Research Article
BibTex RIS Cite

Akademisyenlerde Serbest Zamanda Sıkılma Algısı ile Sosyal Dahil Olma İlişkisinin İncelenmesi

Year 2024, , 362 - 371, 30.10.2024
https://doi.org/10.22282/tojras.1488552

Abstract

Bu araştırma, akademisyenlerin serbest zamanlarında sıkılma algıları ile sosyal dahil olma düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Ayrıca, çeşitli değişkenlere göre akademisyenlerin serbest zaman sıkılma algısı düzeyleri ve sosyal dahil olma düzeylerini karşılaştırılması da hedeflenmektedir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli ve kolayda örnekleme yöntemi kullanılmış olup çalışma grubu, çeşitli üniversitelerde görev yapan ve bilgileri Yüksek Öğretim Kurumu bilgi panelinde yer alan 403 (Ortyaş = 41.15 ± 11.27) akademisyenden oluşturulmuştur. Katılımcılara "Serbest Zaman Sıkılma Algısı Ölçeği (SZSAÖ)" ve "Sosyal Dahil Olma Ölçeği (SDOÖ)" uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi için tanımlayıcı istatistikler, çarpıklık ve basıklık testleri, MANOVA, ANOVA ve Pearson korelasyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. MANOVA sonuçlarına göre, cinsiyet değişkeninin "SZSAÖ"nin "doyumsuzluk" ve "sıkılma" alt boyutlarında katılımcıların ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p< .05). Görev yapılan üniversite türü değişkenine göre yapılan analiz sonuçları da katılımcıların "SZSAÖ"nin "doyumsuzluk" alt boyutu ortalama puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğunu göstermiştir (p< .05). Katılımcıların "SZSAÖ" ve "SDOÖ" ortalama puanları akademik unvan değişkenine göre incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p> .05). Ayrıca, serbest zaman aktivitelerine katılım durumu değişkenine göre yapılan analiz sonuçları, "SZSAÖ"nin "sıkılma" ve "SDOÖ"nün tüm alt boyutlarında katılımcıların ortalama puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir (p< .01). Sonuç olarak, akademisyenlerde serbest zaman sıkılma algısı ile sosyal dahil olma düzeyi arasında istatistiksel olarak negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu durum, serbest zaman sıkılma algısının azaldıkça sosyal dahil olmanın arttığını göstermektedir.

