Recent advances in information technologies and their accessibility with ease have shaped the relations among the individuals and started to affect the social structure. These technologies have made parents’ roles more important. Parents’ attitudes towards their children who are surrounded by digital technologies and how these attitudes are perceived by their children are particularly important. In this context, the aim of this study is to determine the parental restrictions imposed towards the information technology use of secondary school students and their reasons. In addition, the awareness of the children towards the reasons of restrictions imposed by their parents has also been investigated. In this study, which is designed as a survey model, data were collected at different intervals to enable data diversity, conducted under the control of different researchers to enable researcher diversity, different data collection techniques were used to enable procedural diversity. The data were collected through “open-ended question form” and “semi-structured interview form”. For the analysis of the data, content analysis types; categorical data analysis and frequency analysis were employed. The results showed that mothers in particular, impose more restrictions and especially on girls. Mobile phone is the most restricted technology. Restrictions towards applications cause restrictions towards the technology that the applicationsare installed in some cases. Internet based applications are the most commonly restricted applications and parents impose restrictions on the use of social networks most. The main reason why the parents impose restrictions arise from the concern that their children’s educational activities, relations and responsibilities within the family, social lives, and their health might be negatively affected because of the time they spend using information technologies and their applications.
Keywords: Technology and human interaction, technology restriction, parents’ responsibilty, parental mediation, problematic technolgy use
Çocukların Gözüyle Ebeveynlerinin Bilişim Teknolojileri Kullanımlarına Yönelik Kısıtlamaları ve Nedenleri
Öz
Bilişim teknolojilerindeki gelişmeler ve bu teknolojilerin kolay erişilebilir hale gelmesi, bireyler arasındaki ilişkileri de şekillendirerek, aile ve beraberinde toplumsal yapıyı etkilemeye başlamıştır. Gelişen bu teknolojiler anne ve babaların bugüne kadar ki bireysel faaliyetlerini daha da önemli hale getirmiştir. Özellikle ailelerin, dijital teknolojilerle çevrili olarak büyüyen çocuklarına karşı tutumları ve bu tutumlarının çocukları tarafından nasıl algılandığı oldukça önemlidir. Bu doğrultuda gerçekleştirilen çalışmada; ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören çocuklara, bilişim teknolojileri ve uygulamalarına yönelik ebeveynleri tarafından getirilen kısıtlamalar ve nedenlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmada, çocukların gözüyle ebeveynleri tarafından getirilen kısıtlamaların nedenlerine yönelik farkındalıkları da belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda tarama modelinde tasarlanan çalışmada, veriler farklı zamanlarda toplanarak veri çeşitlemesi, birden fazla araştırmacı kontrolünde yürütülerek araştırmacı çeşitlemesi ve birden fazla veri toplama tekniği kullanılarak yöntemsel çeşitleme yapılmıştır. Verilerin “açık uçlu soru formu” ve “yarı yapılandırılmış görüşme formu” ile toplandığı çalışmanın analiz aşamasında, içerik analizi türlerinden kategorisel analiz ve frekans analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Gerçekleştirilen çalışma sonucunda; özellikle annelerin çocuklarına daha çok kısıtlama getirdikleri ve kısıtlamanın daha çok kız çocuklarına getirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Kısıtlama getirilen teknolojilerin başında ise cep telefonlarının yer aldığı ve uygulamalara yönelik getirilen kısıtlamanın, uygulamanın bulunduğu teknolojinin de kısıtlanmasına neden olabildiği görülmüştür. Kısıtlamaya neden olan uygulamaların başında ise internet temelli
uygulamaların yer aldığı ve ebeveynlerin özellikle bu uygulamalardan sosyal ağların kullanımına yönelik kısıtlama getirdikleri belirlenmiştir. Ebeveynlerin kısıtlama getirmelerindeki temel sebebin bilişim teknolojileri ve uygulamaları ile geçirilen zamandan dolayı çocuklarının; eğitim-öğretim faaliyetlerinin olumsuz etkilenmesi, aile içi görev ve ilişkilerin olumsuz etkilenmesi, sosyal hayatlarının olumsuz etkilenmesi ve sağlıklarının olumsuz etkilenebileceğine yönelik tedirginliklerinden kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Teknoloji-insan etkileşimi, teknoloji ve kısıtlama, ebeveyn sorumluluğu, ebeveyn kontrolü, problemli teknoloji kullanımı
Bilişim teknolojilerindeki gelişmeler ve bu teknolojilerin kolay erişilebilir hale gelmesi, bireyler arasındaki ilişkileri de şekillendirerek, aile ve beraberinde toplumsal yapıyı etkilemeye başlamıştır. Gelişen bu teknolojiler anne ve babaların bugüne kadar ki bireysel faaliyetlerini daha da önemli hale getirmiştir. Özellikle ailelerin, dijital teknolojilerle çevrili olarak büyüyen çocuklarına karşı tutumları ve bu tutumlarının çocukları tarafından nasıl algılandığı oldukça önemlidir. Bu doğrultuda gerçekleştirilen çalışmada; ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören çocuklara, bilişim teknolojileri ve uygulamalarına yönelik ebeveynleri tarafından getirilen kısıtlamalar ve nedenlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmada, çocukların gözüyle ebeveynleri tarafından getirilen kısıtlamaların nedenlerine yönelik farkındalıkları da belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda tarama modelinde tasarlanan çalışmada, veriler farklı zamanlarda toplanarak veri çeşitlemesi, birden fazla araştırmacı kontrolünde yürütülerek araştırmacı çeşitlemesi ve birden fazla veri toplama tekniği kullanılarak yöntemsel çeşitleme yapılmıştır. Verilerin “açık uçlu soru formu” ve “yarı yapılandırılmış görüşme formu” ile toplandığı çalışmanın analiz aşamasında, içerik analizi türlerinden kategorisel analiz ve frekans analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Gerçekleştirilen çalışma sonucunda; özellikle annelerin çocuklarına daha çok kısıtlama getirdikleri ve kısıtlamanın daha çok kız çocuklarına getirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Kısıtlama getirilen teknolojilerin başında ise cep telefonlarının yer aldığı ve uygulamalara yönelik getirilen kısıtlamanın, uygulamanın bulunduğu teknolojinin de kısıtlanmasına neden olabildiği görülmüştür. Kısıtlamaya neden olan uygulamaların başında ise internet temelli uygulamaların yer aldığı ve ebeveynlerin özellikle bu uygulamalardan sosyal ağların kullanımına yönelik kısıtlama getirdikleri belirlenmiştir. Ebeveynlerin kısıtlama getirmelerindeki temel sebebin bilişim teknolojileri ve uygulamaları ile geçirilen zamandan dolayı çocuklarının; eğitim-öğretim faaliyetlerinin olumsuz etkilenmesi, aile içi görev ve ilişkilerin olumsuz etkilenmesi, sosyal hayatlarının olumsuz etkilenmesi ve sağlıklarının olumsuz etkilenebileceğine yönelik tedirginliklerinden kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Teknoloji-insan etkileşimi, teknoloji ve kısıtlama, ebeveyn sorumluluğu, ebeveyn kontrolü, problemli teknoloji kullanımı
Parents’ Restrictions on Their Children’s Use of Information Technologies and Their Reasons From The Perspective of Their Children
Abstract
Recent advances in information technologies and their accessibility with ease have shaped the relations among the individuals and started to affect the social structure. These technologies have made parents’ roles more important. Parents’ attitudes towards their children who are surrounded by digital technologies and how these attitudes are perceived by their children are particularly important. In this context, the aim of this study is to determine the parental restrictions imposed towards the information technology use of secondary school students and their reasons. In addition, the awareness of the children towards the reasons of restrictions imposed by their parents has also been investigated. In this study, which is designed as a survey model, data were collected at different intervals to enable data diversity, conducted under the control of different researchers to enable researcher diversity, different data collection techniques were used to enable procedural diversity. The data were collected through “open-ended question form” and “semi-structured interview form”. For the analysis of the data, content analysis types; categorical data analysis and frequency analysis were employed. The results showed that mothers in particular, impose more restrictions and especially on girls. Mobile phone is the most restricted technology. Restrictions towards applications cause restrictions towards the technology that the applicationsare installed in some cases. Internet based applications are the most commonly restricted applications and parents impose restrictions on the use of social networks most. The main reason why the parents impose restrictions arise from the concern that their children’s educational activities, relations and responsibilities within the family, social lives, and their health might be negatively affected because of the time they spend using information technologies and their applications.
Keywords: Technology and human interaction, technology restriction, parents’ responsibilty, parental mediation, problematic technolgy use
Teknoloji-insan etkileşimi teknoloji ve kısıtlama ebeveyn sorumluluğu ebeveyn kontrolü problemli teknoloji kullanımı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2016 |
Submission Date | September 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 1 |