölümü farklı yazarlar tarafından kaleme alınan kitap, geleneksel medya okuryazarlığı, dijital medya platformları, bilgi/enformasyon okuryazarlığı, dijital ekonomi, yeni medyada sahte haber, sağlıkta dijital medya okuryazarlığı, dijital reklam okuryazarlığı vb. gibi dijital okuryazarlık konusunu geniş bir yelpazede ele alan on sekiz bölümden oluşmaktadır. Kitapta dijital okuryazarlık konusu kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla pek çok açıdan kapsamlı bir şekilde ele alınmıştır. Kitap konuya ilgi duyan herkesin yararlanabileceği bir nitelik taşımaktadır. Bununla birlikte Bilgi ve Belge Yönetimi alanındaki akademisyenler de kitaptan ilgili dersler kapsamında faydalanabilirler. Diğer taraftan bilgi uzmanları da bilgi merkezlerinde kullanıcı/bilgi okuryazarlığı gibi eğitimleri planlarken kitaptan yararlanabilirler.

References

  • Aksoy, N. C., Karabay, E. ve Aksoy, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(2), 859-894. https://doi.org/10.18094/josc.871290
  • Anisimova, E. (2020). Digital literacy of future preschool teachers. Journal of Social Studies Education Research, 11(1), 230-253. https://www.learntechlib.org/p/216438/
  • Breakstone, J., McGrew, S., Smith, M., Ortega, T. ve Wineburg, S. (2018). Why we need a new approach to teaching digital literacy. Phi Delta Kappan, 99(6), 27–32. https://doi.org/10.1177/0031721718762419
  • Karaoğlu, G. (Editör). (2022). Dijital okuryazarlık. Efe Akademik
  • Pala, Ş. M. ve Başıbüyük, A. (2020). Ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 897-921. https://doi.org/10.30703/cije.672882
  • Silik, Y. ve Aydın, F. (2021). Dijital okuryazarlık ve teknoloji okuryazarlığı: karşılaştırmalı bir inceleme. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4), 17-34. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.907788
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Information Research Behavior
Journal Section Reviews
Authors

Nermin Çakmak 0000-0002-3092-7339

Early Pub Date September 29, 2023
Publication Date September 30, 2023
Submission Date August 22, 2023
Acceptance Date September 27, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 37 Issue: 3

Cite

APA Çakmak, N. (2023). Karaoğlu, G. (Editör). (2022). Dijital okuryazarlık. Efe Akademik. ISBN: 978-625-8217-07-0. Türk Kütüphaneciliği, 37(3), 215-220. https://doi.org/10.24146/tk.1347750

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.