Research Article
BibTex RIS Cite

Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 13, 25.05.2015

Abstract

The objective of this study was to determine the relationship of the personal characteristics of employees working in hotel management with their job performance. The study was carried out with the participation of 402 employees working in five star hotel operations in Antalya. A survey consisting of ‘Job performance appraisal’ and ‘ten-item personality inventory’ was used as a measuring tool. The asserted hypothesis of the study was tested with factor analysis, correlation analysis and regression analysis respectively. The results of the study revealed that the personality traits of employees working in five star hotels in Antalya with an all inclusive full board system had a significant impact on their job performances

References

  • Antalya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2013). Belgeli
  • Tesislerin Tür ve Sınıflarına Göre Dağılımı, Erişim Ad- resi: http://www.antalyakulturturizm.gov.tr/TR,67153/ bakanligimizdan-belgeli-konaklama-tesisleri.html
  • Atak, H. (2013). On-Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Türk
  • Kültürü’ne Uyarlanması, Nöropsikiyatri Arşivi, 50, 312- 3
  • Barrick, M.R. & Mount, M.K. (1991). The Big Five Per- sonality Dimentions and Job Performance: A Meta-A- nalysis. Personnel Psychology, 44 (1), 1-26.
  • Borman, W.C., White , L.A. & Dorsey, D.W. (1995). 13(6), 653-665.
  • Effects of Ratee Task Performance and Interpersonal Factors on Supervisor and Peer Performance Ratings, Journal of Applied Psychology, 80, 168-177. Caspi, A., Roberts B.W. & Shiner R.L. (2005). Persona- lity Development: Stability and Change, Annual Review of Psychology, 56, 453-484.
  • Costa, P.T., Mc Crae, R.R. & Dye, D.A. (1991). Facet
  • Scales for Agreeableness and Conscientiousness; A Revision of the Neo Personality Inventory. Personality and Individual Differences, 12 (9), 887-898. Çetin, F., & Varoğlu, A.K. (2009). Özellikler Bağlamın- da Girişimcinin Beş Faktör Kişilik Örüntüsü, KHO Sa- vunma Bilimleri Dergisi, 8 (2),51-66.
  • Doğan, T. (2013). Beş Faktör Kişilik Özellikleri ve Öz- nel İyi Oluş, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14 (1), 56-64.
  • Erdem, B. (2004). Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları
  • Planlamasının Yeri Ve Önemi, İş,Güç Endüstri İlişkile- ri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Erişim Adresi: http:// www.isgucdergi.org/?p=article&id= 196&cilt=6&sa- yi=1&yil=2004.
  • Eroğlu, F. (2000). Davranış Bilimleri, 8. Basım, İstan- bul: Beta Yayıncılık.
  • Ertan, H. (2008). Örgütsel Bağlılık, İş Motivasyonu ve İş Performansı Arasındaki İlişki: Antalya’da Beş Yıldızlı
  • Otel İşletmelerinde Bir inceleme, Yayımlanmamış Dok- tora Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi, Sos- yal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Gosling, S.D., Rentfrow, P.J. & Swan, P.B. (2003). A Bağlamsal Performans Üzerindeki Etkisi, Ege Akade
  • Very Brief Measure of The Big-Five Personality Doma- ins, Journal of Research in Personality, 37, 504-528. Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. & Anderson, R.E. cilerinin Performansı Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir (2009). Multivariate Data Analysis A Global Perspecti- ve, 7th edt., Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Kalaycı Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İsta- tistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining
  • Sample Size for Research Activities, Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. Likert, R. (1961). New Patterns of Management, Mc
  • Graw-Hill: New York, USA. Likert, R. (1967). The Human Organization: Its Man- agement and Value, McGraw-Hill: New York, USA.
  • McCrae, R.R. & Costa, P.T. (1992). Four Ways Five Fac- tors are Basics, Personality and Individual Differences, hood, New York: The Guilford Press.
  • McCrae, R.R. & John, O.P. (1992). An Introduction to the Five Factor Model and Its Applications, Journal of Personality, 60, 175-215.
  • McCrae, R.R., Jang K.L., Livesley W.J., Riemann R. & Angleitner A. (2001). Sources of Structure: Genetic,
  • Environmental and Artifactual Influences on the Co- variations of Personality Traits, Journal of Personality, 69 (4), 511-535. Menekşe, R. (2005). Her Şey Dahil Sisteminin ve Sis- temden Faydalananlar Açısından Etkilerinin Otel Yö- neticilerinin Gözünden Değerlendirilmesi (Marmaris
  • Örneği), Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 97- Motowidlo, S.J. & Scotter, V. (1994). Evidence That
  • Task Performance Should Be Distinguished from Con- textual Performance, Journal of Applied Psychology, 79 (4), 475-480. Mount, M. K., Barrick M. R., Scullen S. M. & Rounds, J. (2005). Higher-Order Dimensions of The Big Five
  • Personality Traits and The Big Six Vocational Interest Types, Personal Psychology, 58, 447–478. Nunnally J. C. (1967). Psychometic Theory, New York: McGraw Hill.
  • Onay, M. (2011). Çalışanın Sahip Olduğu Duygusal
  • Zekanın ve Duygusal Emeğinin, Görev Performansı ve Ordun, G. (2005). Kişilik Faktörleri ve Satış Temsil
  • Ödemiş, S. N. (2011). Beş Faktör Kişilik Özellikleri- nin Üretkenlik Karşıtı Davranışlar Üzerine Etkileri: Bir
  • Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mar- mara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Rothmann, S. & Coetzer, E.P. (2003). The Big Five Per- sonality Dimensions and Job Performance, SA Journal of Industrial Psychology, 29 (1), 68-74.
  • Sevi, E.S. (2009). Psikobiyolojik Kişilik Modeli ve Beş
  • Faktör Kişilik Kuramı: Mizaç ve Karakter Envanteri (TCI) ile Beş Faktör Kişilik Envanterinin (5FKE) Kar- şılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Sneed, C. D. (2002). Correlates and Implications for
  • Agreeableness in Children, Journal of Psychology, 136 (1), 134-148. Sonnentag, S. & Frese, M. (2002). Performance Concep- ts and Performance Theory, Psychological Management of Individual Performance, John Wiley & Sons, Ltd.
  • Stevens, C.D. (2001). Selecting Employees for Fit: Per- sonality and Preferred Managerial Style, Journal of Ma- nagerial Issues, 13 (4), 500-517.
  • Tabak, A., Basım, N.H., Tatar, İ. & Çetin, F. (2010). İz- lenim Yönetimi Taktiklerinde Beş Faktör Kişilik Özel- liklerinin Rolü: Savunma Sanayinde Bir Araştırma, Ege
  • Akademik Bakış Dergisi, 10 (2), 539-557. Türk Dil Kurumu (2014). http://www.tdk.gov.tr/in- dex.php?option=com_gts&arama=gts& guid=TDK. GTS.54368cc967f101.28376255.
  • Ünlü, O. & Yürür, S. (2011). Duygusal Emek, Duygu- sal Tükenme ve Görev/ Bağlamsal Performans İlişkisi:
  • Yalova’da Hizmet Sektörü Çalışanları ile Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37,183-207. Yelboğa, A. (2006). Kişilik Özellikleri ve İş Performansı
  • & Yürür, 2011:185). At this point it is possible to say that task performance consists of the execution of a job whereas contextual performance contains voluntary behavior to support the success of the organization (Onay, 2011;590).
  • Erdem (2004) indicates that the number of staff per room in Turkey is 1.18. Accordingly it is estimated that the number of personnel employed in 5 star hotels in
  • Antalya province averages 124,895. Krejcie & Morgan (1970) have proposed a general table regarding the size of sampling which should be used to correspond to the size of population volume in terms of assessment ratios. The aforementioned table shows that with a significance level of 0,05 and an error rate of ±0,05 in a population volume over 100.000 the size of the sample is 384 persons.
  • (2008) in their studies about job performance and the Ten-item personality inventory (TIPI) consisting of ten articles and which had been developed by Gosling,

Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 13, 25.05.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin sahip oldukları kişilik özelliklerinin iş performanslarıyla olan ilişkilerini belirlemektir. Antalya’daki beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan 402 işgören üzerinde çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada “İş Performansı Ölçeği” ve “On-Maddeli Kişilik Ölçeği”ni içeren bir anket ölçüm aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada sırasıyla, faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi ile öne sürülen hipotez test edilmiştir. Araştırma neticesinde; Antalya’da beş yıldızlı otellerde her şey dahil pansiyon sisteminde çalışan işgörenlerin kişilik özelliklerinin iş performanslarına istatistiki açıdan anlamlı bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır

References

  • Antalya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2013). Belgeli
  • Tesislerin Tür ve Sınıflarına Göre Dağılımı, Erişim Ad- resi: http://www.antalyakulturturizm.gov.tr/TR,67153/ bakanligimizdan-belgeli-konaklama-tesisleri.html
  • Atak, H. (2013). On-Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Türk
  • Kültürü’ne Uyarlanması, Nöropsikiyatri Arşivi, 50, 312- 3
  • Barrick, M.R. & Mount, M.K. (1991). The Big Five Per- sonality Dimentions and Job Performance: A Meta-A- nalysis. Personnel Psychology, 44 (1), 1-26.
  • Borman, W.C., White , L.A. & Dorsey, D.W. (1995). 13(6), 653-665.
  • Effects of Ratee Task Performance and Interpersonal Factors on Supervisor and Peer Performance Ratings, Journal of Applied Psychology, 80, 168-177. Caspi, A., Roberts B.W. & Shiner R.L. (2005). Persona- lity Development: Stability and Change, Annual Review of Psychology, 56, 453-484.
  • Costa, P.T., Mc Crae, R.R. & Dye, D.A. (1991). Facet
  • Scales for Agreeableness and Conscientiousness; A Revision of the Neo Personality Inventory. Personality and Individual Differences, 12 (9), 887-898. Çetin, F., & Varoğlu, A.K. (2009). Özellikler Bağlamın- da Girişimcinin Beş Faktör Kişilik Örüntüsü, KHO Sa- vunma Bilimleri Dergisi, 8 (2),51-66.
  • Doğan, T. (2013). Beş Faktör Kişilik Özellikleri ve Öz- nel İyi Oluş, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14 (1), 56-64.
  • Erdem, B. (2004). Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları
  • Planlamasının Yeri Ve Önemi, İş,Güç Endüstri İlişkile- ri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Erişim Adresi: http:// www.isgucdergi.org/?p=article&id= 196&cilt=6&sa- yi=1&yil=2004.
  • Eroğlu, F. (2000). Davranış Bilimleri, 8. Basım, İstan- bul: Beta Yayıncılık.
  • Ertan, H. (2008). Örgütsel Bağlılık, İş Motivasyonu ve İş Performansı Arasındaki İlişki: Antalya’da Beş Yıldızlı
  • Otel İşletmelerinde Bir inceleme, Yayımlanmamış Dok- tora Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi, Sos- yal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Gosling, S.D., Rentfrow, P.J. & Swan, P.B. (2003). A Bağlamsal Performans Üzerindeki Etkisi, Ege Akade
  • Very Brief Measure of The Big-Five Personality Doma- ins, Journal of Research in Personality, 37, 504-528. Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. & Anderson, R.E. cilerinin Performansı Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir (2009). Multivariate Data Analysis A Global Perspecti- ve, 7th edt., Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Kalaycı Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İsta- tistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining
  • Sample Size for Research Activities, Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. Likert, R. (1961). New Patterns of Management, Mc
  • Graw-Hill: New York, USA. Likert, R. (1967). The Human Organization: Its Man- agement and Value, McGraw-Hill: New York, USA.
  • McCrae, R.R. & Costa, P.T. (1992). Four Ways Five Fac- tors are Basics, Personality and Individual Differences, hood, New York: The Guilford Press.
