İstibdat ve sansür uygulamasının kalktığı II. Meşrutiyet’in ilk dönemlerinde yaşanan basın hürriyeti birçok süreli yayının ortaya çıkmasına vesile olmuştur. Bektaşi Babası olan Hacıbeyzâde Ahmed Muhtar Yeğtaş ’ın sahibi ve başyazarı olduğu Muhibbân dergisi de 4 Eylül 1909 tarihinde yayın hayatına başlayan İstanbul merkezli dini, edebi, içtimai, tasavvufi dergilerden birisidir. Bu makalede Alevi ve Bektaşi geleneğin ortaya çıkardığı bir dergi olarak Muhibbân’ın üç yayım döneminde neşredilen 26 sayısı incelenmiş, derginin II. Meşrutiyet dönemi sosyal hayatına bakan yönü ve sosyal hadiselere yaklaşımı tespit edilmek istenmiştir. Çalışmada Muhibbân dergisinin Bektaşiliğin faydasını gözeten, etnik ve mezhepsel farklılıkları kucaklayan, hoşgörülü bir üslupla yayımlar yaptığı, bu yayımlarda dönemin sosyal hadiselerine de yer verdiği görülmektedir. Tekke ve tarikatlara dair haberler kadar Osmanlı toplumunda vuku bulan düğün, cenaze, yangın, grev gibi olayların Muhibbân’da yer alması, onun tasavvufi yönü kadar güncelliğini de göstermektedir. Osmanlı coğrafyası dışında yaşanan olaylara da ilgisiz kalmayan Muhibbân dergisi, bu hadiselere Müslümanlık, tarikat, din ve ibadet özgürlüğü çerçevesinde yaklaşmaktadır. Muhibbân’ın yazılarında dönemin gazetecilik anlayışına uygun şekilde açık, sade, anlaşılır bir Türkçe kullandığı görülmektedir. Meşruti yönetim destekçisi olarak yazılarında II. Abdülhamid ve dönemini yer yer sert bir biçimde eleştiren Muhibbân, vuku bulan toplumsal ve sosyal hadiselerle ilgili problemlerin Meşrutiyete yakışır şekilde hukuk ve adalet temelinde çözüme kavuşturulması gerektiğini düşünmektedir.
When the Abdülhamid’s despotic rule was abandoned, freedom of the press in the Second Constitutional Era’s earlier times paved the way for the emergence of numerous periodicals. The newspaper Muhibbân owned and edited by Hacıbeyzâde Ahmed Muhtar [Yeğtaş], a baba of the Bektashi Order, was one of the periodicals, which was born in 4 September 1909 in Istanbul, covering topics ranging from religion, literature, mysticism Ṣūfī in this context , to sociology. In this study, Muhibbân’s 26 issues published in the three periods of publication were examined regarding the newspaper’s attitude towards social life in the Second Constitutional Era and social events. Our study concluded that the newspaper created by the Alevi and Bektashi tradition tried to favor Bektashism, embraced ethnic and sectarian diversity, had a tolerant publication policy, and presented social events of the time. It had news about news from tekke dervish lodges and ṭarīqas the Ṣūfī paths and events such as weddings, funerals, fires, and strikes in Ottoman society. This shows that the newspaper placed importance on actuality. Muhibbân, which also had an interest in events taking place outside of the Ottoman Empire, approached these events in terms of Islam, ṭarīqa, freedom of religion and praying.In accordance with the journalism mentality of the time, it used to publish articles written in plain and clear Turkish so that everyone can understand. It strongly criticized Abdulhamid the Second and this era since it supported Constitutional Administration. It advocated that problems within society should be solved by law and justice.
Second Constitutional Era Muhibbân Alevi and Bektashi Social Events Hacıbeyzâde Ahmed Muhtar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 99 |
Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.