Review Article
BibTex RIS Cite

An investigation of Google comments on experience museums in Türkiye

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 36 - 48, 07.01.2025
https://doi.org/10.48119/toleho.1560521

Abstract

Experience museums, which have recently started to serve, offer different experiences to visitors by bringing technology and history together. Bringing a new perspective to museum activities, experience museums offer visitors an interactive and participatory experience. This study aims to analyze Google comments on experience museums in Turkey. For this purpose, the qualitative research technique was used. The study included 406 comments about Hagia Sophia History and Experience Museum, 217 comments regarding Ephesus Experience Museum, and 219 comments about IMM Kültür AŞ Digital Museum on Google until April 27, 2024. The data were analyzed using the qualitative analysis program MAXQDA. In light of the findings, codes were created positive and negative themes. It was determined that visitors were generally satisfied with the experience museums, and the most common complaint was about museum entrance fees.

Ethical Statement

Etik izin gerektirmemektedir.

Supporting Institution

Destekleyen kuruluş bulunmamaktadır.

Project Number

* Bu çalışma 24-25 Mayıs tarihinde Kütahya'da gerçekleştirilen VI. Ulusal Turist Rehberliği Kongresi’nde sözlü olarak sunulmuştur.

Thanks

Katkıları için hakemlere teşekkür ederiz.

