This study aims to determine the level of critical thinking disposition and reflective thinking skills towards problem-solving of sports science students, to examine the difference between reflective thinking and critical thinking disposition total score averages according to some demographic variables, and to examine critical thinking disposition as a predictor of reflective thinking. Among the scanning models, single and relational scanning were used together. The study was conducted with 259 volunteer students from a sports sciences faculty with 1041 students at a state university in Turkey. A self-report measure with three parts was administered: Demographic Data Form; Reflective Thinking Skill Scale towards Problem Solving, and California Critical Thinking Disposition Inventory. According to the assumption of normal distribution of the data set, frequency analysis, one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson correlation analysis, and regression analysis were used for the analysis. As a result of the analysis, the students studying in the sports management department had the highest mean critical thinking score. While the reflective thinking score of the participants who studied for 4-5 hours is significantly higher, the critical thinking scores of the participants who studied for more than 6 hours were significantly the highest. In addition, the reflective thinking scores of the participants who spent less than 1 hour for the activity were found to be significantly lower. The participants who saw the contribution of the education given at school to reflective thinking as good had the highest reflective thinking score. As a result of the correlation analysis, it was observed that there were statistically significant, low-level, and positive relationships between critical thinking and reflective thinking. There are positive correlations between critical thinking skills and all three sub-dimensions of reflective thinking. There are positive correlations between reflective thinking and four sub-dimensions of critical thinking. Regression analysis has shown that critical thinking predicts reflective thinking. Whether reflective thinking predicts critical thinking or vice versa, it has been concluded that the development of one will also affect the other.
Bu çalışmanın amacı, spor bilimleri öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin düzeyini belirlemek, yansıtıcı düşünme ve eleştirel düşünme eğilimi toplam puan ortalamaları arasındaki farkı bazı demografik değişkenlere göre incelemek ve eleştirel düşünme eğiliminin yansıtıcı düşünmenin bir yordayıcısı olarak incelenmesidir. Tarama modellerinden tek ve ilişkisel tarama birlikte kullanılmıştır. Çalışma Türkiye'de bir devlet üniversitesinde spor bilimleri fakültesinde öğrenim görmekte olan 1041 öğrencinin gönüllü 259 öğrencisiyle yürütülmüştür. Üç bölümden oluşan bir kişisel bildirim ölçeği uygulanmıştır: Demografik Veri Formu; Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Beceri Ölçeği ve California Eleştirel Düşünme Eğilimi Envanteri. Veri setinin normal dağıldığı varsayımına göre analizlerde frekans analizi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda spor yöneticiliği bölümünde okuyan öğrencilerin en yüksek eleştirel düşünme puan ortalamasına sahip olduğu görülmüştür. 4-5 saat ders çalışan katılımcıların yansıtıcı düşünme puanları anlamlı olarak daha yüksek olurken, 6 saatten fazla ders çalışan katılımcıların eleştirel düşünme puanları anlamlı olarak daha yüksekti. Ayrıca etkinlik için 1 saatten az zaman harcayan katılımcıların yansıtıcı düşünme puanları anlamlı olarak daha düşük bulunmuştur. Okulda verilen eğitimin yansıtıcı düşünmeye katkısını iyi gören katılımcılar en yüksek yansıtıcı düşünme puanına sahip olmuştur. Korelasyon analizi sonucunda eleştirel düşünme ile yansıtıcı düşünme arasında istatistiksel olarak anlamlı, düşük düzeyde ve pozitif yönde ilişkiler olduğu görülmüştür. Eleştirel düşünme becerileri ile yansıtıcı düşünmenin her üç alt boyutu arasında pozitif yönde ilişkiler vardır. Yansıtıcı düşünme ile eleştirel düşünmenin dört alt boyutu arasında pozitif yönde ilişkiler vardır. Regresyon analizi, eleştirel düşünmenin yansıtıcı düşünmeyi yordadığını göstermiştir. Yansıtıcı düşünme eleştirel düşünmeyi yordasın ya da tersi olsun, birinin gelişiminin diğerini de etkileyeceği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 4 |