  • McCrae, R.R. & John, O.P. (1992). An Introduction to the Five Factor Model and Its Applications, Journal of Personality, 60, 175-215.
  • McCrae, R.R., Jang K.L., Livesley W.J., Riemann R. & Angleitner A. (2001). Sources of Structure: Genetic,
  • Environmental and Artifactual Influences on the Co- variations of Personality Traits, Journal of Personality, 69 (4), 511-535. Menekşe, R. (2005). Her Şey Dahil Sisteminin ve Sis- temden Faydalananlar Açısından Etkilerinin Otel Yö- neticilerinin Gözünden Değerlendirilmesi (Marmaris
  • Örneği), Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 97- Motowidlo, S.J. & Scotter, V. (1994). Evidence That
  • Task Performance Should Be Distinguished from Con- textual Performance, Journal of Applied Psychology, 79 (4), 475-480. Mount, M. K., Barrick M. R., Scullen S. M. & Rounds, J. (2005). Higher-Order Dimensions of The Big Five
  • Personality Traits and The Big Six Vocational Interest Types, Personal Psychology, 58, 447–478. Nunnally J. C. (1967). Psychometic Theory, New York: McGraw Hill.
  • Onay, M. (2011). Çalışanın Sahip Olduğu Duygusal
  • Zekanın ve Duygusal Emeğinin, Görev Performansı ve Ordun, G. (2005). Kişilik Faktörleri ve Satış Temsil
  • Ödemiş, S. N. (2011). Beş Faktör Kişilik Özellikleri- nin Üretkenlik Karşıtı Davranışlar Üzerine Etkileri: Bir
  • Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mar- mara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Rothmann, S. & Coetzer, E.P. (2003). The Big Five Per- sonality Dimensions and Job Performance, SA Journal of Industrial Psychology, 29 (1), 68-74.
  • Sevi, E.S. (2009). Psikobiyolojik Kişilik Modeli ve Beş
  • Faktör Kişilik Kuramı: Mizaç ve Karakter Envanteri (TCI) ile Beş Faktör Kişilik Envanterinin (5FKE) Kar- şılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Sneed, C. D. (2002). Correlates and Implications for
  • Agreeableness in Children, Journal of Psychology, 136 (1), 134-148. Sonnentag, S. & Frese, M. (2002). Performance Concep- ts and Performance Theory, Psychological Management of Individual Performance, John Wiley & Sons, Ltd.
  • Stevens, C.D. (2001). Selecting Employees for Fit: Per- sonality and Preferred Managerial Style, Journal of Ma- nagerial Issues, 13 (4), 500-517.
  • Tabak, A., Basım, N.H., Tatar, İ. & Çetin, F. (2010). İz- lenim Yönetimi Taktiklerinde Beş Faktör Kişilik Özel- liklerinin Rolü: Savunma Sanayinde Bir Araştırma, Ege
  • Akademik Bakış Dergisi, 10 (2), 539-557. Türk Dil Kurumu (2014). http://www.tdk.gov.tr/in- dex.php?option=com_gts&arama=gts& guid=TDK. GTS.54368cc967f101.28376255.
  • Ünlü, O. & Yürür, S. (2011). Duygusal Emek, Duygu- sal Tükenme ve Görev/ Bağlamsal Performans İlişkisi:
  • Yalova’da Hizmet Sektörü Çalışanları ile Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37,183-207. Yelboğa, A. (2006). Kişilik Özellikleri ve İş Performansı
  • & Yürür, 2011:185). At this point it is possible to say that task performance consists of the execution of a job whereas contextual performance contains voluntary behavior to support the success of the organization (Onay, 2011;590).
  • Erdem (2004) indicates that the number of staff per room in Turkey is 1.18. Accordingly it is estimated that the number of personnel employed in 5 star hotels in
  • Antalya province averages 124,895. Krejcie & Morgan (1970) have proposed a general table regarding the size of sampling which should be used to correspond to the size of population volume in terms of assessment ratios. The aforementioned table shows that with a significance level of 0,05 and an error rate of ±0,05 in a population volume over 100.000 the size of the sample is 384 persons.
  • (2008) in their studies about job performance and the Ten-item personality inventory (TIPI) consisting of ten articles and which had been developed by Gosling,
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Burçin Cevdet Çetinsöz This is me

