There are multiple commercial films feeding the consumers’ insatiable brand passion, unsatisfied emotions and constant passion for luxury. In the context of luxury, for sure it is uncontroversial that the commercial films, the impressive and enchanting imaginary world of the perfume commercials take their consumers to a charming and sheenful journey. Value phenomenon within the strategies employed during a brand’s or a product’s marketing process ascribe different meanings to luxury brands. Today, particularly in perfume commercials, transmission of value phenomenon mentioned above through cultural signs is witnessed. In this context, commercial film of Chanel No:5 perfume, listed in luxury consumption constitute the subject of this study. Concerned commercial will be analyzed with Roland Barthes’ semiologic analysis method and impact of intercultural signs at meaning level and their persuasive power will be dealt with.
Tüketicilerin doymak bilmeyen marka merakını, tatmin olmayan duygularını ve sürekli lüks tutkularını besleyen birçok reklam filmi bulunmaktadır. Elbette, konu lüks olunca bu reklam filmlerinin içinde, parfüm reklamlarının ne denli etkileyici ve büyüleyici bir düş dünyasında, tüketicilerini cezbedici ve ışıltılı bir yolculuğu da çıkardıkları tartışılmazdır. Bir markanın, bir ürünün pazarlanması sürecinde uygulamaya sokulan stratejilerde değer olgusu, lüks markalara farklı anlamlar yüklemektedir. Günümüzde özellikle parfüm reklamlarında, az önce dile getirilen değer olgusunun kültürel göstergelerle aktarımına kimi zaman tanıklık edilmeye başlanmıştır. Bu bağlamda, çalışmanın ana konusunu, lüks tüketim sıralamasında yer alan Chanel No:5 parfümünün reklam filmi oluşturmaktadır. Söz konusu reklam filmi, Roland Barthes’in ortaya koyduğu göstergebilimsel çözümleme yöntemi doğrultusunda irdelenmeye çalışılacak ve kültürlerarası göstergelerin anlam düzeyinde etkisi ve ikna edici gücü ele alınmaya çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Submission Date | July 22, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 4 |