References

  • Iso-Ahola SE, Weissinger E. Perceptions of boredom in leisure: Conceptualization, reliability and validity of the leisure boredom scale. Journal of leisure Research. 1990;22(1):1-17.
  • Sönmez A, Gürbüz B, Koçak F. Üniversite yaşamına uyum ile serbest zamanda sıkılma algısı ilişkisinin belirlenmesi. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi.10-13 Mayıs, Bodrum, 2018.
  • Kil N, Kim J, Park J, Lee C. Leisure boredom, leisure challenge, smartphone use, and emotional distress among US college students: are they interrelated? Leisure Studies. 2021;40(6):779-792.
  • Biolcati R, Mancini G, Trombini E. Proneness to boredom and risk behaviors during adolescents’ free time. Psychological reports. 2018;121(2):303-323.
  • Iso-Ahola SE, Crowley ED. Adolescent substance abuse and leisure boredom. Journal of Leisure Research; 1991;23(3):260-271.
  • Wang WC. Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and internet addiction in undergraduates in Taiwan. Psychological reports. 2019;122(5):1651-1665.
  • Atkinson AB, Marlier E. Analysing and measuring social inclusion in a global context. United Nations. 2010.
  • Wilson C, Secker J. Validation of the social inclusion scale with students. Social Inclusion. 2015;3(4):52-62.
  • Atkinson AB, Guio AC, Marlier E. Monitoring the evolution of income poverty and real incomes over time. CASE Paper 188, Centre for Analysis of Social Exclusion, London School of Economics, London, 2015.
  • Jehoel-Gijsbers G, Vrooman C. Explaining social exclusion; A theoretical model tested in the Netherlands. The Netherlands Institute for Social Research/SCP. 2007.
  • Masanovic, B. Impact of physical exercise programs and programs of social activity on public health and social inclusion of young people. Iranian Journal of Public Health. 2019;48(6):1180.
  • Litwiller F, White C, Gallant KA, Gilbert R, Hutchinson S, Hamilton-Hinch B, Lauckner H. The benefits of recreation for the recovery and social inclusion of individuals with mental illness: An integrative reviev. Leisure Sciences. 2017;39(1):1-19.
  • Freire T, Teixeira A. The influence of leisure attitudes and leisure satisfaction on adolescents’ positive functioning: The role of emotion regulation. Frontiers in Psychology. 2018;9:358791.
  • Tan WK, Lu KJ. Smartphone use at tourist destinations: Interaction with social loneliness, aesthetic scope, leisure boredom, and trip satisfaction. Telematics and Informatics. 2019;39:64-74.
  • Spruyt B, Vandenbossche L, Keppens G, Siongers J, Van Droogenbroeck F. Social differences in leisure boredom and its consequences for life satisfaction among young people. Child Indicators Research. 2018;11:225-243.
  • Hendricks G, Savahl S, Florence M. Adolescent peer pressure, leisure boredom, and substance use in low-income Cape Town communities. Social Behavior and Personality: An InternationalJjournal. 2015;43(1):99-109.
  • Sarol H, Çimen Z. Why people participate leisure time physical activity: A Turkish perpective. Pamukkale Journal of Sport Science. 2017;8(1):63-72.
  • Aydın İ, Öncü E, Akbulut V, Küçük-Kılıç S. Öğretmen adaylarında boş zaman sıkılma algısı ve psikolojik sağlamlık ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2019;21(1):1-15.
  • Aydıner-Boylu A, Günay G, Ersoy AF. Üniversite öğrencilerinde algılanan sosyal desteğin yalnızlık üzerindeki etkisinin incelenmesi. Sosyoekonomi. 2019;27(41):211-222.
  • Doğan M, Elçi G, Gürbüz B. Serbest zaman doyumu, serbest zamanda sıkılma algısı, iş tatmini ilişkisi: akademisyenler üzerine bir araştırma. SPORMETRE. 2019;17(1):154-164.
  • Aksoy Y. Rekreasyonel faaliyet olarak fiziksel aktivitelerin otizmli çocuklarda sosyal iletişime yönelik etkileri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2020;5(1):1-9.
  • Kara FM, Gücal AÇ. Akademisyenlerde işkolikliğin belirlenmesinde serbest zamanda sıkılma algısının rolü. Başkent Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2016;1(1);47-62.
  • Gönül B, Şahin-Acar B. Çocukların toplumsal cinsiyet bağlamında sosyal dâhil etme yargıları. Türk Psikoloji Dergisi. 2018;33(82):67-80.
  • Mašanović B, Popović S, Bjelica D, Vukotic M, Zoric G. The effects of physical activity on depressive symptoms among elderly people: a systematic review. In Proceedings World Congress of Performance Analysis of Sport XII. 2018;(Vol. 423).
  • Blalock HM. Social statistics. (2nd Edn.), NY: Graw-Hill. 1972.
  • Gürbüz S, Şahin F. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 2018. p. 107.
  • Kara F, Gurbuz B, Oncu E. Leisure boredom scale: the factor structure and the demographic differences. Turkish Journal of Sport and Exercise. 2014;16(2):28-35.
  • Ilgaz A, Akgöz A, Gözüm S. Validity and reliability of the Turkish version of the social inclusion scale. Turkish Journal of Geriatrics/Türk Geriatri Dergisi. 2019;22(1):150-162.
  • Serdar E, Demirel M, Harmandar Demirel D. The relationship between the leisure boredom, leisure satisfaction, and smartphone addiction: A study on university students. International Journal of Technology in Education. 2022;5(1):30-42.
  • Kara FM. Internet addiction: Relationship with perceived freedom in leisure, perception of boredom and sensation seeking. Higher Education Studies. 2019;9(2):131-140.
  • Gürbüz B, Kara FM, Sarol H. Türk kadınlarının serbest zamanda sıkılma algısı, benlik saygısı ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2017;19(4):188-198.
  • Koçak F, Gürbüz B. Promoting social inclusion for adult communities: The moderating role of leisure constraints on life satisfaction in five European countries. Journal of Community & Applied Social Psychology. 2024;34(3):1-14.
  • Anderson LS. Leisure education from an ecological perspective: Inclusion and advocacy in community leisure. Leisure/Loisir. 2020;44(3):353-373.
  • An J, Payne LL, Lee M, Janke MC. Understanding boredom and leisure in later life: a systematic review. Innovation in Aging. 2023;7(8):1-14.
  • Labuschagne N, Schreck CM, Weilbach JT. Patterns of participation in active recreation and leisure boredom among university students. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation. 2023;45(2):46-62.
  • Kara FM, Gürbüz B, Sarol H. An investigation of adult’s leisure boredom, perceived social competence and self-esteem. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS. 2018;4(4):113-121.
  • Sönmez A, Gürbüz B. Üniversite öğrencilerinde serbest zaman doyumu ile üniversite yaşamına uyum ilişkisinin incelenmesi. Journal of Computer and Education Research. 2022;10(20):481-502.
  • Arora, RG. Happiness among higher education academicians: a demographic analysis. Rajagiri Management Journal. 2020;14(1):3-17.