References

  • Agrawal, S., Simon., A., Bech, S., Baerentsen, K. and Forchhammer, S. (2019). Defining immersion: Literature review and implications for research on immersive audiovisual experiences. Hal Open Science, pp. 1-14.
  • África, R. G., González-Rodríguez, M. R., & Díaz-Fernández, M. C. (2023). Salient features and emotions elicited from a virtual reality experience: The immersive Van Gogh exhibition. Quality & Quantity, pp. 1-20.
  • Barry, A., Thomas, G., Debenham, P., & Trout, J. (2012). Augmented reality in a public space: The Natural History Museum, London. Computer, 45(7), pp. 42-47.
  • Chan, J.K.L. (2009). The consumption of museum service experiences: Benefits and value of museum experiences. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(2-3), pp. 173-196.
  • Chang, S. ve Lin R. (2015). Building a total customer experience model: Applications for the travel experiences in Taiwan’s creative life Industry. Journal of Travel and Tourism Marketing, 32(4), pp. 438-453.
  • Çuhadar, Y. (2024). Eskişehir lületaşı müzesi ziyaretçilerinin deneyimlerinin incelenmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1), 154-175.
  • Dijital Deneyim Müzesi (2024). https://dijitaldeneyimmuzesi.com/about.html, (Retreived March 15, 2024).
  • DEM Museum (2024a). https://www.demmuseums.com/tr/dem-museums-deneyim-muzesi, (Retreived March 15, 2024).
  • DEM Museum (2024b). https://www.demmuseums.com/tr/muzeler/efes-deneyim-muzesi/, (Retreived March 15, 2024).
  • DEM Museum (2024c). https://www.demmuseums.com/tr/muzeler/ayasofya-tarih-ve-deneyim-muzesi/, (Retreived March 15, 2024).
  • Doğruer, F. S. Dijital çağın müzecilik deneyimi: Metaverse müze. Türk Arkeoloji ve Etnografya Dergisi, (86), pp. 65-81.
  • Emekli, G. (2003). Kültür mirasının kültürel turizm yaklaşımıyla değerlendirilmesi. 2. Coğrafi Çevre Koruma ve Turizm Sempozyumu, 16-18, Nisan 2003, İzmir.
  • Errichiello, L., Micera, R., Atzeni, M., & Chiappa, G. D. (2019). Exploring the implications of wearable VR technology for museum visitors’ experience: A cluster analysis. International Journal of Tourism Research, 21(5), pp. 590–605.
  • Ersöz, B., & Özmen, M. (2020). Dijitalleşme ve bilişim teknolojilerinin çalışanlar üzerindeki etkileri. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 11(42), pp. 170-179.
  • Ergin, G. (2022). Müze deneyiminin dijital teknolojilerle oyunlaştırılması. IDA: International Design and Art Journal, 4(2), pp. 200-213.
  • Göktaş, L. S., & Dinçer, M. Z. (2017). İstanbul'da bulunan özel müzelere yönelik E-yorumların içerik analiziyle birlikte değerlendirilmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 4 (Special Issue 1), pp. 328-342.
  • Hosany, S., ve Witham, M. (2010). Dimensions of cruisers’ experiences, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, 49(3), pp. 351-364.
  • ICOM (2024). Uluslararası Müzeler Konseyi, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/, (Retreived June 20, 2024).
  • Kahraman, Z. (2021). Sanal müzecilikte yeni yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 3(2), pp. 145-160.
  • Kahraman, Ö., & Candan, D. K. (2024). Experience museology and Ephesus experience museum. Yedi, (Sanatta Dijitalizm [Özel Sayı]), pp. 115-127.
  • Kervankıran, İ. (2014). Dünyada değişen müze algısı ekseninde Türkiye’deki müze turizmine bakış. Turkish Studies, 9(11), pp. 345-369.
  • Kılıcı L, & Köroğlu, Ö. (2023). Müzecilik alanında yayımlanan makalelerin bibliyometrik analizi (2000-2022 Yılları). Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 24(2), pp. 99-114.
  • Korkmaz, H. (2020). Troya müzesi elektronik ziyaretçi yorumlarının hizmet özellikleri, memnuniyet ve tavsiye açısından incelenmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(1), pp. 43-56.
  • Köroğlu, Ö., Dumanlı, Ş., Semih, Ş. A. L. K., İnanir, İ., Gürsoy, H., Bahar, A. K., & Özgöller, G. (2017). Müzelere yönelik olumsuz kullanıcı güdümlü içerik çözümlemesi: Trıpadvısor.com örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(3), pp. 29-48.
  • Köroğlu, Ö., Balıkoğlu, A., Acun Köksalanlar, A. & Türkmen, M.T. (2020). Müzecilik ve Müze Rehberliği. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı ekitap (2024). https://ekitap.ktb.gov.tr/tr-80160/muze-cesitleri.html, (Retreived April 8, 2024).
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2024a). https://destek.ktb.gov.tr/tr-134994/muze-nedir.html, (Retreived April 8, 2024).
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2024b). https://kvmgm.ktb.gov.tr/tr-44980/duyurular.html, (Retreived April 8, 2024).
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2024c). https://ekitap.ktb.gov.tr/tr-80160/muze-cesitleri.html, (Retreived April 8, 2024).
  • Li, J., Wider, W., Ochiai, Y., & Fauzi, M. A. (2023). A bibliometric analysis of immersive technology in museum exhibitions: Exploring user experience. Frontiers in Virtual Reality, 4, 1240562.
  • Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29(3), pp. 458-468.
  • Madran, E. (1996). Cumhuriyet’in ilk otuz yılında (1920-1950) koruma alanının örgütlenmesi. ODTU MFD, 16(1-2): pp. 59-97.
  • Maklan, S., ve Klaus, P. (2011). Customer experience: Are we measuring the right things? International Journal of Market Research, 53(6), pp. 771-792.
  • Mavrin, I., Mesić, H. & Banović, A. P. (2023). Gamification and immersive experiences in museums as audience development strategy – the case of Croatian museums. Collegium Antropologicum, 47(4), pp. 287-296.
  • Otto, J. E. & Ritchie, J. R. B. (1996). The service experience in tourism, Tourism Management, 17 (3), pp. 165-174.
  • Özer, Ö., Sop, S. A. and Avcı, U. (2013). A comparison of museum visitors’ expectations within the context of faith tourism, International Conference on Religious Tourism and Tolerance, 09-12 May 2013, Konya, pp. 57-65. Radder, L. & Han, X. (2015). An Examination of the museum experience based on pine and gilmore’s experience economy realms, Journal of Applied Business Research, 31(2), pp. 455-470.
  • Sarı Gök, H., & Şalvarcı, S. (2021). Türkiye’deki gastronomi temalı müzelere yönelik çevrimiçi ziyaretçi deneyimlerinin incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18(1), pp. 120-140.
  • Sop, S. A., Ongun, U., & Abalı, R. (2020). Müze deneyimini etkileyen unsurlar: çevrimiçi yorumlar üzerine nitel bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), pp. 1123-1138.
  • Soylu B. Ç. (2024). Efes Deneyim Müzesi ziyaretçi yorumlarının unutulmaz müze deneyimi ve davranışsal niyetler kapsamında incelenmesi (Investigation of visitor comments of Ephesus Experience Museum within the scope of memorable museum experience and behavioral intentions). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(3), pp. 2030-2048.
  • Sürme, M., & Atılgan, E. (2020). Sanal müzede sanal tur yapan bireylerin memnuniyet düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), pp. 1794-1805.
  • Sylaiou S., Mania K., Karoulis A., White M. (2010). Exploring the relationship between presence and enjoyment in a virtual museum. International Journal of Human-Computer Studies, 68(5), pp. 243-253.
  • Tokgöz, R. (2018). https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/muzelerdeki-tarih-yolculugunda-teknoloji-devrimi-366388.html, (Retreived April 10, 2024).
  • Türkiye Turizm Statejisi, (2023). https://www.ktb.gov.tr/Eklenti/906,ttstratejisi2023pdf.pdf?0, (Retreived October 25, 2024).
  • Varnacı Uzun, F. (2023). Trıpadvısor ziyaretçi yorumları ile Hatay Arkeoloji Müzesi’nin depremler öncesi durumunun değerlendirilmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(İhtisaslaşma), 18-41.
  • Yang, X., & Zhang, L. (2022). Smart tourism technologies towards memorable experiences for museum visitors. Tourism Review, 77(4), pp. 1009-1023.
  • Yeşilyurt, H., & Arıca, R. (2018). Mutfak müzesi ziyaretçilerinin deneyimlerinin incelenmesi: Emine Göğüş Mutfak Müzesi örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), pp. 60-70.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 36 - 48, 07.01.2025
https://doi.org/10.48119/toleho.1560521

