AYASOFYA’NIN MİMARLIK BAĞLAMINDA OKUNABİLİRLİĞİ
Year 2018,
Volume: 2 Issue: 2, 113 - 128, 31.12.2018
Elif Atıcı
,
Mehmet İnceoğlu
Abstract
İnsan,
bulunduğu mekân ve çevre içerisinde canlı, cansız birçok şeyle ister istemez
temasa geçerek bir şekilde iletişim kurmaktadır. Bu iletişim bağlamı içerisinde
aldığı mesajlar doğrultusunda kendisinin tutum ve tavırlarında değişiklikler
meydana gelmektedir. Bu değişiklik, aldığı mesaja verdiği yanıtın bir
göstergesi olmaktadır. İnsanın davranışını yönlendiren ve yaşamına yön veren
önemli unsurların başında toplum ve toplumun getirdikleri gelmektedir. İnsanın
varoluşunu sürdürmesinin en temel yöntemi toplum içerisinde var olmak olarak
ifade edilebilir. Bu varoluş bazı değerler ile sürdürülmektedir. Bahsedilen
değerlerin başında kültür gelmektedir. Kültür hem toplum tarafından etkilenen
hem de topluma değer veren bir olgudur. Kültür ve kültürün getirdikleri zaman
içerisinde kaybolmadan birtakım değişikliklere uğrayarak kendisini var
etmiştir. Kültürün ve kültürün de etkilenerek topluma şekil verdiği değerlerin
başında din kavramı gelmektedir. Bu değerlerin paylaşıldığı ve etkileşimde
bulunulduğu mekânlar toplum içinde önemli bir yere sahiptir. Tarihi süreç
içerisinde yüzyıllardır ayakta kalan, kültürel bir geçmişi ve dini anlamda
yüksek bir mertebeye sahip olan Ayasofya toplum için önemli bir değere sahip
olmasından dolayı bu çalışmayı nitelikli kılacak bir örnektir. Bu çalışma
kapsamında mimarlık öğrencileriyle bir çalışma yapılarak, elde edilen veriler
doğrultusunda analizler değerlendirilmiştir.
References
- Atıcı, E. (2017). Kilise Yapılarının İletişiminde Göstergebilimin Yeri: St. Antuan Katolik Kilisesi, St. John Anglikan Kilisesi, Buca Protestan Baptist Kilisesi, Aziz Pavlus Katolik Kilisesi, St. Helen Katolik Kilisesi. 2. Uluslararası Mühendislik Mimarlık ve Tasarım Kongresi (s. 129-130). Kocaeli: İstanbul Bilim ve Akademisyenler Derneği. http://www.muhendislikmimarliktasarimkongresi.org/source/MUHENDISLIK-KONGRE-02.pdf adresinden alındı
- Cragoe, C. D. (2011). Binalar Nasıl Okunur? (5. Baskı b.). (P. Derviş, Çev.) İstanbul: Yem Yayın.
- Erdoğan, E. G. (2012). Bizans Dönemi’nde Ayasofya, Tarihçesi Ve Mimari Özelliıkleri Hakkında Genel Bilgiler. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 1-7. 06 08, 2018 tarihinde http://www.istjss.org/resim/2012_summer_1_3.pdf adresinden alındı
- Erdoğan, İ. (2011). İletişimi Anlamak (4. Baskı b.). Ankara: Pozitif Matbaacılık.
- Hertzberger, H. (2009). Lessons for Students in Architecture. Rotterdam: 010 Publishers.
- Hillenbrand, R. (2005). İslam Sanatı ve Mimarlığı (1. Baskı b.). (Ç. Kafescioğlu, Çev.) İstanbul: Homer Kitabevi ve Yayıncılık Ltd. Şti.
- İzgi, U. (1999). Mimarlıkta Süreç Kavramlar-İlişkiler (1. Baskı b.). İstanbul: Yem Yayın.
- Roth, L. M. (2006). Mimarlığın Öyküsü (3. Baskı b.). (E. Akça, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
- Suner, A., & Çelikoğlu, C. C. (2008). Uygunluk Analizinin Benzer Çok Değişkenli Analiz Yöntemleri İle Karşılaştırılması. İstatistikçiler Dergisi:İstatistik ve Aktüerya, 1(1), 9-15. 05 30, 2018 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/105633 adresinden alındı
- Turani, A. (2010). Dünya Sanat Tarihi (14. Baskı b.). İstanbul: Remzi Kitabevi. 06 01, 2018 tarihinde https://www.academia.edu/16609142/D%C3%BCnya_Sanat_Tarihi_-_Adnan_Turani?auto=download adresinden alındı
- Yusufoğlu, N. T. (2006). Bir İletişim Ortamı Olarak Kent: İletişim Aktivitesi Olarak Bienal ve İstanbul Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Zevi, B. (2015). Mimarlığı Görebilmek. (A. Tümertekin, Çev.) Daimon Yayınları.