Analysis Of The Relationship Between Leisure Boredom And Social Inclusion Among Academicians

Year 2024, , 362 - 371, 30.10.2024
https://doi.org/10.22282/tojras.1488552

Abstract

This study was conducted to examine the relationship between academics' perceptions of boredom during their leisure time and their levels of social inclusion. Additionally, it aims to compare academics' levels of boredom during leisure time and social inclusion levels according to various variables. The study employed a relational survey model and convenience sampling method, with a study group consisting of 403 academics working at various universities and whose information is available in the Higher Education Information System panel (Mean Age = 41.15 ± 11.27). Participants were administered the "Leisure Boredom Scale (LBS)" and the "Social Inclusion Scale (SIS)". Descriptive statistics, skewness and kurtosis tests, MANOVA, ANOVA, and Pearson correlation analysis methods were used for data analysis. According to the MANOVA results, there was a statistically significant difference in the average scores of participants in the "LBS" "discontent" and "boredom" sub-dimensions based on the gender variable (p< .05). Analysis results based on the type of university where the participants work also showed a statistically significant difference in the average scores of the "LBS" "discontent" sub-dimension (p< .05). When the average scores of participants in the "LBS" and "SIS" were examined based on the academic title variable, no statistically significant difference was found (p> .05). Additionally, the analysis results based on the participation status in leisure time activities indicated statistically significant differences in the average scores of participants in the "LBS" "boredom" and "SIS" sub-dimensions (p< .01). In conclusion, a statistically significant negative relationship was identified between leisure time boredom perception and social inclusion level among academics. This suggests that as leisure time boredom perception decreases, social inclusion increases.