Abstract

Project Number

* Bu çalışma 24-25 Mayıs tarihinde Kütahya'da gerçekleştirilen VI. Ulusal Turist Rehberliği Kongresi’nde sözlü olarak sunulmuştur.

References

  • Agrawal, S., Simon., A., Bech, S., Baerentsen, K. and Forchhammer, S. (2019). Defining immersion: Literature review and implications for research on immersive audiovisual experiences. Hal Open Science, pp. 1-14.
  • África, R. G., González-Rodríguez, M. R., & Díaz-Fernández, M. C. (2023). Salient features and emotions elicited from a virtual reality experience: The immersive Van Gogh exhibition. Quality & Quantity, pp. 1-20.
  • Barry, A., Thomas, G., Debenham, P., & Trout, J. (2012). Augmented reality in a public space: The Natural History Museum, London. Computer, 45(7), pp. 42-47.
  • Chan, J.K.L. (2009). The consumption of museum service experiences: Benefits and value of museum experiences. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(2-3), pp. 173-196.
  • Chang, S. ve Lin R. (2015). Building a total customer experience model: Applications for the travel experiences in Taiwan’s creative life Industry. Journal of Travel and Tourism Marketing, 32(4), pp. 438-453.
  • Çuhadar, Y. (2024). Eskişehir lületaşı müzesi ziyaretçilerinin deneyimlerinin incelenmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1), 154-175.
  • Dijital Deneyim Müzesi (2024). https://dijitaldeneyimmuzesi.com/about.html, (Retreived March 15, 2024).
  • DEM Museum (2024a). https://www.demmuseums.com/tr/dem-museums-deneyim-muzesi, (Retreived March 15, 2024).
  • DEM Museum (2024b). https://www.demmuseums.com/tr/muzeler/efes-deneyim-muzesi/, (Retreived March 15, 2024).
  • DEM Museum (2024c). https://www.demmuseums.com/tr/muzeler/ayasofya-tarih-ve-deneyim-muzesi/, (Retreived March 15, 2024).
  • Doğruer, F. S. Dijital çağın müzecilik deneyimi: Metaverse müze. Türk Arkeoloji ve Etnografya Dergisi, (86), pp. 65-81.
  • Emekli, G. (2003). Kültür mirasının kültürel turizm yaklaşımıyla değerlendirilmesi. 2. Coğrafi Çevre Koruma ve Turizm Sempozyumu, 16-18, Nisan 2003, İzmir.
  • Errichiello, L., Micera, R., Atzeni, M., & Chiappa, G. D. (2019). Exploring the implications of wearable VR technology for museum visitors’ experience: A cluster analysis. International Journal of Tourism Research, 21(5), pp. 590–605.
  • Ersöz, B., & Özmen, M. (2020). Dijitalleşme ve bilişim teknolojilerinin çalışanlar üzerindeki etkileri. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 11(42), pp. 170-179.
  • Ergin, G. (2022). Müze deneyiminin dijital teknolojilerle oyunlaştırılması. IDA: International Design and Art Journal, 4(2), pp. 200-213.
  • Göktaş, L. S., & Dinçer, M. Z. (2017). İstanbul'da bulunan özel müzelere yönelik E-yorumların içerik analiziyle birlikte değerlendirilmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 4 (Special Issue 1), pp. 328-342.
  • Hosany, S., ve Witham, M. (2010). Dimensions of cruisers’ experiences, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, 49(3), pp. 351-364.
  • ICOM (2024). Uluslararası Müzeler Konseyi, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/, (Retreived June 20, 2024).
  • Kahraman, Z. (2021). Sanal müzecilikte yeni yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 3(2), pp. 145-160.
  • Kahraman, Ö., & Candan, D. K. (2024). Experience museology and Ephesus experience museum. Yedi, (Sanatta Dijitalizm [Özel Sayı]), pp. 115-127.
  • Kervankıran, İ. (2014). Dünyada değişen müze algısı ekseninde Türkiye’deki müze turizmine bakış. Turkish Studies, 9(11), pp. 345-369.
  • Kılıcı L, & Köroğlu, Ö. (2023). Müzecilik alanında yayımlanan makalelerin bibliyometrik analizi (2000-2022 Yılları). Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 24(2), pp. 99-114.
  • Korkmaz, H. (2020). Troya müzesi elektronik ziyaretçi yorumlarının hizmet özellikleri, memnuniyet ve tavsiye açısından incelenmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(1), pp. 43-56.
  • Köroğlu, Ö., Dumanlı, Ş., Semih, Ş. A. L. K., İnanir, İ., Gürsoy, H., Bahar, A. K., & Özgöller, G. (2017). Müzelere yönelik olumsuz kullanıcı güdümlü içerik çözümlemesi: Trıpadvısor.com örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(3), pp. 29-48.