Gürkan Akdağ This is me

Publication Date May 25, 2015
Submission Date February 3, 2015
Acceptance Date March 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çetinsöz, B. C., & Akdağ, G. (2015). Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama. Turizm Akademik Dergisi, 2(1), 1-13.
AMA Çetinsöz BC, Akdağ G. Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama. Turizm Akademik Dergisi. May 2015;2(1):1-13.
Chicago Çetinsöz, Burçin Cevdet, and Gürkan Akdağ. “Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri Ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama”. Turizm Akademik Dergisi 2, no. 1 (May 2015): 1-13.
EndNote Çetinsöz BC, Akdağ G (May 1, 2015) Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama. Turizm Akademik Dergisi 2 1 1–13.
IEEE B. C. Çetinsöz and G. Akdağ, “Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama”, Turizm Akademik Dergisi, vol. 2, no. 1, pp. 1–13, 2015.
ISNAD Çetinsöz, Burçin Cevdet - Akdağ, Gürkan. “Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri Ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama”. Turizm Akademik Dergisi 2/1 (May 2015), 1-13.
JAMA Çetinsöz BC, Akdağ G. Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama. Turizm Akademik Dergisi. 2015;2:1–13.
MLA Çetinsöz, Burçin Cevdet and Gürkan Akdağ. “Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri Ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama”. Turizm Akademik Dergisi, vol. 2, no. 1, 2015, pp. 1-13.
Vancouver Çetinsöz BC, Akdağ G. Otel Çalışanlarının Sahip Oldukları Kişilik Özellikleri ve İş Performansı İlişkileri: Antalya’da Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama. Turizm Akademik Dergisi. 2015;2(1):1-13.