Çin kırmızısı veya literatürde bakır kırmızısı olarak da adlandırılan, indirgeme yöntemiyle elde edilen sırlar, ilk olarak Çin'de Tang Hanedanlığı (618-907) ve Kuzey Song Hanedanlığı (960-1126) dönemleri porselenleri üzerinde görülmüştür. Üretimi oldukça zorlu bir süreç gerektiren bu sırlar, reçetesinde bulunan bakır bileşiklerinin fırında indirgenmesiyle elde edilmektedir. Tarihsel sürecinden günümüze kadar, Çin kırmızısı sırların yüzeyinin parlak ve pürüzsüz olması istenmiş, bu prensibe göre üretimleri gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma kapsamında Çin kırmızısı sırlara yeni bir sanatsal bakış açısı getirilmek istenmiş ve pürüzsüz yüzey görünümü yerine bir sır hatası olarak bilinen iğne deliği (pin hole) görüntüsü verilmek istenmiştir. Bu amaçla istenilen etkiyi elde etmek için silisyum karbür (SiC) kullanılmıştır. Normal şartlarda nötr pişirimin ardından fırın soğumaya geçtiğinde indirgeme işlemi gerçekleştirilmektedir. Fakat indirgemeyle elde edilen geleneksel Çin kırmızısı sırlarına imkansızlığın doğurduğu alternatif fırınlama yöntemi geliştirilerek farklı bir bakış açısı sağlanmaya çalışılmıştır. Sanat seramiğinde söylem diline bir katkı sağlayabilmek amacıyla Çin kırmızısı sırlara getirilen yorumla yeni bir öneri sunulmuştur.
Glazes obtained by the reduction method, also called Chinese red or copper red in the literature, were first seen on porcelains of the Tang Dynasty (618-907) and Northern Song Dynasty (960-1126) periods in China. These glazes, which require a very difficult process to produce, are obtained by reducing the copper compounds in the recipe in the kiln. From its historical process to the present day, the surface of Chinese red glazes has been desired to be shiny and smooth, and their production has been carried out according to this principle. Within the scope of this study, a new artistic perspective was wanted to be brought to Chinese red glazes and instead of a smooth surface appearance, a pin hole image, known as a glaze defect, was desired. For this purpose, silicon carbide (SiC) was used to achieve the desired effect. Under normal conditions, the reduction process is carried out when the kiln cools down after neutral firing. However, a different perspective was tried to be provided by developing an alternative firing method to the traditional Chinese red glazes obtained by reduction. In order to contribute to the language of discourse in art ceramics, a new proposal is presented with the interpretation of Chinese red glazes.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Ceramic Design |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | September 21, 2024 |
Publication Date | October 1, 2024 |
Submission Date | July 4, 2024 |
Acceptance Date | September 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |