Türkiye’de fırsat eşitliğinin en aza indiği bir süreç sonucunda girilebilen yüksek öğretimi tamamlayan bireylerin, eğitimde fırsat eşitliğine nasıl baktığı henüz incelenmemiştir. Fırsat eşitliği ve eğitime ilişkin haklar söyleminin yüksek öğrenim sistemi içerisinde neredeyse yok olması söz konusudur. Bu dönüşümün üniversiteyi bitiren mezunların söylemlerine ve yaşamlarına yansıması beklenebileceğine göre, mezunların eğitimle ilgili kullandıkları söylemin incelenmesi ve fırsat eşitliği ile eğitimin bir hak olduğuna ne kadar yer verdiklerinin saptanması gerekmektedir. Bu çalışmada, eğitimde fırsat eşitliğinin ve eğitime ilişkin haklar söyleminin üniversite mezunları tarafından kullanılıp kullanılmadığı incelenmiştir. Söylem odaklı bir çalışmada metinlerin incelenmesi daha uygun olacağı için, mezunların kurumsal anlamda temsil edildiği mezun derneklerinin yayınları incelenmiştir. İncelenen yayınlarda eğitimde fırsat eşitliği, eğitimin anayasal bir hak olduğu ve Çocuk Hakları Sözleşmesi çerçevesinde her çocuğa sağlanması gerektiğine ilişkin vurgular bulunmamaktadır. Fırsat eşitliği ve eğitimin bir hak olduğuna dayanan söylemin yerine, “toplumsal duyarlılık” adı verilebilecek yeni bir söylemin konulduğu görülmektedir. Eğitimle ilişkili çalışmalar bu söylemde derneklerin asli görevi olmaktan çok, tercihe bağlı olarak zaman zaman yürütülebilecek, kısa süreli ve haklar mücadelesi içermeyen projeler olarak görülmektedir. İncelenen yayınlarda üniversiteye giriş sınavları tartışılmamakta ve kullanılan söylemle seçme sınavları onaylanmaktadır. Eşitlik ve haklar tartışmalarından çok, yaşam tarzlarına, başarılı kariyerlere, bireysel sağlık ve bireysel gelişim odaklı yazılara yer verilmektedir.
Access to higher education in Turkey is possible only through a process where equal opportunities are minimized. There is no research in Turkey on how individuals who enter a university and obtain a degree view equality in education. The dominant discourse in universities is shifting away from equal opportunities and the right to education. This shift can be reflected in the discourse of university alumni. It is necessary to examine the discourse alumni use in relation to education so as to assess whether they emphasize equal opportunities and the right to education. In this study, bulletins of two major alumni societies are subjected to discourse analysis. These publications contain no emphasis on equal opportunities and the right to education as a requirement of the Constitution of the Republic of Turkey and the Convention on the Rights of the Child. The equal opportunities discourse appears to be replaced by a civic “social sensitivity” discourse. This discourse frames civic work on education not as a major duty or struggle but as an optional short-term project. The publications contain no reference to debates on university entrance exams and the discourse appears to legitimize these exams. Instead of debates on equality-inequality and rights, many articles focus on lifestyles, successful careers, personal health and growth.
Other ID | JA39JY98CF |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 2 Issue: 3 - Volume: 2 Issue: 3 |