This research was carried out to determine the metaverse knowledge levels of physical education teachers and to compare them in terms of various variables. Relational screening model was used in the research. While the population of the research consists of physical education teachers working in schools in Erzurum, the sample group consists of 157 physical education teachers, 136 of whom are male and 21 are female. In order to collect data, the “Personal Information Form” was created by the researchers to determine the demographic characteristics of the participants, to determine the knowledge level of physical education teachers about the metaverse, 4 sub-types of technology, social, digitalization and lifestyle, which are 5-point Likert type developed by Süleymanoğulları The "Metaverse Scale" consisting of a dimension and 15 questions was used. Descriptive statistics were used to determine the demographic variables of physical education teachers. T-Test was applied to compare the metaverse knowledge levels of the participants according to their gender, marital status and previous hearing of the term metaverse. One-Way ANOVA test was used in the comparison of age and length of service, and the level of significance was determined as p=0.05. No significant differences were found in the comparison of the metaverse knowledge levels of the participants according to gender and length of service (p>0.05); Significant differences were found according to marital status, hearing the term metaverse, and age (p<0.05). According to the results, single teachers in the social sub-dimension are higher than married teachers, and those who have heard the term metaverse are higher than those who have not heard of the term in digitalization, lifestyle and general metaverse knowledge; In the lifestyle sub-dimension, it was determined that those in the 32-26 age group and 37 years old and older age group were at a higher level than those in the 27-31 age group.
Bu araştırma, beden eğitimi öğretmenlerinin metaverse bilgi düzeyleri tespit edilerek çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini Erzurum ilindeki okullarda görev yapan beden eğitimi öğretmenleri oluştururken, örneklem grubunu 136’sı erkek 21’i kadın olmak üzere 157 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplamak için katılımcıların demografik özelliklerini tespit etmek amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ve beden eğitimi öğretmenlerinin metaverse hakkında bilgi düzeylerini belirlemek için ise Süleymanoğulları vd., (2022) tarafından geliştirilen 5’li Likert tip olan ve teknoloji, sosyal, dijitalleşme ve yaşam biçimi olmak üzere 4 alt boyut ve 15 sorudan oluşan “Metaverse Ölçeği” kullanılıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin demografik değişkenlerini tespit etmek amacıyla tanımlayıcı istatistik yapılmıştır. Katılımcıların cinsiyet, medeni durum ve metaverse terimini daha önce duyma durumlarına göre meteverse bilgi düzeylerini karşılaştırmak için T-Testi; yaş ve hizmet süresi değişkenine göre karşılaştırılmasında ise One-Way ANOVA testi uygulanmış olup anlamlılık düzeyi p=0,05 olarak belirlenmiştir. Katılımcıların cinsiyet ve hizmet sürelerine göre metaverse bilgi düzeylerinin karşılaştırılmasında anlamlı farklılıklara rastlanmamış (p>0,05); medeni durum, metaverse terimini duyma ve yaş değişkenine göre anlamlı farklılıklara rastlanmıştır (p<0,05). Elde edilen sonuçlara göre, sosyal alt boyutunda bekar olan öğretmenlerin evli olan öğretmenlere oranla daha yüksek, dijitalleşme, yaşam biçimi ve genel metaverse bilgi düzeyinde metaverse terimini duyanların duymayanlara göre daha yüksek ve yaşam biçimi alt boyutunda 32-26 yaş ile 37 yaş ve üstü yaş grubunda olanların 27-31 yaş grubundakilere oranla daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 29, 2023 |
Publication Date | January 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |