Research Article
BibTex RIS Cite

ULUSLARARASI ÖĞRENCILER ILE İLGILI LISANSÜSTÜ TEZLERIN YAPISAL İNCELEMESI

Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 44 - 57, 31.12.2020

Abstract

Bu çalışma, uluslararası öğrenciler ile ilgili 2015 ile 2019 yılları arasında yapılan lisansüstü tezlerin yapısal olarak incelemesini amaçlamaktadır. Bu amaçla araştırma tarama modelinde düzenlenmiş olup, veriler doküman analizi yoluyla incelenmiştir. Çalışmanın evrenini uluslararası öğrenciler konusunu içeren Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK)’nun internet sitesinde yayınlanmış tüm tezler oluşturmaktadır. Araştırmada tez başlıklarında ya da anahtar kelimelerde uluslararası öğrenciler aranmış ve araştırmanın konusu ile ilgili toplam 30 teze ulaşılmıştır. Bunlardan 25’i yüksek lisans tezi ve 5’i doktora tezidir. Çalışmadaki veriler doküman analizinde bulunan kodlama yöntemine göre kodlanmıştır. On başlık (yayın yılı, yayınlanan üniversite, yayınlanan enstitü, çalışma türü, araştırma yöntemleri, araştırma modelleri, örneklem türü, evren /çalışma grubu tarif etmesi, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri) altında araştırmalara ait çalışma kimliği ve çalışma içeriği ile ilgili bilgiler yer almaktadır. Araştırma sonunda, elde edilen bulgulara göre uluslararası öğrencilere ilişkin 3 tez ile 2015 yılında olurken 17 tez ile 2019 yılında en fazla tezin yazıldığı görülmektedir. Uluslararası öğrenciler ile ilgili yapılan tez çalışmalarında en fazla kullanılan ölçme aracının anket ve görüşme formu olduğu görülmüştür. Uluslararası öğrenciler ile ilgili lisansüstü tezlerin incelemesi için yapılan bu çalışmanın bulgularının ışığında incelenen araştırmalar, akademik hayattan uzak durduğu için akademik hayatı gerek dersler anlatması gerekse sınavları geçmesine daha fazla önem verilmesi önerilmektedir.

References

  • Bakanlığı, T. K. (2015). Yükseköğretimin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi. Kalkınma Araştırmaları Merkezi: Araştırma Projesi Raporu.
  • Başkanlığı, Y. T. (2019). Uluslararası Öğrenci Hareketliliği. 15 Mart 2020 tarihinde https://www.ytb.gov.tr/uluslararasi-ogrenciler/uluslararasi-ogrenci-hareketliligi adresinden alındı.
  • Büyükikiz , k. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213
  • Çetinsaya , G. (2014). Yükseköğretim Kurulu. Büyüme, Kalite, Uluslararasılaşma: Türkiye Yükseköğretimi İçin Bir Yol Haritası. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basım Evi.
  • Günay, B. (2014). Türkiye’de Okuyan Uluslararası Öğrencilerin Sorunları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü Yayınları.
  • Hasırcıoğlu, M. (2013). Uluslararası Yükseköğretim ve Türkiye'nin Konumu. Eğitim Ekonomisi İş Konseyi Raporu. İstanbul:: Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Lune, H., ve Berg, B. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (A. Arı, Cev.). Konya: Eğitim Yayınevi
  • Mori, S. (2002). Addressing the mental health concerns of international students. Journal of counseling ve development, 78(2), 137-144.
  • OECD. (2019). Education at a glance. 18 Mart 2020 tarihinde https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2019_f8d7880d-en#page1 adresinden alındı.
  • Özer, M. (2012). Türkiye’de uluslararası öğrenciler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 10-13.
  • Özkan , G., ve Acar , M. (2015). Uluslararası öğrencilerin yaşam durumları:kırklareli ve trakya üniversiteleri örneği. Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 174-190.
  • Razak, D. (2010). Mapping the future: an “Inclusive” approach to ınternationalisation. Internationalisation of European Higher Education, 1(1), 1-18.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 44 - 57, 31.12.2020

Abstract

References

  • Bakanlığı, T. K. (2015). Yükseköğretimin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi. Kalkınma Araştırmaları Merkezi: Araştırma Projesi Raporu.
  • Başkanlığı, Y. T. (2019). Uluslararası Öğrenci Hareketliliği. 15 Mart 2020 tarihinde https://www.ytb.gov.tr/uluslararasi-ogrenciler/uluslararasi-ogrenci-hareketliligi adresinden alındı.
  • Büyükikiz , k. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213
  • Çetinsaya , G. (2014). Yükseköğretim Kurulu. Büyüme, Kalite, Uluslararasılaşma: Türkiye Yükseköğretimi İçin Bir Yol Haritası. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basım Evi.
  • Günay, B. (2014). Türkiye’de Okuyan Uluslararası Öğrencilerin Sorunları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü Yayınları.
  • Hasırcıoğlu, M. (2013). Uluslararası Yükseköğretim ve Türkiye'nin Konumu. Eğitim Ekonomisi İş Konseyi Raporu. İstanbul:: Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Lune, H., ve Berg, B. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (A. Arı, Cev.). Konya: Eğitim Yayınevi
  • Mori, S. (2002). Addressing the mental health concerns of international students. Journal of counseling ve development, 78(2), 137-144.
  • OECD. (2019). Education at a glance. 18 Mart 2020 tarihinde https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2019_f8d7880d-en#page1 adresinden alındı.
  • Özer, M. (2012). Türkiye’de uluslararası öğrenciler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 10-13.
  • Özkan , G., ve Acar , M. (2015). Uluslararası öğrencilerin yaşam durumları:kırklareli ve trakya üniversiteleri örneği. Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 174-190.
  • Razak, D. (2010). Mapping the future: an “Inclusive” approach to ınternationalisation. Internationalisation of European Higher Education, 1(1), 1-18.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 4 Sayı 2
Authors

Ahmad Alzubı 0000-0001-5907-8791

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Alzubı, A. (2020). ULUSLARARASI ÖĞRENCILER ILE İLGILI LISANSÜSTÜ TEZLERIN YAPISAL İNCELEMESI. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 4(2), 44-57.