Research Article
BibTex RIS Cite

LOGO TASARIMINDA YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ: MESUT MANİOĞLU VE AYHAN AKALP TASARIMLARI ÜZERİNDEN KARŞILAŞTIRMA

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 784 - 802, 01.07.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1674064

Abstract

Logo tasarımları marka ve organizasyonların görsel kimliğini oluşturan; marka tanınırlığı ve marka imajı oluşturma noktasında hedef kitle ile marka arasında köprü görevini üstlenen güçlü bir iletişim aracıdır. Markanın değerini özgün, etik ve profesyonel bir çerçeveden karmaşık yapılı anlamlardan arındırarak ele alınmasına imkan tanıyan logo tasarımları gelişen yapay zeka teknolojileri ile etkileşim halinde olduğu söylenebilir. Yapay zeka teknolojilerinin grafik tasarım disiplinlerini farklı bir paradigma ile ele almasını kaçınılmaz kılan yönü, logo tasarımları bağlamında incelenmiştir. Bu çalışmada tasarım süreçlerine hızlı, pratik ve kişiselleştirilmiş ortamlar yaratan yapay zeka teknolojilerinin logo tasarlama süreçlerindeki dinamiği sorgulanmıştır. İnsan zekası ürünü olan logo tasarımlarındaki sembolizmin teorik ve pratikteki başarısı, yapay zeka araçları üzerinden karşılaştırılmıştır. Türk Hava Yolları ve Ziraat Bankası logo tasarımları üzerinden tanımlanan brief; yapay zeka araçlarının Mesut Manioğlu ve Ayhan Akalp’in tasarım sürecinde ortaya koyduğu metaforik yaklaşımları nasıl bir algoritma ile oluşturacağı sorusuna yanıt aranmıştır. Karmaşık anlam yapılarının yalın bir dille sembolizme dönüşüm süreci, yapay zeka araçlarının ürettiği tasarım çıktılarıyla karşılaştırılmalı olarak incelenmiştir. Bu bağlamda, yapay zekanın logo tasarım süreçlerine katkısı; verilen briefe uygunluk açısından üretilen tasarımlar, geleneksel tasarım süreçleri üzerindeki potansiyel dönüşüm etkileri bağlamında örnekler üzerinden değerlendirilmiştir. Literatür taraması ile yürütülen araştırma süreci, iki tasarım örneği üzerinden pratiğe geçirilmiş, uygulama sonucu elde edilen veriler ile konu desteklenmiştir.

References

  • Adir, V., Adir, G., & Pascu, N. E. (2014). How to design a logo. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 140–144.
  • Airey, D. (2010). Logo design love: A guide to creating iconic brand identities. New Riders.
  • Asan, H. (2024, Nisan 19). Logolardaki grafik sembollerin imgebilim perspektifinde çözümlemesi. İstanbul Arel Üniversitesi. https://www.academia.edu/122107316/Logolardaki_grafik_sembollerin_imgebilim_perspektifinde_çözümlemesi_Analysis_of_graphic_symbols_in_logos_in_the_perspective_of_imagology
  • Binsted, K. (1996). Machine humour: An implemented model of puns [Yayımlanmamış doktora tezi, University of Edinburgh].
  • Boden, M. A. (1994). Dimensions of creativity. MIT Press (ss. 347–356.)
  • Çetinkaya, S. (2024). Türk logo tasarımında öne çıkan isimler. N. Ç. Altuntepe (Ed.), Grafik tasarımın ilham verici alanları: Logo tasarımı (ss. 77–90). Özgür Yayınları.
  • Erden, O. (2020, Ekim 27). Türk Hava Yolları logosunun tarihsel gelişimi. Pazarlama Türkiye. https://pazarlamaturkiye.com/turk-hava-yollarinin-logosunun-tarihsel-gelisimi/
  • McCauley, J. (2017, Temmuz 7). The story of the Tour de France logo. Creative Bloq. https://www.creativebloq.com/logo-design/tour-de-france-logo-71515677
  • Maybach, V. (2021, Mayıs 6). FedEx logosu ve sembol anlamı – tarih ve evrim. Turbo Logo Blog. https://turbologo.com/tr/blog/fedex-logo/
  • Meron, Y. (2021). “What’s the brief?”: Building a discourse around the graphic design brief [Yayımlanmamış çalışma]. https://www.researchgate.net/publication/354097785_What's_the_Brief_Building_a_Discourse_around_the_Graphic_Design_Brief Mitsubishi Electric Corporation. (2024). History of our corporate logo. https://www.mitsubishielectric.com/en/about/history/logo/logo_more.html
  • Russell, S., & Norvig, P. (2010). Artificial intelligence: A modern approach (3rd ed.). Prentice Hall.
  • Samsung. (2025). Samsung marka kimliği. https://www.samsung.com/tr/about-us/brand-identity/logo/
  • Sawyer, R. K. (2006). Explaining creativity: The Science of Human Innovation. New York: Oxford University Press.
  • Turkish Airlines. (1996–2025). Hikayemiz. https://www.turkishairlines.com/tr-int/basin-odasi/hakkimizda/hikayemiz/
  • Uçar, T. F., & Akman, M. (2019). Bugünün ve geleceğin grafik tasarımı. Akdeniz Sanat Dergisi, 12(1), 9–21.
  • UTED. (2024, Haziran 10). Türk Hava Yolları logosu: Özgürlüğün kanatları ve uluslararası prestijin sembolü. https://www.uted.org/turk-hava-yollari-logosu-ozgurlugun-kanatlari-ve--uluslararasi-prestijin-sembolu
  • Vellest, R. (2012, Ekim 17). The hidden meaning behind really good logos. Web Designer Depot. https://webdesignerdepot.com/the-hidden-meaning-behind-really-good-logos/
  • Verganti, R., Vendraminelli, L., & Iansiti, M. (2020). Innovation and design in the age of artificial intelligence. Journal of Product Innovation Management, 37(1), 5–20.
  • World Logos. (2024, Haziran 8). Technology logos. https://logos-world.net/beats-logo/#google_vignette
  • Ziraat Bankası. (2025). Bankamız tarihçesi. https://www.ziraatbank.com.tr/tr/bankamiz/hakkimizda/bankamiz-tarihcesi

