Aim: There is a significant increase in motorcycle accidents along with increasing number of motorcyclists in metropols due to heavy traffic. As a result of tibial fracture analysis in motorcycle accidents, we planned to emphasize what to do in order to prevent these fractures. Patients and Method: This retrospective study included 187 patients who were hospitalized for injuries caused by motorcycle accidents from March 2006 to March 2008. There were 43 cases with tibial fractures. Thirteen of them were open fractures and operated in emergency conditions, 30 cases were operated electively. Results: Complete union was observed in 37 of cases with tibial fractures. Mean union time was 5.2 months. Infective pseudoarthrosis was seen in 2 patients and 4 cases developed shortness and varus deformity. Delay in healing was noted in 15% of tibial fractures. It was recorded that none of the patients had worn leg guards. Conclusion: Since motorcycle accidents are preventable, educational programs should be improved for motorcyclists. Key words: Motorcycle Accident, Tibial Fracture
Amaç: Trafik yoğunluğunun artması nedeniyle özellikle büyükşehirlerde motorsiklet kullanımı ve buna bağlı olarak motorsiklet kazalarının oranı da artmıştır. Motorsiklet kazalarında meydana gelen tibia kırıklarının analizini yapmayı amaçladık. Hastalar ve Yöntem: Mart 2006-Mart 2008 tarihleri arasında hastanemiz acil polikliniğine başvurup, takip ve tedavisi yapılan 187 motorsiklet kazası olgusu saptadık. Bu hastaları retrospektif olarak değerlendirdik. Tibia kırığı olan olgu sayısını43 olarak saptadık. Bu olguların 13'ünün açık kırık nedeniyle acil şartlarda, 30'unun elektif şartlarda ameliyat edildiğini saptadık. Sonuçlar: Tibia kırığı olan olguların 37'sinde problem olmadan tam kaynama gözlendi. Ortalama kaynama süreleri 5.2 ay olarak tespit edildi. İki olguda enfektif psödoartroz, dört olguda ise kısalık ve varus gelişti. Tibia kırığı gelişen hastaların %15'inde iyileşme problemi olduğu saptandı. Motorsiklet kazası ile gelen ve tibia kırığı olan hastaların tümünün tibia koruyucu apparat kullanmadığı tespit edildi. Sonuç: Motorsiklet kazası sonrasında gelişen tibia kırıklarında hem kazayı yapanın fiziksel ve psikolojik hasarlanması, hem de uzun süreli işgücü kayıpları nedeniyle toplumsal olarak zararlarımızın olması kaçınılmaz sonuçtur. Motorsiklet kullanıcılarını kazadan korunma yollarının daha iyi bir eğitimle verilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Anahtar kelimeler: Motorsiklet Kazası, Tibia Kırığı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 16 Issue: 4 |