The purpose of the study was to examine to what extend some psychosocial variables such as loneliness, perceived social support, life satisfaction, romantic relationship status; academic achievement, and sex predict internet addiction among adolescents. Study participants were 700 (333 girls, 367 boys) high school students, from grades 9 to 12 Participants completed an assesment battery consisting of five instruments: (1) the Internet Addiction Test, (2) the UCLA Loneliness Scale, (3) the Multidimensional Scale of Perceived Social Support, (4) the Satisfaction with Life Scale and (5) an information sheet. Results showed significant positive correlations between internet addiction and loneliness. No significant correlations were observed between internet addiction and two subscales of perceived social support (friend subscale, significant other subscale). However, family subscale of the
social support was significanlty correlated with internet addiction. At the same time, gender, academic achievement, loneliness and perceived social support from family were found to have predictive value on internet addiction of adolescents. These variables explained 7% of the total variance for internet addiction among adolescents. Based on these findings, it could be concluded that further studies that include other predictors of the internet addiction are needed.
Bu araştırmada ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psiko-sosyal değişkenlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada internet bağımlılığını yordayıcı psiko-sosyal değişkenler olarak yalnızlık, algılanan sosyal destek, yaşam doyumu, karşı cinsle romantik ilişki durumu, akademik başarı ve cinsiyet değişkenleri seçilmiştir. Araştırmaya 2009-2010 eğitim öğretim yılından İzmir ili Çeşme ilçesinde bulunan ortaöğretim kurumlarında 9., 10., 11. ve 12.sınıflarda öğrenim gören 333’ ü kız, 367’ si erkek 700 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak İnternet Bağımlılık Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde, ergenlerde internet bağımlılığı ile yalnızlık arasında pozitif yönde; internet bağımlılığı ile aileden algılanan sosyal destek arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken; internet bağımlılığı ile çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin alt boyutlarından olan arkadaştan algılanan
sosyal destek ve özel kişiden algılanan sosyal destek arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Araştırmanın sonucunda cinsiyet, akademik başarı, yalnızlık ve aileden algılanan sosyal destek değişkenlerinin ergenlerde internet bağımlılığını yordadığı görülmüştür. Söz konusu bu değişkenlerin internet bağımlılığındaki toplam varyansın % 7.3’ünü açıklamış olmaları nedeniyle internet bağımlılığını etkileyen diğer değişkenlerin bulunabilmesi için farklı değişkenleri içeren yeni araştırmalara ihtiyaç duyulduğu düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 27, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 4 Issue: 36 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.