References

  • Iso-Ahola SE, Weissinger E. Perceptions of boredom in leisure: Conceptualization, reliability and validity of the leisure boredom scale. Journal of leisure Research. 1990;22(1):1-17.
  • Sönmez A, Gürbüz B, Koçak F. Üniversite yaşamına uyum ile serbest zamanda sıkılma algısı ilişkisinin belirlenmesi. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi.10-13 Mayıs, Bodrum, 2018.
  • Kil N, Kim J, Park J, Lee C. Leisure boredom, leisure challenge, smartphone use, and emotional distress among US college students: are they interrelated? Leisure Studies. 2021;40(6):779-792.
  • Biolcati R, Mancini G, Trombini E. Proneness to boredom and risk behaviors during adolescents’ free time. Psychological reports. 2018;121(2):303-323.
  • Iso-Ahola SE, Crowley ED. Adolescent substance abuse and leisure boredom. Journal of Leisure Research; 1991;23(3):260-271.
  • Wang WC. Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and internet addiction in undergraduates in Taiwan. Psychological reports. 2019;122(5):1651-1665.
  • Atkinson AB, Marlier E. Analysing and measuring social inclusion in a global context. United Nations. 2010.
  • Wilson C, Secker J. Validation of the social inclusion scale with students. Social Inclusion. 2015;3(4):52-62.
  • Atkinson AB, Guio AC, Marlier E. Monitoring the evolution of income poverty and real incomes over time. CASE Paper 188, Centre for Analysis of Social Exclusion, London School of Economics, London, 2015.
  • Jehoel-Gijsbers G, Vrooman C. Explaining social exclusion; A theoretical model tested in the Netherlands. The Netherlands Institute for Social Research/SCP. 2007.
  • Masanovic, B. Impact of physical exercise programs and programs of social activity on public health and social inclusion of young people. Iranian Journal of Public Health. 2019;48(6):1180.
  • Litwiller F, White C, Gallant KA, Gilbert R, Hutchinson S, Hamilton-Hinch B, Lauckner H. The benefits of recreation for the recovery and social inclusion of individuals with mental illness: An integrative reviev. Leisure Sciences. 2017;39(1):1-19.
  • Freire T, Teixeira A. The influence of leisure attitudes and leisure satisfaction on adolescents’ positive functioning: The role of emotion regulation. Frontiers in Psychology. 2018;9:358791.
  • Tan WK, Lu KJ. Smartphone use at tourist destinations: Interaction with social loneliness, aesthetic scope, leisure boredom, and trip satisfaction. Telematics and Informatics. 2019;39:64-74.
  • Spruyt B, Vandenbossche L, Keppens G, Siongers J, Van Droogenbroeck F. Social differences in leisure boredom and its consequences for life satisfaction among young people. Child Indicators Research. 2018;11:225-243.
  • Hendricks G, Savahl S, Florence M. Adolescent peer pressure, leisure boredom, and substance use in low-income Cape Town communities. Social Behavior and Personality: An InternationalJjournal. 2015;43(1):99-109.
  • Sarol H, Çimen Z. Why people participate leisure time physical activity: A Turkish perpective. Pamukkale Journal of Sport Science. 2017;8(1):63-72.
  • Aydın İ, Öncü E, Akbulut V, Küçük-Kılıç S. Öğretmen adaylarında boş zaman sıkılma algısı ve psikolojik sağlamlık ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2019;21(1):1-15.
  • Aydıner-Boylu A, Günay G, Ersoy AF. Üniversite öğrencilerinde algılanan sosyal desteğin yalnızlık üzerindeki etkisinin incelenmesi. Sosyoekonomi. 2019;27(41):211-222.
  • Doğan M, Elçi G, Gürbüz B. Serbest zaman doyumu, serbest zamanda sıkılma algısı, iş tatmini ilişkisi: akademisyenler üzerine bir araştırma. SPORMETRE. 2019;17(1):154-164.
  • Aksoy Y. Rekreasyonel faaliyet olarak fiziksel aktivitelerin otizmli çocuklarda sosyal iletişime yönelik etkileri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2020;5(1):1-9.
  • Kara FM, Gücal AÇ. Akademisyenlerde işkolikliğin belirlenmesinde serbest zamanda sıkılma algısının rolü. Başkent Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2016;1(1);47-62.
  • Gönül B, Şahin-Acar B. Çocukların toplumsal cinsiyet bağlamında sosyal dâhil etme yargıları. Türk Psikoloji Dergisi. 2018;33(82):67-80.
  • Mašanović B, Popović S, Bjelica D, Vukotic M, Zoric G. The effects of physical activity on depressive symptoms among elderly people: a systematic review. In Proceedings World Congress of Performance Analysis of Sport XII. 2018;(Vol. 423).
  • Blalock HM. Social statistics. (2nd Edn.), NY: Graw-Hill. 1972.
  • Gürbüz S, Şahin F. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 2018. p. 107.
  • Kara F, Gurbuz B, Oncu E. Leisure boredom scale: the factor structure and the demographic differences. Turkish Journal of Sport and Exercise. 2014;16(2):28-35.
  • Ilgaz A, Akgöz A, Gözüm S. Validity and reliability of the Turkish version of the social inclusion scale. Turkish Journal of Geriatrics/Türk Geriatri Dergisi. 2019;22(1):150-162.
  • Serdar E, Demirel M, Harmandar Demirel D. The relationship between the leisure boredom, leisure satisfaction, and smartphone addiction: A study on university students. International Journal of Technology in Education. 2022;5(1):30-42.
  • Kara FM. Internet addiction: Relationship with perceived freedom in leisure, perception of boredom and sensation seeking. Higher Education Studies. 2019;9(2):131-140.
  • Gürbüz B, Kara FM, Sarol H. Türk kadınlarının serbest zamanda sıkılma algısı, benlik saygısı ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2017;19(4):188-198.
  • Koçak F, Gürbüz B. Promoting social inclusion for adult communities: The moderating role of leisure constraints on life satisfaction in five European countries. Journal of Community & Applied Social Psychology. 2024;34(3):1-14.
  • Anderson LS. Leisure education from an ecological perspective: Inclusion and advocacy in community leisure. Leisure/Loisir. 2020;44(3):353-373.
  • An J, Payne LL, Lee M, Janke MC. Understanding boredom and leisure in later life: a systematic review. Innovation in Aging. 2023;7(8):1-14.
  • Labuschagne N, Schreck CM, Weilbach JT. Patterns of participation in active recreation and leisure boredom among university students. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation. 2023;45(2):46-62.
  • Kara FM, Gürbüz B, Sarol H. An investigation of adult’s leisure boredom, perceived social competence and self-esteem. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS. 2018;4(4):113-121.
  • Sönmez A, Gürbüz B. Üniversite öğrencilerinde serbest zaman doyumu ile üniversite yaşamına uyum ilişkisinin incelenmesi. Journal of Computer and Education Research. 2022;10(20):481-502.
  • Arora, RG. Happiness among higher education academicians: a demographic analysis. Rajagiri Management Journal. 2020;14(1):3-17.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports and Recreation
Journal Section Research Article
Authors

Ali Sönmez 0000-0002-3700-2478

Umut Davut Başoğlu 0000-0002-8885-9543

Osman Şengül This is me 0000-0001-6065-1620

Publication Date October 30, 2024
Submission Date May 22, 2024
Acceptance Date September 10, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

Vancouver Sönmez A, Başoğlu UD, Şengül O. Akademisyenlerde Serbest Zamanda Sıkılma Algısı ile Sosyal Dahil Olma İlişkisinin İncelenmesi. TOJRAS. 2024;13(4):362-71.