ARTIFICAL INTELLIGENCE TECHNOLOGIES IN LOGO DESIGN: A COMPARISON THROUGH THE DESIGNS OF MESUT MANİOĞLU AND AYHAN AKALP

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 784 - 802, 01.07.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1674064

Abstract

Logo designs are powerful tools that shape the visual identity of brands and organizations, bridging the gap between the target audience and the brand in terms of recognition and image. These designs present the brand’s value in a unique, ethical, and professional manner. With the development of artificial intelligence (AI) technologies, logo designs have evolved. The research compares the symbolic success of human-designed logos with AI-generated outputs and explores the impact of AI on traditional design processes. The brief defined through the logo designs of Turkish Airlines and Ziraat Bank has sought answers to how artificial intelligence tools will generate metaphorical approaches in the design process of Mesut Manioğlu and Ayhan Akalp through an algorithm. The process of transforming complex meanings into symbolism with a simple language has been examined comparatively with the design outputs produced by artificial intelligence tools. The research, based on a literature review, was applied to two design examples and supported by the results.

References

  • Adir, V., Adir, G., & Pascu, N. E. (2014). How to design a logo. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 140–144.
  • Airey, D. (2010). Logo design love: A guide to creating iconic brand identities. New Riders.
  • Asan, H. (2024, Nisan 19). Logolardaki grafik sembollerin imgebilim perspektifinde çözümlemesi. İstanbul Arel Üniversitesi. https://www.academia.edu/122107316/Logolardaki_grafik_sembollerin_imgebilim_perspektifinde_çözümlemesi_Analysis_of_graphic_symbols_in_logos_in_the_perspective_of_imagology
  • Binsted, K. (1996). Machine humour: An implemented model of puns [Yayımlanmamış doktora tezi, University of Edinburgh].
  • Boden, M. A. (1994). Dimensions of creativity. MIT Press (ss. 347–356.)
  • Çetinkaya, S. (2024). Türk logo tasarımında öne çıkan isimler. N. Ç. Altuntepe (Ed.), Grafik tasarımın ilham verici alanları: Logo tasarımı (ss. 77–90). Özgür Yayınları.
  • Erden, O. (2020, Ekim 27). Türk Hava Yolları logosunun tarihsel gelişimi. Pazarlama Türkiye. https://pazarlamaturkiye.com/turk-hava-yollarinin-logosunun-tarihsel-gelisimi/
  • McCauley, J. (2017, Temmuz 7). The story of the Tour de France logo. Creative Bloq. https://www.creativebloq.com/logo-design/tour-de-france-logo-71515677
  • Maybach, V. (2021, Mayıs 6). FedEx logosu ve sembol anlamı – tarih ve evrim. Turbo Logo Blog. https://turbologo.com/tr/blog/fedex-logo/
  • Meron, Y. (2021). “What’s the brief?”: Building a discourse around the graphic design brief [Yayımlanmamış çalışma]. https://www.researchgate.net/publication/354097785_What's_the_Brief_Building_a_Discourse_around_the_Graphic_Design_Brief Mitsubishi Electric Corporation. (2024). History of our corporate logo. https://www.mitsubishielectric.com/en/about/history/logo/logo_more.html
  • Russell, S., & Norvig, P. (2010). Artificial intelligence: A modern approach (3rd ed.). Prentice Hall.
  • Samsung. (2025). Samsung marka kimliği. https://www.samsung.com/tr/about-us/brand-identity/logo/
  • Sawyer, R. K. (2006). Explaining creativity: The Science of Human Innovation. New York: Oxford University Press.
  • Turkish Airlines. (1996–2025). Hikayemiz. https://www.turkishairlines.com/tr-int/basin-odasi/hakkimizda/hikayemiz/
  • Uçar, T. F., & Akman, M. (2019). Bugünün ve geleceğin grafik tasarımı. Akdeniz Sanat Dergisi, 12(1), 9–21.
  • UTED. (2024, Haziran 10). Türk Hava Yolları logosu: Özgürlüğün kanatları ve uluslararası prestijin sembolü. https://www.uted.org/turk-hava-yollari-logosu-ozgurlugun-kanatlari-ve--uluslararasi-prestijin-sembolu
  • Vellest, R. (2012, Ekim 17). The hidden meaning behind really good logos. Web Designer Depot. https://webdesignerdepot.com/the-hidden-meaning-behind-really-good-logos/
  • Verganti, R., Vendraminelli, L., & Iansiti, M. (2020). Innovation and design in the age of artificial intelligence. Journal of Product Innovation Management, 37(1), 5–20.
  • World Logos. (2024, Haziran 8). Technology logos. https://logos-world.net/beats-logo/#google_vignette
  • Ziraat Bankası. (2025). Bankamız tarihçesi. https://www.ziraatbank.com.tr/tr/bankamiz/hakkimizda/bankamiz-tarihcesi
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Selin Çetinkaya 0000-0001-7577-8659

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date July 1, 2025
Submission Date April 11, 2025
Acceptance Date June 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Çetinkaya, S. (2025). LOGO TASARIMINDA YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ: MESUT MANİOĞLU VE AYHAN AKALP TASARIMLARI ÜZERİNDEN KARŞILAŞTIRMA. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(3), 784-802. https://doi.org/10.7456/tojdac.1674064


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png