  • Köroğlu, Ö., Balıkoğlu, A., Acun Köksalanlar, A. & Türkmen, M.T. (2020). Müzecilik ve Müze Rehberliği. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı ekitap (2024). https://ekitap.ktb.gov.tr/tr-80160/muze-cesitleri.html, (Retreived April 8, 2024).
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2024a). https://destek.ktb.gov.tr/tr-134994/muze-nedir.html, (Retreived April 8, 2024).
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2024b). https://kvmgm.ktb.gov.tr/tr-44980/duyurular.html, (Retreived April 8, 2024).
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2024c). https://ekitap.ktb.gov.tr/tr-80160/muze-cesitleri.html, (Retreived April 8, 2024).
  • Li, J., Wider, W., Ochiai, Y., & Fauzi, M. A. (2023). A bibliometric analysis of immersive technology in museum exhibitions: Exploring user experience. Frontiers in Virtual Reality, 4, 1240562.
  • Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29(3), pp. 458-468.
  • Madran, E. (1996). Cumhuriyet’in ilk otuz yılında (1920-1950) koruma alanının örgütlenmesi. ODTU MFD, 16(1-2): pp. 59-97.
  • Maklan, S., ve Klaus, P. (2011). Customer experience: Are we measuring the right things? International Journal of Market Research, 53(6), pp. 771-792.
  • Mavrin, I., Mesić, H. & Banović, A. P. (2023). Gamification and immersive experiences in museums as audience development strategy – the case of Croatian museums. Collegium Antropologicum, 47(4), pp. 287-296.
  • Otto, J. E. & Ritchie, J. R. B. (1996). The service experience in tourism, Tourism Management, 17 (3), pp. 165-174.
  • Özer, Ö., Sop, S. A. and Avcı, U. (2013). A comparison of museum visitors’ expectations within the context of faith tourism, International Conference on Religious Tourism and Tolerance, 09-12 May 2013, Konya, pp. 57-65. Radder, L. & Han, X. (2015). An Examination of the museum experience based on pine and gilmore’s experience economy realms, Journal of Applied Business Research, 31(2), pp. 455-470.
  • Sarı Gök, H., & Şalvarcı, S. (2021). Türkiye’deki gastronomi temalı müzelere yönelik çevrimiçi ziyaretçi deneyimlerinin incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18(1), pp. 120-140.
  • Sop, S. A., Ongun, U., & Abalı, R. (2020). Müze deneyimini etkileyen unsurlar: çevrimiçi yorumlar üzerine nitel bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), pp. 1123-1138.
  • Soylu B. Ç. (2024). Efes Deneyim Müzesi ziyaretçi yorumlarının unutulmaz müze deneyimi ve davranışsal niyetler kapsamında incelenmesi (Investigation of visitor comments of Ephesus Experience Museum within the scope of memorable museum experience and behavioral intentions). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(3), pp. 2030-2048.
  • Sürme, M., & Atılgan, E. (2020). Sanal müzede sanal tur yapan bireylerin memnuniyet düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), pp. 1794-1805.
  • Sylaiou S., Mania K., Karoulis A., White M. (2010). Exploring the relationship between presence and enjoyment in a virtual museum. International Journal of Human-Computer Studies, 68(5), pp. 243-253.
  • Tokgöz, R. (2018). https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/muzelerdeki-tarih-yolculugunda-teknoloji-devrimi-366388.html, (Retreived April 10, 2024).
  • Türkiye Turizm Statejisi, (2023). https://www.ktb.gov.tr/Eklenti/906,ttstratejisi2023pdf.pdf?0, (Retreived October 25, 2024).
  • Varnacı Uzun, F. (2023). Trıpadvısor ziyaretçi yorumları ile Hatay Arkeoloji Müzesi’nin depremler öncesi durumunun değerlendirilmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(İhtisaslaşma), 18-41.
  • Yang, X., & Zhang, L. (2022). Smart tourism technologies towards memorable experiences for museum visitors. Tourism Review, 77(4), pp. 1009-1023.
  • Yeşilyurt, H., & Arıca, R. (2018). Mutfak müzesi ziyaretçilerinin deneyimlerinin incelenmesi: Emine Göğüş Mutfak Müzesi örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), pp. 60-70.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Peer-reviewed Articles
Authors

Beste Demir 0009-0007-4374-0294

Özlem Köroğlu 0000-0002-3974-6120

Project Number * Bu çalışma 24-25 Mayıs tarihinde Kütahya'da gerçekleştirilen VI. Ulusal Turist Rehberliği Kongresi’nde sözlü olarak sunulmuştur.
Publication Date January 7, 2025
Submission Date October 3, 2024
Acceptance Date November 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Demir, B., & Köroğlu, Ö. (2025). An investigation of Google comments on experience museums in Türkiye. Journal of Tourism Leisure and Hospitality, 6(2), 36-48. https://doi.org/10.48119/toleho.1560521

Abstracting & Indexing

TR_Dizin_logo_live-e1586763957746.png       |       5e5f5ea367664.png       |  pub-doaj-1140x400.jpg      | ici2.png |   uni_global_ulrichs_header.png   |   


Making Submissions via DergiPark

The article—prepared according to author guidelines (covering text, references, tables, and figures)—should be sent to Journal of TOLEHO via DergiPark.

Please, use the links below to access the visual descriptions of the submission steps;


Full Open Access Strategy

Journal of TOLEHO is fully sponsored by Anadolu University Faculty of Tourism. Therefore there aren't any article submission, processing or publication charges

There are also no charges for rejected articles, no proofreading charges, and no surcharges based on the length of an article, figures or supplementary data etc. All items (editorials, corrections, addendums, retractions, comments, etc.) are published free of charge.

Journal of TOLEHO is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the users or institutions. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.

Therefore, all articles published will be immediately and permanently free to read and download. All items has their own unique URL and PDF file.

All items published by the Journal of Tourism, Leisure and Hospitality are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Creative Commons License

The licence permits others to use, reproduce, disseminate or display the article in any way, including for commercial purposes, so long as they credit the author for the original creation.

Authors retain copyright and grant the journal exclusive right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.

However, Anadolu University Press can also demand to make an additional license agreement with the corresponding author of the study after first publication, in order to publish the manuscript in full text on various other platforms (web page, databases, indexes, promotion circles and etc.).