THE READABILITY OF AYASOFYA IN ARCHITECTURAL CONTEXT
Year 2018,
Volume: 2 Issue: 2, 113 - 128, 31.12.2018
Elif Atıcı
,
Mehmet İnceoğlu
Abstract
Human
beings are communicating somehow in contact with many living and non-living
things. Changes in the attitudes and attitudes of this communication occur in
accordance with the messages received in this communication context. This
change is an indication of the response to the message. One of the most
important factors that direct human behavior and direct its life comes from
society and society. The basic method of maintaining human existence can be
expressed as being in society. The basic method of survival. Culture comes at
the beginning of these values. Culture is a phenomenon that is affected both by
the society and the society. The culture and culture brought some changes in
the period they brought. The concept of religion is one of the values that
culture and culture are influenced by the society. The places where these
values are shared and interacted have an important place in the society. The
Hagia Sophia, which has survived for centuries, has a cultural background and a
high degree of religious significance, is an example that will make this work
qualified because it has an important value for society. In this study, a study
was conducted with the students of architecture and the analyzes were evaluated
according to the data obtained.
References
- Atıcı, E. (2017). Kilise Yapılarının İletişiminde Göstergebilimin Yeri: St. Antuan Katolik Kilisesi, St. John Anglikan Kilisesi, Buca Protestan Baptist Kilisesi, Aziz Pavlus Katolik Kilisesi, St. Helen Katolik Kilisesi. 2. Uluslararası Mühendislik Mimarlık ve Tasarım Kongresi (s. 129-130). Kocaeli: İstanbul Bilim ve Akademisyenler Derneği. http://www.muhendislikmimarliktasarimkongresi.org/source/MUHENDISLIK-KONGRE-02.pdf adresinden alındı
- Cragoe, C. D. (2011). Binalar Nasıl Okunur? (5. Baskı b.). (P. Derviş, Çev.) İstanbul: Yem Yayın.
- Erdoğan, E. G. (2012). Bizans Dönemi’nde Ayasofya, Tarihçesi Ve Mimari Özelliıkleri Hakkında Genel Bilgiler. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 1-7. 06 08, 2018 tarihinde http://www.istjss.org/resim/2012_summer_1_3.pdf adresinden alındı
- Erdoğan, İ. (2011). İletişimi Anlamak (4. Baskı b.). Ankara: Pozitif Matbaacılık.
- Hertzberger, H. (2009). Lessons for Students in Architecture. Rotterdam: 010 Publishers.
- Hillenbrand, R. (2005). İslam Sanatı ve Mimarlığı (1. Baskı b.). (Ç. Kafescioğlu, Çev.) İstanbul: Homer Kitabevi ve Yayıncılık Ltd. Şti.
- İzgi, U. (1999). Mimarlıkta Süreç Kavramlar-İlişkiler (1. Baskı b.). İstanbul: Yem Yayın.
- Roth, L. M. (2006). Mimarlığın Öyküsü (3. Baskı b.). (E. Akça, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
- Suner, A., & Çelikoğlu, C. C. (2008). Uygunluk Analizinin Benzer Çok Değişkenli Analiz Yöntemleri İle Karşılaştırılması. İstatistikçiler Dergisi:İstatistik ve Aktüerya, 1(1), 9-15. 05 30, 2018 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/105633 adresinden alındı
- Turani, A. (2010). Dünya Sanat Tarihi (14. Baskı b.). İstanbul: Remzi Kitabevi. 06 01, 2018 tarihinde https://www.academia.edu/16609142/D%C3%BCnya_Sanat_Tarihi_-_Adnan_Turani?auto=download adresinden alındı
- Yusufoğlu, N. T. (2006). Bir İletişim Ortamı Olarak Kent: İletişim Aktivitesi Olarak Bienal ve İstanbul Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Zevi, B. (2015). Mimarlığı Görebilmek. (A. Tümertekin, Çev.) Daimon Yayınları.