BibTex RIS Cite

The Efficacy of the First Aid Training Program for Apprenticeship Students

Year 2009, Volume: 16 Issue: 2, 89 - 94, 01.04.2009

Abstract

Objective : This research was performed to assess the efficacy of training offered to students in the Apprenticeship and Vocational Training Center in Malatya, Turkey on their level of first aid knowledge. Methods: This study was planned as an interventional research project pretest, posttest; control group design which offers a training program to the students of Apprenticeship and Vocational Training Center in Malatya. We included 200 students in our study 100 as part of the experiment group and the other 100 in the control group. In the first part of the question form, students were asked questions about their socio-demographic characteristics and another questionnaire about their previous experiences with regard to first aid. They were then asked multiple-choice questions to measure their level of knowledge of first aid. Results: Mean knowledge score of the experiment group students was measured as 29.32±11.04 before training and 59.12±19.72 after training (p<0.05), while mean knowledge score of the control group subjects was 32.57±10.85 in pretest and 33.74±10.05 in posttest (p>0.05). Utilizing paired-samples t-test analysis, the difference between experiment group regard to their mean knowledge score from posttest was found to be statistically significant. Conclusions: It was found that interactive first aid training offered to students indeed enhanced the first aid knowledge of the experiment group. We, therefore, suggest that these training programs should be repeated at regular intervals in order to increase the knowledge levels. Keywords: First Aid, Apprenticeship, Industrial Accidents, Injury Prevention, Training.

Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi

Year 2009, Volume: 16 Issue: 2, 89 - 94, 01.04.2009

Abstract

Amaç: Bu araştırma; Malatya Çıraklık ve Mesleki Eğitim merkezindeki öğrencilerin ilk yardım bilgi düzeylerini ölçmek ve verilen eğitimin etkililiğini değerlendirmek için uygulanmıştır. Method:Bu çalışma Malatya Çıraklık ve Mesleki Eğitim Merkezi öğrencilerine programlı eğitim verilmesi ile deneysel çalışma ön test, son test; kontrol grup çalışması olarak planlanmıştır. Çalışmamız 100 deney ve 100 kontrol grubu olmak üzere 200 öğrenciden oluşmuştur. Soru formunda, ilk bölümde öğrencilere sosyo-demografik özellikleriyle ilgili sorular sorulmuştur, diğer sorular ise öğrencilerin ilk yardım ile ilgili önceki deneyimleriyle ilgilidir. Öğrencilere daha sonra ilk yardım bilgi düzeylerini ölçmek için çoktan seçmeli sorular sorulmuştur. Bulgular: Deney grubu öğrencilerinin bilgi skoru ortalamaları, eğitim öncesi 29.32±11.04 ve eğitim sonrası 59.12±19.72 (p< 0.05), kontrol grubu öğrencilerinin bilgi skoru ortalamaları ön test için 32.57±10.85 ve son test için 33.74±10.05 (p> 0.05) olarak belirlenmiştir, paired-samples t test analizi kullanılarak, deney grubu arasındaki bilgi skoru ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Sonuç: Öğrencilere verilen interaktif ilk yardım eğitiminde deney grubunun ilk yardım bilgisinin arttığı saptanmıştır. Bu sonuca göre eğitim programlarında bilgi düzeylerini artırmak için düzenli aralarla tekrarların yapılmasını öneririz. Anahtar kelimeler: İlk Yardım, Çıraklık Eğitimi, Endüstriyel Kazalar, Kazayı Önleme, Eğitim

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Rukiye Aylaz This is me

Sebahat Gözüm This is me

Ulviye Yılmaz This is me

Ezgi Bakış This is me

Gülsen Güneş This is me

Ahmet Aylaz This is me

Publication Date April 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Aylaz, R., Gözüm, S., Yılmaz, U., Bakış, E., et al. (2009). Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi. Journal of Turgut Ozal Medical Center, 16(2), 89-94. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-01-01-05
AMA Aylaz R, Gözüm S, Yılmaz U, Bakış E, Güneş G, Aylaz A. Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi. J Turgut Ozal Med Cent. April 2009;16(2):89-94. doi:10.7816/ulakbilge-01-01-05
Chicago Aylaz, Rukiye, Sebahat Gözüm, Ulviye Yılmaz, Ezgi Bakış, Gülsen Güneş, and Ahmet Aylaz. “Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 16, no. 2 (April 2009): 89-94. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-01-01-05.
EndNote Aylaz R, Gözüm S, Yılmaz U, Bakış E, Güneş G, Aylaz A (April 1, 2009) Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi. Journal of Turgut Ozal Medical Center 16 2 89–94.
IEEE R. Aylaz, S. Gözüm, U. Yılmaz, E. Bakış, G. Güneş, and A. Aylaz, “Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi”, J Turgut Ozal Med Cent, vol. 16, no. 2, pp. 89–94, 2009, doi: 10.7816/ulakbilge-01-01-05.
ISNAD Aylaz, Rukiye et al. “Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 16/2 (April 2009), 89-94. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-01-01-05.
JAMA Aylaz R, Gözüm S, Yılmaz U, Bakış E, Güneş G, Aylaz A. Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi. J Turgut Ozal Med Cent. 2009;16:89–94.
MLA Aylaz, Rukiye et al. “Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi”. Journal of Turgut Ozal Medical Center, vol. 16, no. 2, 2009, pp. 89-94, doi:10.7816/ulakbilge-01-01-05.
Vancouver Aylaz R, Gözüm S, Yılmaz U, Bakış E, Güneş G, Aylaz A. Çıraklık Eğitim Merkezi Öğrecileri İçin Verilen İlk Yardım Programının Etkisi. J Turgut Ozal Med Cent. 2009;16(2):89-94.