The main purposes of phenomenological research are to seek reality from individuals’ narratives of their experiences and feelings, and to produce in-depth descriptions of the phenomenon. Phenomenological research studies in educational settings generally embody lived experience, perception, and feelings of participants about a phenomenon. This study aims to provide a general framework for researchers who are interested in phenomenological studies especially in educational setting. Additionally, the study provides a guide for researchers on how to conduct a phenomenological research and how to collect and analyze phenomenal data. The first part of the paper explains the underpinnings of the research methodology consisting of methodological framework and key phenomenological concepts. The second part provides guidance for a phenomenological research in education settings, focusing particularly on phenomenological data collection procedure and phenomenological data analysis methods.
Fenomenolojik araştırmaların temel amacı, bireyin deneyimlerinden ve duygularından yola çıkarak belli bir fenomenan üzerinde yaptığı anlatılarında gerçeği aramak ve bu fenomenana yönelik derinlemesine açıklamalar üretmektir. Eğitim ortamlarında fenomenolojik araştırmalar genellikle araştırmaya katılanların belli bir fenomenan hakkında yaşantıları, deneyimleri, algıları ve duyguları somutlaştırmak için kullanılır. Bu çalışma, özellikle eğitim ortamlarında fenomenolojik çalışmalarla ilgilenen araştırmacılar için genel bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, çalışmada fenomenolojik araştırmalar için veri toplamak ve bu fenomenal verileri analiz yapmak için araştırmacılara yön gösterici bir kılavuz olarak sunmak hedeflenmiştir. Çalışmanın ilk bölümü metodolojik çerçeve ve anahtar kavramlardan oluşan fenomenolojik araştırma metodolojisinin temellerini açıklamaktadır. İkinci bölümde ise özellikle eğitim ortamlarında bir fenomenolojik araştırma yapmak isteyen araştırmacılara yönelik fenomenolojik veri toplama prosedürü ve fenomenolojik veri analiz yöntemlerinin basamakları sunulmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Submission Date | February 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |